S Savic skrev:
Hej
Tack för alla svar
Givetvis har jag varit i butik och kollat upp golvet och samma där det är burbon ( konjakfärgat( Mitt är mer en dålig Gin färg blå/ grå nyans matt o död nyans typ.
Förstår att det kan variera en aning men inte så här ( sänder fler bilder )
Till det finns det små typ valsspår som kommer fram ju mer man gör rent .
Jag vet att det är svårt att få med på bild och har sagt till om att få en besiktning man som kan bilda sin egen uppfattning
Men tji vill dom skicka ut en.
Känns som flertal av plankorna missat en lackning typ.
Frågan är om vissa paket hade dessa färgskiftningar eller om det var lika i samtliga?

Finns det någon del av det lagda golvet från samma paket där det är tillfredsställande utseende?

Det kan naturligtvis vara en produktionsstörning men om alla golv från tillverkaren har detta utseende blir det nog omöjligt att reklamera.

Det är knappast ovanligt att bilder förskönar produktens utseende.
 
Tycker det syns tydligt på bilden från hemsidan att vissa delar har mer gul underton och andra mer blå..

Sen vad som framstår tydligast beror ju på ljuset i rummet där golvet läggs..
 
  • Gilla
Allman och 3 till
  • Laddar…
@
S Savic skrev:
Hej
Tack för alla svar
Givetvis har jag varit i butik och kollat upp golvet och samma där det är burbon ( konjakfärgat( Mitt är mer en dålig Gin färg blå/ grå nyans matt o död nyans typ.
Förstår att det kan variera en aning men inte så här ( sänder fler bilder )
Till det finns det små typ valsspår som kommer fram ju mer man gör rent .
Jag vet att det är svårt att få med på bild och har sagt till om att få en besiktning man som kan bilda sin egen uppfattning
Men tji vill dom skicka ut en.
Känns som flertal av plankorna missat en lackning typ.
Svårt att se på ett foto... Men nog ser det lite "tråkigt ut" ...
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
S Savic skrev:
Hej
Tack för alla svar
Givetvis har jag varit i butik och kollat upp golvet och samma där det är burbon ( konjakfärgat( Mitt är mer en dålig Gin färg blå/ grå nyans matt o död nyans typ.
Förstår att det kan variera en aning men inte så här ( sänder fler bilder )
Till det finns det små typ valsspår som kommer fram ju mer man gör rent .
Jag vet att det är svårt att få med på bild och har sagt till om att få en besiktning man som kan bilda sin egen uppfattning
Men tji vill dom skicka ut en.
Känns som flertal av plankorna missat en lackning typ.
Dom ev. skadorna tycker jag är svårt att säga något om bara genom att kolla bilderna men visst fan är det för stor nyansskillnad mellan dom olika skivorna (eller vad det nu heter). Jag hade aldrig accepterat så stora skillnader.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Färgnyanserna på golvet varierar med vilket ljus som är i rummet, tex dagsljus, glödljus, lysrörsljus.
Det beror även på vilka färger mm det är på väggarna mm.

Mönstringen på golvet kan bestå av tex 30 olika mönster, alltså att var 30:e bräda ser likadan ut.

Är det följande golv,
[länk]
B Boende45 skrev:
Frågan är om vissa paket hade dessa färgskiftningar eller om det var lika i samtliga?

Finns det någon del av det lagda golvet från samma paket där det är tillfredsställande utseende?

Det kan naturligtvis vara en produktionsstörning men om alla golv från tillverkaren har detta utseende blir det nog omöjligt att reklamera.

Det är knappast ovanligt att bilder förskönar produktens utseende.
S Sernando skrev:
Vad är problemet? Det lagda golvet är ju sju ggr snuggare än det brungula på Bauhaus bild.

Säg bara tack och lov, att ni fick ett mkt snyggare golv. Är värt att klaga för vissa.

Att det uttryckligen står att färgskiftningar mot bild kan förekomma, samt varför ni inte kollade på det, innan det las ut, är givetvis för mkt begärt.
Hej
Problemet !!! är att jag köpte inte den nyansen ! Hade jag det så skulle jag endå reklamera för då är det fel på dom andra.

Driver själv en webbshop och känner väl till om produkter bilder är redigerade.

Givetvis var jag inne i butik och kollade innan jag beställde

Om du skulle beställa bruna tapeter av mig och jag levererar gråa blå skulle du tycka det var bättre ?

Du menar att tapetserare ska veta exakt vilken nyans du valt till tapeterna samt dubbelkolla alla 50 rullar, helst när du själv inte är hemma närvarande och kan avgöra.
Nej givetvis inte !

Du tar för givet att du fått korrekta produkter som översätmmer med vad du beställt ..
Inte fan synar man 50 paket i jakt efter fel .
Man synar medans man lägger
 
  • Gilla
  • Wow
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Savic skrev:
Hej
Problemet !!! är att jag köpte inte den nyansen ! Hade jag det så skulle jag endå reklamera för då är det fel på dom andra.

Driver själv en webbshop och känner väl till om produkter bilder är redigerade.

Givetvis var jag inne i butik och kollade innan jag beställde

Om du skulle beställa bruna tapeter av mig och jag levererar gråa blå skulle du tycka det var bättre ?

Du menar att tapetserare ska veta exakt vilken nyans du valt till tapeterna samt dubbelkolla alla 50 rullar, helst när du själv inte är hemma närvarande och kan avgöra.
Nej givetvis inte !

Du tar för givet att du fått korrekta produkter som översätmmer med vad du beställt ..
Inte fan synar man 50 paket i jakt efter fel .
Man synar medans man lägger
Fast om man efter ha lagt något paket och det är som du själv hävdar, att det är helt fel mot vad du beställt, lägger man väl inte samtliga 50 paket?
 
  • Gilla
  • Älska
SopWa och 3 till
  • Laddar…
En stor del av dessa företag, t ex Bauhaus, är extremt illa skötta.

Ja har själv lagt trägolv i 4 olika hus, två av dem ca 150 kvm, och är väl medveten om riskerna vid köp.

Senast beställde jag ekgolv till ett gästhus från BH, ca 30 kvm.

Jag upptäckte efter att kanske ha lagt häften av ca 12 paket att det var en helt annan nyans mot det som redan var lagt.

Kollade då artikelnummer och det skilde en siffra i slutet i det typ 12 långa numret.

Tog kontakt med BH och framförde att jag ville byta ut paketet.
De hävdade då att det var rätt artikel och hänvisade till hemsidan. Och faktiskt hade dom ändrat både bild och nummer mot det jag beställt, men samma pris och text. Mitt golv fanns inte kvar på hemsidan.

Eftersom jag tagit en skärmbild på hemsidan kunde jag bevisa att de hade ändrat och att jag köpt en ”annan” produkt.

De hävdade att det var ett likadant golv men från två olika tillverkningsår.

Jag fick ett nytt paket med rätt och returnerade det ”felaktiga”.

Tog väl ungefär 5-6 påstötningar för att få tillbaka pengarna för returen, då de var tvungna att ta betalt för ersättningspaketet.
 
  • Gilla
Savic
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Frågan är om vissa paket hade dessa färgskiftningar eller om det var lika i samtliga?

Finns det någon del av det lagda golvet från samma paket där det är tillfredsställande utseende?

Det kan naturligtvis vara en produktionsstörning men om alla golv från tillverkaren har detta utseende blir det nog omöjligt att reklamera.

Det är knappast ovanligt att
B Boende45 skrev:
Fast om man efter ha lagt något paket och det är som du själv hävdar, att det är helt fel mot vad du beställt, lägger man väl inte samtliga 50 paket?
Ytterligare en gång.
Golvläggare vet ju nte till 100 % vilken kulör/ nyans som jag beställt och det kan man inte begära iheller.
Tog för givet att den ska ha det utseendet och eftersom jag inte var närvarande under läggning så gick det så här.

Vi pratar om ca 60 m² från kök hall till vardagsrum därav var vi inte hemma utan åkte iväg vilket jag anser är normalt helst med barn.

Jag bar själv in pallen vid leverans dagen innan och försäkrade mig om att det inte var några transportskador och att jag fått rätt produkt vilket det var.

Sen att jag skulle nu med facit i hand öppna alla kartonger o syna var bräda !
Tja vem gör det ?
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Vi köpte golv från golvpoolen som såg fantastiskt ut på displayen i butiken. Men när vi av en slump i butiken la en planka på golvet bredvid så var den helt plötsligt rosa. Dvs ljus och vinklar spelar jättestor roll.

Att se det i butik räcker inte utan man måste lägga ut hemma pga att så mycket spelar in för att få känslan hur det blir. Detta upptäcktes ju innan paketen var brutna så retur var inga problem i detta fallet.

Men det blir problematiskt när man anlitar någon att lägga golvet som inte värdera hur det ser ut på plats OM det inte är en avsevärd avvikelse. Huruvida detta är reklamerbart eller inte kan jag inte svara på men det blir nog svårt.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 3 till
  • Laddar…
S Savic skrev:
Hej
Problemet !!! är att jag köpte inte den nyansen ! Hade jag det så skulle jag endå reklamera för då är det fel på dom andra.

Driver själv en webbshop och känner väl till om produkter bilder är redigerade.

Givetvis var jag inne i butik och kollade innan jag beställde

Om du skulle beställa bruna tapeter av mig och jag levererar gråa blå skulle du tycka det var bättre ?

Du menar att tapetserare ska veta exakt vilken nyans du valt till tapeterna samt dubbelkolla alla 50 rullar, helst när du själv inte är hemma närvarande och kan avgöra.
Nej givetvis inte !

Du tar för givet att du fått korrekta produkter som översätmmer med vad du beställt ..
Inte fan synar man 50 paket i jakt efter fel .
Man synar medans man lägger
Tapetserare är en yrkestitel för den som klär om möbler och utför stoppningsarbeten på dessa

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tapetserare
 
  • Gilla
  • Haha
Allman och 11 till
  • Laddar…
S Savic skrev:
Hej
Tack för alla svar
Givetvis har jag varit i butik och kollat upp golvet och samma där det är burbon ( konjakfärgat( Mitt är mer en dålig Gin färg blå/ grå nyans matt o död nyans typ.
Förstår att det kan variera en aning men inte så här ( sänder fler bilder )
Till det finns det små typ valsspår som kommer fram ju mer man gör rent .
Jag vet att det är svårt att få med på bild och har sagt till om att få en besiktning man som kan bilda sin egen uppfattning
Men tji vill dom skicka ut en.
Känns som flertal av plankorna missat en lackning typ.
Bilderna ger ju helt klart intrycket av att maskinen varit felkalibrerad eller börjat få slut på någon färg eller lack när delen tillverkades.
 
  • Gilla
Savic
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
En stor del av dessa företag, t ex Bauhaus, är extremt illa skötta.

Ja har själv lagt trägolv i 4 olika hus, två av dem ca 150 kvm, och är väl medveten om riskerna vid köp.

Senast beställde jag ekgolv till ett gästhus från BH, ca 30 kvm.

Jag upptäckte efter att kanske ha lagt häften av ca 12 paket att det var en helt annan nyans mot det som redan var lagt.

Kollade då artikelnummer och det skilde en siffra i slutet i det typ 12 långa numret.

Tog kontakt med BH och framförde att jag ville byta ut paketet.
De hävdade då att det var rätt artikel och hänvisade till hemsidan. Och faktiskt hade dom ändrat både bild och nummer mot det jag beställt, men samma pris och text. Mitt golv fanns inte kvar på hemsidan.

Eftersom jag tagit en skärmbild på hemsidan kunde jag bevisa att de hade ändrat och att jag köpt en ”annan” produkt.

De hävdade att det var ett likadant golv men från två olika tillverkningsår.

Jag fick ett nytt paket med rätt och returnerade det ”felaktiga”.

Tog väl ungefär 5-6 påstötningar för att få tillbaka pengarna för returen, då de var tvungna att ta betalt för
D Dr Benz skrev:
Vi köpte golv från golvpoolen som såg fantastiskt ut på displayen i butiken. Men när vi av en slump i butiken la en planka på golvet bredvid så var den helt plötsligt rosa. Dvs ljus och vinklar spelar jättestor roll.

Att se det i butik räcker inte utan man måste lägga ut hemma pga att så mycket spelar in för att få känslan hur det blir. Detta upptäcktes ju innan paketen var brutna så retur var inga problem i detta fallet.

Men det blir problematiskt när man anlitar någon att lägga golvet som inte värdera hur det ser ut på plats OM det inte är en avsevärd avvikelse. Huruvida detta är reklamerbart eller inte kan jag inte svara på men det blir nog svårt.
Hej
Jo jag förstår att det kan finnas nyans skillnader men detta är i andra högsta grad alldeles förmycket ..
Var inne i butik och pratade med säljare på plats som instämde att det är utan tvekan fel när jag visade han mina bilder ..
Men det är fortf upp till leverantören dvs logoclic att avgöra ..
Passade på och ta bild på utställningsgolvet och se avgör själva ! Två bilder av golv jämfördes; vänster: laminatgolv från Bauhaus med mörkare tränyans, höger: kundens golv med ljusare grå ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Tapetserare är en yrkestitel för den som klär om möbler och utför stoppningsarbeten på dessa

[länk]
Seriöst Maria har du verkligen inget bättre än leka svensklärare !
 
  • Gilla
  • Haha
Betaversion och 8 till
  • Laddar…
Även om Bauhaus kommer fram till att det är fel på produkten så undrar jag om du kommer att få ersättning för att lägga om golvet. Felet var ju enkelt att se hela tiden. Som jag förstår det har du köpt golvet privat och sedan lejt in någon som lagt golvet. Att hantverkaren (och du) brustit i leveranskontroll är ju inte Bauhaus fel. Eftersom hantverkaren inte leverat golvet tror jag inte denne vill ta ansvar för den felaktiga produkten heller.

Men jag är gissar bara. Blir spännande att följa.
 
  • Gilla
  • Älska
Harald Boye och 7 till
  • Laddar…
S Savic skrev:
Hej
Jo jag förstår att det kan finnas nyans skillnader men detta är i andra högsta grad alldeles förmycket ..
Var inne i butik och pratade med säljare på plats som instämde att det är utan tvekan fel när jag visade han mina bilder ..
Men det är fortf upp till leverantören dvs logoclic att avgöra ..
Passade på och ta bild på utställningsgolvet och se avgör själva ! [bild]
Du har som köpare av golvet inget avtalsförhållande med tillverkaren utan med säljaren av golvet, dvs Bauhaus.

Det är Bauhaus som kan ta tillbaka golvet som en reklamation. Troligtvis vill dom ha ersättning från tillverkaren men dom kan alltså göra upp sinsemellan alternativt tar Bauhaus kostnaden själv.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.