Excel Excel skrev:
eftersom väldigt få belånar huset för att spekulera på börsen.
Vi tar det väl en gång till då.

Äger man något börsnoterat som exempelvis aktier eller fonder och har huslån är det precis det man gör. Jag tror väldigt många är i den situationen.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Excel
Alfredo Alfredo skrev:
Vi tar det väl en gång till då.

Äger man något börsnoterat som exempelvis aktier eller fonder och har huslån är det precis det man gör. Jag tror väldigt många är i den
Så att köpa aktier och fonder med sparade medel är att jämföra med att gå till banken och låna ett par hundra tusen för att spekulera på börsen?

Det sistnämnda är få som gör, ärlig fråga har du gått banken för att spekulera på börsen?
 
Excel Excel skrev:
Så att köpa akterer och fonder med sparade medel är att jämföra med att gå till banken och låna ett par hundra tusen för att spekulera på börsen?
Ja om man har bolån är det helt jämförbart.

Excel Excel skrev:
ärlig fråga har du gått banken för att spekulera på börsen?
Vad har min privatekonomi med detta att göra?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Excel
Excel Excel skrev:
Så att köpa akterer och fonder med sparade medel är att jämföra med att gå till banken och låna ett par hundra tusen för att spekulera på börsen?

Det sistnämnda är få som gör, ärlig fråga har du gått banken för att spekulera på börsen?
Alfredo Alfredo skrev:
Ja om man har bolån är det helt jämförbart.


Vad har min privatekonomi med detta att göra?
Blev bara nyfiken eftersom du anser att det är likvärdigt belåna huset och spekulera på börsen som att enbart spekulera med sparande medel.
 
Redigerat:
Nissens
F fsn skrev:
Jag har inte brytt mig men bara för att du frågar så skall jag summera ner Januari-Juli ner på kronan och berätta för dig exakt hur det ser ut så här långt. Det har absolut funnits bättre år men det är en evighet till din ögonblicksbild som du antagligen suttit och väntat på i ett par månader.
Den bilden var bara ett exempel, elpriserna har under 2024 varit lägre än de var innan de tillfälliga prishöjningarna kom 2022.

Även om du inte gillade bilden så kommer den från verkligheten, och med så låga elräkningar man haft hittills i år så lär solpanelsmarknaden tvär dö.

Men detta är ju ett av scenariorna som varje person som köpts solpaneler kunnat inse vara möjlig. Att de som sålde solpaneler inte berättade om det är ju en annan sak.
 
Nissens
B buffyin skrev:
Du menar att du är kortsiktig med solpaneler med inte aktier… jag har båda och är nöjd. Ser det som en riskspridning och har funkat bra här nere. Men det kommer du aldrig köpa.
Nej, jag menar att jag aldrig någonsin skulle köpa en aktie med så stora risker och så lång horisont som solpaneler har. Att köpa en aktie som om man har tur i bästa fall börjar gå plus efter 10 år är helt galet.
B buffyin skrev:
Frågan är inte om solceller lönar sig? Utan vid vilket pris per installerad kW/kr och elområde…
Jodå, många som har solceller tror till och med att de tjänar pengar på dom trots att de betalat kanske 200 000:- för panelerna..
B buffyin skrev:
Att du inte kommer ha solpaneler vet vi redan här även om du får en anlägning grattis :p
Ingen får en anläggning gratis. Men skulle jag fått en levererad gratis så hade jag sålt den direkt.
 
Nissens Nissens skrev:
Den bilden var bara ett exempel, elpriserna har under 2024 varit lägre än de var innan de tillfälliga prishöjningarna kom 2022.

Även om du inte gillade bilden så kommer den från verkligheten, och med så låga elräkningar man haft hittills i år så lär solpanelsmarknaden tvär dö.

Men detta är ju ett av scenariorna som varje person som köpts solpaneler kunnat inse vara möjlig. Att de som sålde solpaneler inte berättade om det är ju en annan sak.
Vad är det som säger att elpriserna inte stiger igen? Omställning till förnybart kommer innebära att elkonsumtionen ökar rejält. Kan bli 2-3 gånger mer eller kanske ännu mer. Elpriset kommer sannolikt att stiga.
Det finns professionella investerare som bygger solcellsparker. Ta tex Axfoods park, som de bygger intill Forsmark. Tre gånger större än den största i landet i dag. Tror de att den blir olönsam? Knappast! De har iofs litet andra villkor än privatpersoner och kan göra större avdrag, men jag tror inte de räknar med förlust.

Vad är lönsamhet? Om en investering har betalat sig innan dess livslängd har uppnåtts, så är den lönsam. Om solcellerna har en livslängd på 20 år och kan skrivas av på 10 år, så kommer den att ge god nettoavkastning efter 10 år.
Efter 10 år har du fått tillbaka dina pengar, inkl ränta. Efter 20 år har du fått lika mycket till plus ränta och ränta på ränta.
Om man inte förstår matematiken så är det att beklaga, men så avstå då från solceller, men sluta tjata om att det inte lönar sig.
För egen del räknar jag med break-even efter 10 år. Räknar med en kapitalkostnad motsvarande rörlig bankränta. Två och ett halvt år har gått, och målet om 10 år håller fortfarande.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns professionella investerare som bygger solcellsparker. Ta tex Axfoods park, som de bygger intill Forsmark. Tre gånger större än den största i landet i dag. Tror de att den blir olönsam? Knappast! De har iofs litet andra villkor än privatpersoner och kan göra större avdrag, men jag tror inte de räknar med förlust.
Nej, de har mycket andra (i motsats till "litet"...) villkor. Tidigare i tråden så listar jag kostnader för olika energislag och större solcellsparker kostar alltså i runda slängar hälften per producerad kWh jämfört med småanläggningar på enskilda tak.

Så det är en ganska avsevärd skillnad.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Vad är det som säger att elpriserna inte stiger igen? Omställning till förnybart kommer innebära att elkonsumtionen ökar rejält. Kan bli 2-3 gånger mer eller kanske ännu mer. Elpriset kommer sannolikt att stiga.
Det finns professionella investerare som bygger solcellsparker. Ta tex Axfoods park, som de bygger intill Forsmark. Tre gånger större än den största i landet i dag. Tror de att den blir olönsam? Knappast! De har iofs litet andra villkor än privatpersoner och kan göra större avdrag, men jag tror inte de räknar med förlust.

Vad är lönsamhet? Om en investering har betalat sig innan dess livslängd har uppnåtts, så är den lönsam. Om solcellerna har en livslängd på 20 år och kan skrivas av på 10 år, så kommer den att ge god nettoavkastning efter 10 år.
Efter 10 år har du fått tillbaka dina pengar, inkl ränta. Efter 20 år har du fått lika mycket till plus ränta och ränta på ränta.
Om man inte förstår matematiken så är det att beklaga, men så avstå då från solceller, men sluta tjata om att det inte lönar sig.
För egen del räknar jag med break-even efter 10 år. Räknar med en kapitalkostnad motsvarande rörlig bankränta. Två och ett halvt år har gått, och målet om 10 år håller fortfarande.
Om man inte förstår riskerna som är inbyggda i kalkylen så är det bara att beklaga.

Du kan ju tro på höga elpriser i framtiden om du vill, men den gissningen är inte bättre än någon annan.
Googla SMR kraftverk så ser du ett exempel på teknik som är på väg.

Att investera i något som i allra bästa fall går ”break even” efter 10 år är det inte många med sunt ekonomisk förnuft som gör.

2024 verkar ju bli ett förlorat år som ökar på återbetalningstiden för dig. Den dagen 60 öringen försvinner får du lägga på ytterligare några år. Elektroniken till solpanelerna behöver bytas på vägen också.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Håller med om att investera i solceller är en yttert tveksam investering, men att jämföra med börsen är irrelvant eftersom väldigt få belånar huset för att spekulera på börsen.

Däremot är det rimligt att jämföra solceller med andra åtgärder som tex, isolera vinden, luftvärmepump etc. Här är solceller förmodligen det sämsta man kan göra.

Har man investerade pengar i fonder är det hål i huvet att investera i solceller. Börsen över tid är betydligt bättre än att plöja ned pengarna i en solcellsanläggning som ger väldigt begränsad avkastning.
Håller med att andra åtgärder ska göras först. Men att säga att det är tveksamt är ju konstigt, allt beror på priset på anläggningen eller om man hittar paneler billigt själv….. anläggningarna innan har varit fördyra men nu börjar priserna se intressanta ut.

Vi fick vårt hus från Energiklass E till B (solcellerna hjälpte C-> B). Bara Gröntbolån tjänar vi 30k på 10år :)

Börsen lever alltid sitt liv så gillar att risk sprida.
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag menar att jag aldrig någonsin skulle köpa en aktie med så stora risker och så lång horisont som solpaneler har. Att köpa en aktie som om man har tur i bästa fall börjar gå plus efter 10 år är helt galet.

Jodå, många som har solceller tror till och med att de tjänar pengar på dom trots att de betalat kanske 200 000:- för panelerna..

Ingen får en anläggning gratis. Men skulle jag fått en levererad gratis så hade jag sålt den direkt.
Det sista säger ju allt om din inställning.
Jag anser att till rätt pris finns det ett use-case, men för dig finns det noll scenarion.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
B buffyin skrev:
Vi fick vårt hus från Energiklass E till B (solcellerna hjälpte C-> B)
Vad gjorde ni mer än att installera solpaneler?
Och vad kostade det?

Lite nyfiken på vad det kostar att gå från E till B.
 
Nissens Nissens skrev:
Om man inte förstår riskerna som är inbyggda i kalkylen så är det bara att beklaga.

Du kan ju tro på höga elpriser i framtiden om du vill, men den gissningen är inte bättre än någon annan.
Googla SMR kraftverk så ser du ett exempel på teknik som är på väg.

Att investera i något som i allra bästa fall går ”break even” efter 10 år är det inte många med sunt ekonomisk förnuft som gör.

2024 verkar ju bli ett förlorat år som ökar på återbetalningstiden för dig. Den dagen 60 öringen försvinner får du lägga på ytterligare några år. Elektroniken till solpanelerna behöver bytas på vägen också.
Kan berätta att jag jobbat på ett av landets största teknikföretag, och har kalkylerat investeringar med pay-off på allt från 1 mån till 10-20 år. Man utgår inte från enskilda objekt utan måste se till hela strukturen.
Så om du inte anser att det inte är sunt förnuft så får det stå för dig. Betänk också att företaget utan sunt förnuft är ett av landets lönsammaste!
Just de senaste månaderna har återbetalningen av anläggningen varit sämre än tidigare, och kanske återbetalningstiden blir något längre. Än så länge ligger takten på ca 9,5 men om det i slutändan blir 11 så är det ok för mig.
Om 60-öringen skulle försvinna så påverkar det såklart, men det är inget som något parti har på agendan vad jag vet. Hursomhelst måste momsen hanteras på något sätt så något annat måste ersätta.
Utan 60-öringen skulle det bli mindre lönsamt att sälja, vilket för många skulle innebära att det blir lönsammare att förbruka egen solel istället för att förbruka nattetid. I slutänden blir det inte jättestor skillnad utan 60-öringen.

Jag har ganska bra erfarenhet ang livslängd på elektronik och känner ingen oro för haverier. Visst kommer någon/några råka ut för det, men det är ändå ett fåtal. Åtminstone om man valt lev med bevisad kvalitet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Den bilden var bara ett exempel, elpriserna har under 2024 varit lägre än de var innan de tillfälliga prishöjningarna kom 2022.

Även om du inte gillade bilden så kommer den från verkligheten, och med så låga elräkningar man haft hittills i år så lär solpanelsmarknaden tvär dö.

Men detta är ju ett av scenariorna som varje person som köpts solpaneler kunnat inse vara möjlig. Att de som sålde solpaneler inte berättade om det är ju en annan sak.
Jag återkommer med exakta siffror så slipper du gissa..
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har inte plats för en full anläggning på taket, de offerter jag tagit in täcker som bäst halva min årsförbrukning. Därför är det bättre att minimera kostnaden för anläggningen och maximera nyttan utifrån det. Då hamnar man på få paneler som gör varmvatten, det ger bäst kickback snabbast.
Nu har jag ingen uppfattning om dina förutsättningar utan min poäng var att om man hittar något i en helt annan prisnivå än från installationsfirmor så kan man gå på en standardlösning.

Även om det går snabbt att få en avbetalning av en mindre lösning så kan ju en större anläggning ge ett bättre värde. 400V AC 3-fas är ju en väldigt användbar form av energibärare. Ren DC är ju lite mer begränsat även om jag sett en del kreativa lösningar för att köra direkt från solcellerna.
 
Jag får max plats med 12 (kanske 14 om jag är kreativ med placeringen) paneler och under vinterhalvåret ligger taket i skugga dessutom. Så det blir inte så mycket mer produktion ändå.

Så vad är mest värt? Satsa på billigare och effektivare eller på maximeras produktion? Jag tror på att det första. En billig begagnad växelriktare går på ca 10000, den skall producera minst 10000 kWh extra för att bära sig. Jag får kanske in 8 paneler extra då, för ca 8000kr plus montering och material. Så låt säga 10000 kWh till. Bara detta innebär runt 7 år extra för att betala av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.