Hade en elektriker hemma hos mig för ett par småjobb. De är baserade nära mig så knappt någon restid. Han var här i drygt 1 timme och debiterade följaktligen för 2 (påbörjade) samt servicebil. Fakturan landade efter ROT på ungefär samma som TS. Tyckte det var rimligt och blev inte förvånad när fakturan kom. Trots allt anlitade jag honom för att göra något jag inte hade kunskapen att göra själv och inte för timmarna, så den extra timmen betraktar jag som kompensation för hans kunskap och för att han ska ha möjlighet att ens åka ut på denna typ av småjobb (han var hos mig tidigt på morgonen så antagligen använde han de extra ~45 minuterna han debiterade mig till att hinna i tid till något större jobb samma dag).
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
B
Krilleman Krilleman skrev:
Flera av dom som kan något på byggahus svarar bara på kvällar och helger. Missade du det? Och nu har det ju varit semestertider, hur ska man då tolka detta?

När du ringer till frisören, ska då denne enkom avsätta tid för att svara i telefon?
Nej, givetvis inte.

Frisören som rörisen svarar i telefon när denne anser sig ha tid.
Precis på samma sätt som du bokade upp DIN tid på telefon.


Nej, dock fungerar detta tänket säkert superbra inom den Kungliga Hufvudstaden.

Försök att se bortom det, för det finns mängder med individer & hantverkare som bor på landsbygden.


Ruskigt dålig hantverkare.

Byt omgående om yrkesutövaren inte kan se vad som går åt efter en kontroll hemma hos dig


30min frukost & 30 min lunch ingår inte i ordinarie arbetstid mellan 07-16.
Men det är inget ovanligt på något sätt.

Egenföretagare klämmer in många samtal på dessa tider för att vara hövliga mot kund.


Vilken tid ringde du själv till aktuell hantverkare för att boka upp denne?

Jag hoppas det INTE var mellan 07-16 för då är denne ju upptagen med andra kunder enligt ditt sätt att se på saken...


Två timmars lunch är aldrig normalt, 30min är det som gäller om denne jobbar 07-16.

Byt hantverkare.


Ingen vettig individ ger en hantverkare kontanter för att köpa material.

Betalt får hantverkaren när arbetet är klart om det mot förmodan inte avtalats en lyftplan över ett längre projekt.

Byt hantverkare.


Byt hantverkare.

Du verkar vara så klok, så varför bytte du inte ut denne tidigare? 🤔
🤔 Jag kunde inte byta hantverkare, därför att ingen annan hantverkare vill ta vid ett påbörjat jobb. Ingen annan vill ta ansvar för det som påbörjats. Och kan därmed inte ”garantera” slutresultatet. Det var inget jättejobb, utan tog ca en vecka totalt.
🤔 Hade inga problem med att han tog samtal, utan att han DEBITERADE MIG för tiden han diskuterade andra jobb.
🤔 Att jag bjöd honom på mat och skulle samtidigt betala för tiden han åt och pratade om sina kvinnoaffärer - NEJ DU - men som sagt då hade han redan påbörjat jobbet….
🤔 Han fick ta hur långa luncher han ville - MEN SAMMA SAK IGEN - jag vill inte betala för tiden. Att komma tillbaka efter två (2) timmar, lukta klor och påstå att han handlat material och följaktligen debiterade mig för tiden - ÄR INTE OKEJ!
🤔 Jo, jag lät honom göra färdigt jobbet, men kommer aldrig att anlita honom igen. Inte mina bekanta och grannar heller. På en mindre ort sprider sig sådana saker väldigt snabbt.
🤔 Trodde det var något bra att han slapp ligga ute med pengar på material, men insåg att han blåste mig, när han behöll originalkvitton.
🤔 Man lär sig något varje gång man anlitar hantverkare. Tyvärr oftast den hårda vägen. Att man ens ska behöva kontrollera kvitton och att fakturor stämmer mot beställt jobb, känns trist. Nästan alltid måste något justeras. Varför? Brist på mattekunskaper? Eller gäller ”går-det-så-går-det-principen”…. Perfekt att använda på konflikträdda kunder?
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
Brist på mattekunskaper? Eller gäller ”går-det-så-går-det-principen”…. Perfekt att använda på konflikträdda kunder?
Det är bara det att de har näsa för lättlurade kunder, enkla enfaldiga offer som i värsta fall knyter näven i lomman.
 
Kanske läge att ställa denna tråd åt sidan? Finns miljoner med exempel på där relativt billiga reservdelar kostar en hel del installerat och klart. Som då givetvis ska identifieras korrekt, köpas in osv.

Inte minst inom bilrep och då kör ändå kunden själv in repobjektet i verkstan, en grunka som kostar några hundra kan kosta flera tusen i arbetskostnader för att byta ut.

I TS fall var det resekostnader etc inblandat förvånad nästan att det höll sig under ett par tusen.

Bara betala och gå vidare i livet är mitt råd.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Här är problemet, som du inte vill utveckla, även fast jag är fullt läskunnig.
I grund handlar det om sematik samt personers preferenser inte sällan en följd av deras ekonomi. Vad är rimligt, skäligt, dyrt, mycket pengar? I förhållande till vad? För vem?
För en pensionär med liten pension kan man nog hävda med rätta att det inte är rimligt att betala så mycket för att få två fungerade spolknappar istället för en. Samtidigt kan man hävda att från företagarens sida är rimligt att fakturera så mycket då han i sin tur har kostnader för personal/lön, hyra, maskiner, bilar mm.
Så beroende från vems sida man ser det kan samma belopp vara både rimligt och orimligt.
Utöver det lägger olika personer olika värderingar i orden som används om samma sak i denna tråd. En sak för de som är mer filosofiskt lagda: "Du tror att du förstår vad jag sa(skrev), men jag är inte säker på att det du hörde(läste) var samma sak som det jag menade."
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
T thebuilder0456 skrev:
För en pensionär med liten pension kan man nog hävda med rätta att det inte är rimligt att betala så mycket för att få två fungerade spolknappar istället för en. Samtidigt kan man hävda att från företagarens sida är rimligt att fakturera så mycket då han i sin tur har kostnader för personal/lön, hyra, maskiner, bilar mm.
Precis detta menar jag att man som företag/arens sida kan ha lite känsla för.
Med det blev ju totalt idiotförklarat av de flesta här.....
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Precis detta menar jag att man som företag/arens sida kan ha lite känsla för.
Med det blev ju totalt idiotförklarat av de flesta här.....
Kanske är företagarfalangen i majoritet här och då märks deras flockbeteende extra väl.😀
 
  • Haha
Lassiter
  • Laddar…
I Intet skrev:
Kanske är företagarfalangen i majoritet här och då märks deras flockbeteende extra väl.😀
nä det är alla löneslavar i kollektivet som är upprörda för att deras trygga chimär rubbas
 
E EB2 skrev:
Hade en elektriker hemma hos mig för ett par småjobb. De är baserade nära mig så knappt någon restid. Han var här i drygt 1 timme och debiterade följaktligen för 2 (påbörjade) samt servicebil. Fakturan landade efter ROT på ungefär samma som TS. Tyckte det var rimligt och blev inte förvånad när fakturan kom. Trots allt anlitade jag honom för att göra något jag inte hade kunskapen att göra själv och inte för timmarna, så den extra timmen betraktar jag som kompensation för hans kunskap och för att han ska ha möjlighet att ens åka ut på denna typ av småjobb (han var hos mig tidigt på morgonen så antagligen använde han de extra ~45 minuterna han debiterade mig till att hinna i tid till något större jobb samma dag).
Det är ganska många i tråden som redan har ansett att 1744 kr är rimligt för att byta spolknapp och deras argument är till stor del desamma som dina. Om jag vore elektriker/hantverkare skulle även jag skriva något i likhet med det som du skriver. Personligen tycker jag det finns fler aspekter på frågan än att någon tycker att något är rimligt, speciellt då jag saknar all info som kan påverka att den personen tycker på detta vis.
Hur stor del av personens månadsinkomst är 1744 kr?
Hur länge behöver personen själv arbeta (under förutsättning att personen arbetar) för att tjäna ihop 1744 kr?
Ställer man summan 1744 kr i relation till detta är det i många fall svårare att hävda att det är rimligt.
 
T thebuilder0456 skrev:
Det är ganska många i tråden som redan har ansett att 1744 kr är rimligt för att byta spolknapp och deras argument är till stor del desamma som dina. Om jag vore elektriker/hantverkare skulle även jag skriva något i likhet med det som du skriver. Personligen tycker jag det finns fler aspekter på frågan än att någon tycker att något är rimligt, speciellt då jag saknar all info som kan påverka att den personen tycker på detta vis.
Hur stor del av personens månadsinkomst är 1744 kr?
Hur länge behöver personen själv arbeta (under förutsättning att personen arbetar) för att tjäna ihop 1744 kr?
Ställer man summan 1744 kr i relation till detta är det i många fall svårare att hävda att det är rimligt.
Jag är inte hantverkare och jag är normalt väldigt skeptisk till skråets prissättning(-smodeller). Har (tyvärr) råkat ut för alltför många försök att blåsa mig. Just dessa fakturor tycker jag dock var rimliga.
 
E EB2 skrev:
Jag är inte hantverkare och jag är normalt väldigt skeptisk till skråets prissättning(-smodeller). Har (tyvärr) råkat ut för alltför många försök att blåsa mig. Just dessa fakturor tycker jag dock var rimliga.
Det jag skrev var att om jag vore elektriker/ hantverkare så skulle jag också skriva som du skrev, det betyder inte att du är hantverkare men jag förstår att det är lätt att misstolka.
Jag känner igen och håller med dig i det du skrev denna gång. Det jag ville lyfta var att det går att se saken ur en annan persons situation tex om en pensionär har 6000 kr efter hyran är betald så är 1744 kr nästan en tredjedel av 6000, är det då rimligt för henne att betala 1744 kr för att få två knappar istället för en? Ett annat alternativ kan vara hur länge får en "medel Svensson" arbeta för att betala 1744 kr netto? Medellön mellan 26-30 000 kr före skatt, förenklat 20 000 kr efter skatt delat med 22 dagar ger 909 kr per dag vilket ger att en "medel Svenson" behöver jobba nästan 2 dagar för att betala byte av spolknapp. Är det rimligt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T thebuilder0456 skrev:
Det jag skrev var att om jag vore elektriker/ hantverkare så skulle jag också skriva som du skrev, det betyder inte att du är hantverkare men jag förstår att det är lätt att misstolka.
Jag känner igen och håller med dig i det du skrev denna gång. Det jag ville lyfta var att det går att se saken ur en annan persons situation tex om en pensionär har 6000 kr efter hyran är betald så är 1744 kr nästan en tredjedel av 6000, är det då rimligt för henne att betala 1744 kr för att få två knappar istället för en? Ett annat alternativ kan vara hur länge får en "medel Svensson" arbeta för att betala 1744 kr netto? Medellön mellan 26-30 000 kr före skatt, förenklat 20 000 kr efter skatt delat med 22 dagar ger 909 kr per dag vilket ger att en "medel Svenson" behöver jobba nästan 2 dagar för att betala byte av spolknapp. Är det rimligt?
En stor del av förklaringen till att det blir så är de höga skatterna, vilket jag påpekade i ett tidigare inlägg.
 
E EB2 skrev:
En stor del av förklaringen till att det blir så är de höga skatterna, vilket jag påpekade i ett tidigare inlägg.
nä det är för att det är stockholm och resorna är ett aber ingångslönen för en lärling 40tkr
i småland hade motsvarande ingrepp kostat 500.-
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
S
returen returen skrev:
nä det är för att det är stockholm och resorna är ett aber ingångslönen för en lärling 40tkr
i småland hade motsvarande ingrepp kostat 500.-
Hur har du räknat för att komma fram till 500kr?
 
returen returen skrev:
nä det är för att det är stockholm och resorna är ett aber ingångslönen för en lärling 40tkr
i småland hade motsvarande ingrepp kostat 500.-
Finns säkert hantverkare på forumet som kan verifiera men att en lärling skulle ha 40tkr i ingångslön betvivlar jag.

Kanske även finns någon som kan bekräfta om det kostar 500 kr att byta en spolknapp utanför Sthlm. Personligen tror jag inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.