Isakare Isakare skrev:
Det visar sig att skruvarna på de komplett levererade bärarmarna med spindelleder är för löst åtdragna, 😡
Hur kan inte bilprovningen se det i skaken?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Hur kan inte bilprovningen se det i skaken?
Bra fråga. Han var trevlig och kollade mycket enligt bilägaren, men gissade att klonket kom från bromsoken, typ glapp mellan klossar och hållaren, han hade varit med om det förut, inget som ger nedslag.
 
Räknade med 1 dl högre förbrukning mot tidigare BMW (0,85) när jag köpte min gamla Lexus IS250 auto, de utan hybrid är inte kända för att vara snåla, bilen även större och tyngre.
Men nu efter 1000 körda mil konstaterar jag att det nästan blev tvärs om.
0,72 enligt färddatorn, 0,76 mätt mellan tankningar🙂
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Räknade med 1 dl högre förbrukning mot tidigare BMW (0,85) när jag köpte min gamla Lexus IS250 auto, de utan hybrid är inte kända för att vara snåla, bilen även större och tyngre.
Men nu efter 1000 körda mil konstaterar jag att det nästan blev tvärs om.
0,72 enligt färddatorn, 0,76 mätt mellan tankningar🙂
Samma erfarenhet från min tid. Snittade 0,78 över 18' mil.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Hade en Corolla 2006 för något år sedan, fick brev en gång i månaden från olika bilfirmor, ofta i Malmö som ville köpa denna, mest sannolikt för export. Med svag krona blir det väl bara ön mer intressant. Nu har jag en Avensis -08 men den får jag inga brev på xD
Jag får fortfarande brev typ varannan månad om min corolla 2005, fast den gått 37000 mil.

Det som förväntas rasa vid säg 20000 mil på annan bilmärke, kommer typ vid 35000 på en corolla det var ungefär då första styrleden behövde bytas och en framhjulslager, en drivaxel fick bytas vid ungefär 33000-mil men berodde inte på att den var sliten utan det hade rostat under en vibrationsätare så att den hade tappat 30% av diametern och typ 70% av vridstyvheten. - det som jag också har bytt är en startmotor - tyvärr också en (den första) kopplingsbyte vid 35000 mil - inte för att lamellen var utslitna (det var typ 2 mm kvar på båda sidorna) utan för att spänsten i tryckplattan hade mattats av ordentligt och helt enkelt började slira märkbart vid hårdare gasning.

Hit räknar jag inte som att byta bromsskivor och bromspads och typ 3 vindrutor pga stenskott - och ja - fick också faktisk byta ut handbromsens backar bak för att de var utslitna - min ovana från Saab-tiden att då och då motionera handbromsen för att det inte skulle rosta ihop.

Det är den enda bilen jag vågar att dra åt handbromsen hyfsat ordentligt när det är blött och regnigt efter en långfärd och morronen efter skall passa en flyg till Arlanda vid -7 grader C... och veta att man inte blir stående med av handbromsen låsta bakhjul...

Har sett mer än en passat/golf på 2000-talet med svarta streck hela vägen ut genom garagen och en bit utanför och man anar fortfarande i luften av bränd koppling alla dessa svordomar som yttrades bakom ratten för att handbromsen komplett låst bakhjulen och det går bara inte att lossa...

Nu använder jag inte den som pendlarbil längre utan är en reservbil och det märks att den inte motioneras lika ofta som att det börja vara problem med ellåsen - särskilt när det är kallt för att det är någon mekanik i bildörren som inte slår om och når ändlägesbrytarna som den skall längre.

Egentligen skulle det också behövas ett nytt avgassystem då rörkopplingen i mitten till slut rostat av på båda sidor och ersatt med en svetsad rörbit istället - men det är en dyr affär då byte inkluderar även katalysator trots att de befintliga efter 37000 mil fungerar.

AC-fungerar men småläcker lite, får slatta i lite HC-blandning typ 2 ggr/år för att kylan skall fungera - och den fungerar bättre och med mer kapacitet än de flesta nyare bilar har jag upptäckt. - jo en ny kondensor står och väntar och felet beror på utmattningssprickorna av kolvpulserna från scrollkompressorn... ...aluminium och upprepande stresspulser håller inte i längden...

Ingen synlig rost på utsidan, men man ser att det börja tära på plåtkanter och annat när man tittar under motorhuven - men bilen är typ 19 år gammal och har tuggar vägsalt varenda vinter så jag tycker det inte är så jättekonstigt...
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Kom på att det är motorträff på byn i morgon lördag, och fick sätta fart o putsa upp moppen från allt gotländsk kalkdamm.
Fråga på det: Finns det nått lika bra, enkel o snabbt vax som Sonax flytande hårdvax som är billigare ??
Vist, drygt, men 179:- spänn....
En nyputsad röd moped står i ett vardagsrum med en grå soffa och flera färgglada kuddar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PärreC och 2 till
  • Laddar…
Tjusig moppe👍
 
En DBS Sport körde jag då det begav sig.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
I instruktionsboken för ID4 så står det att bromsarna kan ta skada när man använder nödbromsen så man ska nog inte prova för skoj skulle..

förövrigt så står den på verkstad p.g.a trasig parkeringsbroms 🤬

dock ej p.g.a nödbroms.
6k fattigare fick till och med betala 250 kr för dom laddade batteriet vilket redan var fullt inför arbetsveckan..

Fick köra lite SAAB aero igen vilket var trevligt 😎 efter den stått i dvala i 3 år.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kom på att det är motorträff på byn i morgon lördag, och fick sätta fart o putsa upp moppen från allt gotländsk kalkdamm.
Fråga på det: Finns det nått lika bra, enkel o snabbt vax som Sonax flytande hårdvax som är billigare ??
Vist, drygt, men 179:- spänn....
[bild]
Keramiskt spraylackskydd?
 
Demonterade det högra nedre motorfästet på C70:n och konstaterade att det var i mycket gott skick, så det var bara att sätta tillbaka det och spara 1400 som ett nytt kostar.
Så nu är det bara att vänta tills de nya drivaxlarna anländer.

Eftersom Tobbe på Drivknuten.se säger att Volvo hade väldiga problem med drivaxlar runt 1999-2003 med många garantibyten så kanske det är så att mina originalaxlar helt enkelt hör till problemvarianten och tröttnat därför.
Eller att någon tidigre ägare missat ett sånt där förbannat fartgupp som i vissa fall inte ens är utmärkta.
Kan se att den extra triangelformade chassiförstärkningen under motorn är ordentligt iskrapad vid något tillfälle.
Det finns ett idotiskt utformat fartgupp i Insjön där man nog inte ens kan passera med vissa låga sportbilar, där är det knappt styrfart som gäller.
En idiotbyråkrats våta dröm, och ett hatobjekt för mig.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
hsd
Isakare Isakare skrev:
Kunskapen att skruva Toyota i Sverige är nog ganska låg.
De som åker Toyota mekar inte, sen går bilarna sällan sönder.
I Sverge är vi experter på att skruva Volvo, SAAB och VW.
Själv när jag höll på var jag expert på VW, kunde alla typfel utantill, de som åkte Toyota kom bara in för service, har aldrig bytt växellåda, topplock, bränslepump, värmepaket, fönsterhissar, elcentral, fläktmotor, blinkesspak, fläktvred, lagat elbränder, tätat vattenläckage, oljeläckage mm på en Toyota.
Rekomendera en Toyota för en med en trasig Golf var egentligen hål i huvudet av mig.
Hur de gör i Afrika finns på nätet, de håller liv i gamla Toyotor, Peugeot och MB som vi skulle skrotat för länge sen.
Jag rekomenderade en begga Toyota till en bekant, han var tveksam det var ju inte forrd, men tog en provkörning och köpte bilen, en corolla, Femton år senare blev jag utskälld då det var mitt fel att hans verktyg rostade....
 
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Eftersom Tobbe på Drivknuten.se säger att Volvo hade väldiga problem med drivaxlar runt 1999-2003 med många garantibyten så kanske det är så att mina originalaxlar helt enkelt hör till problemvarianten och tröttnat därför.
Hmm , haft min -02 i 10 år och har aldrig hört talas om detta tidigare. Men min är en V70.
 
galento galento skrev:
Hmm , haft min -02 i 10 år och har aldrig hört talas om detta tidigare. Men min är en V70.
Kanske var vissa batchar, hade en v70 generation 2 2001 års modell mellan 2002-2007, hade gått 18000 mil när vi sålde utan ett endaste problem förutom en knäckt kabel i bakluckan som åtgärdades på garanti.
En av de bästa bilar vi haft, men i princip alla Volvos vi haft har varit riktigt bra och bekväma bilar utan några större problem.

En S70 2000 jag har nu har gått 32000 mil och känns som en ny bil att köra, riktigt bra kvalitet, inga drivaxelproblem på den.
C70:n har dock "dynamiskt chassi" från fabrik vilket jag tror är något lägre vilket kan medverka till problematik med drivaxlar.
Och efter att ha skrivit detta får jag gå ut och krama en trädstam eller något annat stort av trä.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
C70 är inte samma som S/V70 00-07. Den bygger på 850 och S/V70 97-00. Och nyare C70 är släkt med S40/V50.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.