K Kanelbullen123 skrev:
Då va en METABO bänk beställd, slutade på 301 eur inklusive frakt. Bara en lång väntan på leverans kvar.

Tycker att den såg ut som ett bra alternativ till Festool Mft till en bråkdel av priset.

Alla benen är individuellt justerbara, samt att den har skenor på sidan för tvingar.

bara att hoppas att den är lika bra som den ser ut
Peter Millard — som jag och andra nämnt här i tråden — har precis släppt en review av Metabos bänk. Det var väl lika mycket ris som ros där största invändningen väl var att hålen i skivan inte är 20 mm utan mindre.
Det går alltså inte att rakt av använda dogs från UJK, Benchdogs,TSO, Parf med flera av de stora tillverkarna. Problemet löser man genom att köpa en ”reamer”, det vill säga en fräsståls-liknande tingest som man sätter i en borrmaskin och utvidgar hålen med.

Länk till recensionen:


I övrigt tyckte han att bänken var välbyggd om än något liten.
//Ronnie
 
  • Gilla
Svante Svenson och 2 till
  • Laddar…
Man behöver bara en vanlig spiralborr som är 20 mm och så kör man backen på borrmaskinen, fast först måste man konstatera om befintliga hål inte räcker till. Många av tillbehören är för en hopfällbar historia lite av "villha" och en faktor ör dessutom var man ska ha alla tillbehören.
Iofs har jag fyrkantiga hål i arbetsbänken och inga i "montagebordet" så jag ligger 80 år efter.
 
P Pysslarn skrev:
Peter Millard — som jag och andra nämnt här i tråden — har precis släppt en review av Metabos bänk. Det var väl lika mycket ris som ros där största invändningen väl var att hålen i skivan inte är 20 mm utan mindre.
Det går alltså inte att rakt av använda dogs från UJK, Benchdogs,TSO, Parf med flera av de stora tillverkarna. Problemet löser man genom att köpa en ”reamer”, det vill säga en fräsståls-liknande tingest som man sätter i en borrmaskin och utvidgar hålen med.

Länk till recensionen:

[media]
I övrigt tyckte han att bänken var välbyggd om än något liten.
//Ronnie
Såg den också inatt,
Var som du säger lite blandat, så det blir spännande att se.
Verkar som om vissa även haft lite problem med spåren på sidan.

För pengarna den kostar verkar den dock vara värd det, det är synd att Festool är så duktiga på att ta betalt :)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
V Videoten skrev:
@Kanelbullen123 har du fått ditt Metabo bord än?
Hejsan, nej tyvärr inte
Det stod att det skulle skickats igår, men inte hört något så har mailat dom nu på morgonen

Så fort jag hör något hojtar jag till
 
  • Gilla
Videoten
  • Laddar…
Jag gjorde beställning från Conrad men det verkar vara extremt lång leveranstid.
Tur dock att sommarens snickrande är klart för denna gång :)
 
Har precis fått metabo levererad så ikväll ska jag packa upp den. Behöver göra om utrymmet i verkstan lite bara.
Återkommer med lite bilder och åsikter
 
  • Gilla
Videoten och 1 till
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Har precis fått metabo levererad så ikväll ska jag packa upp den. Behöver göra om utrymmet i verkstan lite bara.
Återkommer med lite bilder och åsikter
Topp.
Hoppas du blir nöjd med den.
Väntar på min från Conrad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.