H Harald Blåtumme skrev:
Finns det en primer-blåsa på motorn
Nej det finns det inte.
Den här modellen har tanken ovanför flotörförgasaren och gravitationen gör jobbet.
Därför finns det en bensinkran...
 
Redigerat:
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Bra då är det som jag minns den när den var i drift. Från TS fall är dt ju inga problem att få igång motorn, extremt hoppfullt och man behöver inte fundera på ev choke-mekanismer. Från min moppetid ca 45 år sedan triggas en association till defekt tändspole om det lägger av efter att motorn blivit varm... men kanske inget att följa upp i första läget. Soppagrejorna är troligt förstaspåret, flottörventil osv.
__
PS. Om där finns en bensinkran, är den öppen? Vi hade litet bekymmer med detta på jordfräsen, glömt öppna kranen... blev en smula svår att hålla igång efter start.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Bra då är det som jag minns den när den var i drift. Från TS fall är dt ju inga problem att få igång motorn, extremt hoppfullt och man behöver inte fundera på ev choke-mekanismer. Från min moppetid ca 45 år sedan triggas en association till defekt tändspole om det lägger av efter att motorn blivit varm... men kanske inget att följa upp i första läget. Soppagrejorna är troligt förstaspåret, flottörventil osv.
__
PS. Om där finns en bensinkran, är den öppen? Vi hade litet bekymmer med detta på jordfräsen, glömt öppna kranen... blev en smula svår att hålla igång efter start.
Tändspolen är bytt som ett led i felsökningen. Bensinkran finns, och tidigare när klipparen inte startade alls var bensinkranen faktiskt stängd 😀
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S svenil01 skrev:
Tändspolen är bytt som ett led i felsökningen.
Vilket troligtvis var helt onödigt.🥺
Att se om gnista finns är ju trivialt.
 
D Dilato skrev:
Vilket troligtvis var helt onödigt.🥺
Att se om gnista finns är ju trivialt.
Tändstiftet kostade 39 kr så jag kan leva med det 🙂 nästa gång kollar jag gnista först.
 
S svenil01 skrev:
Tändstiftet kostade 39 kr så jag kan leva med det 🙂 nästa gång kollar jag gnista först.
Du sa tändspole, inte tändstift.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du sa tändspole, inte tändstift.
Autocorrect i farten igen
 
  • Ledsen
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S svenil01 skrev:
Autocorrect i farten igen
Därför måste man korrekturläsa efter publicering.
Jag efterredigerar säkert två tre ggr efter att jag tryckt på "skicka".
 
D Dilato skrev:
Därför måste man korrekturläsa efter publicering.
Det finns förhandsgranskning. 😉
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns förhandsgranskning. 😉
S svenil01 skrev:
Hej, jag tog över en gammal klippo när vi köpte hus. Den gick att köra i början, jag har klippt hela gräsmattan på 2500 kvm, två gånger. Men nu har den börjat kärva, häromdagen startade den och lade av efter 20 sekunder och nu går den inte att starta alls i stort sett..

Är det någon som har en tanke om vad felet kan vara? Tändstiftet är bytt, det gamla var svart på gängorna. Jag köpte ett likadant tändstift som satt i klipparen och hoppas på att förra ägaren visste vilket som var rätt 😂

Luftfiltret såg inte så bra ut, se bild. Ska byta det också men vet inte om det är hela orsaken till att den inte startar.

Självklart lyckades jag med nybörjarmisstaget att välta klipparen åt fell håll. Lite olja har samlats i luftfiltret men inga mängder.

Det står 1987 på klipparen men jag hittar ingen etikett om exakt modell. Hittade en bild på google på en likadan klippare så jag bifogar den bilden (är inte hemma just nu)

Nån som har förslag på hur jag fortsätter felsöka?
Mvh
S svenil01 skrev:
Autocorrect i farten igen
S svenil01 skrev:
Nu har jag haft lite tid över och tagit en ny titt på klipparen.

Statusen är fortfarande att den startar och går en stund och sedan lägger av, se video.


[video]

Som nämnts tidigare har gräsklipparen stått lutad åt fel håll, behållaren för luftfiltret var kladdigt av olja. Startförsöket ovan är utan luftfilter.

Gjorde sedan ett försök att rengöra förgasaren. Jag vågade inte ta loss förgasaren eftersom bränsleslangen är rejält fastnypt med klämmor, se bild. Jag gjorde iallafall rent koppen och de synliga delarna av förgasaren samt sprayade förgasarrengöring invärtes.
[bild]

Detta hade ingen effekt, videon i början är efter dessa små åtgärder.

Skulle va tacksam för förslag på hur jag går vidare.
S svenil01 skrev:
Tack, ja nu börjar det ta sig. Har inte tänkt på något undertryck men ska känna efter det nästa gång.

Förgasaren plockades ur och gjordes rent, för ett otränat öga såg det ut att vara väldigt lite smuts o bös på insidan, nästan ingenting. Denna bild är före rengöring.
[bild]

Nä denna klippare är riktig fin att köra, tippen blir det inte 🙂
Mycket kloka råd här! Som flera sagt, Anders förråd på youtube är guld värt. Han har minst 2 filmer om rengöring av dylika flottörförgasare, en grundlig. I mässingsskruven som håller fast alu-koppen finns hål som kan klegga igen, lätt att kolla, och missade jag första gången. Dock, var är koppen ren så borde den inte vara igensatt. men vem vet
 
R RobbanMar skrev:
Mycket kloka råd här! Som flera sagt, Anders förråd på youtube är guld värt. Han har minst 2 filmer om rengöring av dylika flottörförgasare, en grundlig. I mässingsskruven som håller fast alu-koppen finns hål som kan klegga igen, lätt att kolla, och missade jag första gången. Dock, var är koppen ren så borde den inte vara igensatt. men vem vet
Ja verkligen, med alla kloka råd i denna tråd samt Anders förråd har jag lärt mig otroligt mycket på kort tid :)

Skruven du nämner som håller fast aluminiumkoppen i förgasaren saknar hål faktiskt. Jag hade förberett för att rensa hålen så jag blev lite förvånad när det var en "vanlig" skruv utan hål.

Klipparen har fått nytt tändstift, luftfilter, tanklock, rengjord förgasare, ny olja och nu är även den gamla knivtrallriken utbytt mot en "modern" kniv. Till sist verkar det faktiskt som att det var tanklocket som var defekt och inte ventilerade ordentligt. En upptäckt som gjordes sent i felsökningsprocessen 😂
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.