Hej
Köpte ett laminat golv på Bauhaus med premium kvalitet 14 mm A+ ect mm osv.
Efter golvläggare lagt det och städat rent upptäcker vi flertalet produktions fel både i kulör som tryck.
Reklamerade givetvis omgående och blev utlovat nytt golv som omläggning av tjejerna I butikens Kundtjänst.
"Bara skicka fakturan"
Driver själv verksamhet och vet att det är inte bara !
Allt måste gå igenom vissa distanser o rutiner innan man får korrekt svar.
Givetvis hade jag rätt för det är leverantören som ska stå för kostnaderna..
Var både i butik och visade bilder samt sänt flertalet mail med foto.
Leverantörens svar efter 10 dagar var att dom inte står för nått typ !
Allt är golvläggaresn fel enl dom.
Helt absurt.
Golvläggaren har synat alla brädor innan läggning för se evt skador men detta visade sig först när vi kom hem och såg att det är inte samma golv som i butik..
Efter ytterligare bråk med Bauhaus vill dom nu att jag ska ta video o bilder på samtidiga brädor som är fel igen.
Jag får nervsammanbrott snart och tänker att detta är bara för att jag ska tröttna och ge med mig ..
Men det kommer jag inte göra !
Är det någon som varit med om något liknande?
På bilden syns mitt golv brevid Bauhaus bild på golvet och se fall det finns någon som helst tvekan ?
Tacksam för svar och rekommendationer// Gagge
 
  • Mörkt laminatgolv i två mobilappar jämförs, en bild visar en fysisk golvbräda med färgskillnad och en annan visar en produktbild från Bauhaus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Kan du ta en bild på en större yta på lite distans?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Du har dels ett mycket närmre perspektiv på din egen bild, dels helt andra ljusförhållanden än på din jämförelsebild.

Är det enbart skiftningar i färg som är grunden för din reklamation eller är det även att skarvar blev dåliga/breda tex?

Posta fler och tydligare bilder så kan man kanske ha en chans att bedöma och ge råd.
__
PS. Alla sådana här bilder, ta dessa i naturligt ljus under vettiga ljusförhållanden, absolut inte med blixt.
 
  • Gilla
Jan Eriksson2065 och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Går man efter den lilla tejpbiten som referens på vad som är vitt (med viss brytning, maskeringstejp är mer åt det gula) så syns det iallafall för min del att det där måste vara antingen två helt olika golv eller en jävligt skev ljussättning på Bauhaus bilder.

Hade heller aldrig accepterat sådan skillnad
 
  • Gilla
Mrs Flyte och 4 till
  • Laddar…
Helt omöjligt att avgöra utan tydligare bilder.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Savic skrev:
Golvläggaren har synat alla brädor innan läggning för se evt skador men detta visade sig först när vi kom hem och såg att det är inte samma golv som i butik..
Hade ni sett golvet live eller gick ni bara på bilder vid valet?
 
  • Gilla
Allman och 2 till
  • Laddar…
S
Vad är problemet? Det lagda golvet är ju sju ggr snuggare än det brungula på Bauhaus bild.

Säg bara tack och lov, att ni fick ett mkt snyggare golv. Är värt att klaga för vissa.

Att det uttryckligen står att färgskiftningar mot bild kan förekomma, samt varför ni inte kollade på det, innan det las ut, är givetvis för mkt begärt.
 
  • Gilla
masken10 och 4 till
  • Laddar…
Det är lite naivt att tro att en produktbild från nätet ska vara 100%igt likt ett verkligt dito. Om det är direkt fel på en bräda borde golvläggare ha noterat detta innan läggning. Om ni kan ta upp golvet oskadat borde det väl gå att göra en retur? Annars är det nog bäst att man kollar golvet innan man lägger det ifall det beställs online inkl golvläggning.

Edit: Läste inlägget igen och inga brädor är alltså skadade. Läropengar med andra ord. Måste det bli 100% som man önskar och förväntar sig beställer man inte online inkl golvläggning utan att kolla Produkten IRL.
 
  • Gilla
Allman och 12 till
  • Laddar…
  • Gilla
BobboEriksson och 5 till
  • Laddar…
Bilder på nätet ger en väldigt dålig referens. Jag har själv skickat tillbaka golv man köpt så en gång. Då la vi ut några provbitar för att se hur det lirade mot färgerna i rummet. Det var stor skillnad mot förväntad nyans.

För att kunna reklamera måste du visa att det är fel mot visningsex i butik eller liknande. Den skillnad man ser på dina bilder är mycket vanlig med variation i färgsåtergivning/ljus
 
  • Gilla
Jörmungand och 3 till
  • Laddar…
Här har du lite fler bilder på exakt samma golv, även när man tittar på Bauhaus svenska sida, på bilden med barnet som lär sig cykla, så ser man att det är många olika mönster.

https://www.bauhaus.info/laminat/mystyle-mydream-laminat-bourbon-hill-oak/p/29071445

https://laminatdepot.de/laminat-kronoflooring-mystyle-mydream-bourbon-hills-oak-100027589




Följande tre bilder i kollaget är tagna med några sekunders mellanrum, det är samma parkettgolv på alla tre bilderna, till och med i samma rum, ja, det är helt annat golv än TS, nej det är inga filter aktiverade.
Tre bilder av samma parkettgolv i olika ljusförhållanden, som visar variationer i den trämönstrade ytan. Golvet är ljusbrunt med olika nyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla tre bilderna är tagna åt samma håll (söder uppåt), det är bara lite olika ljusförhållanden beroende på var fönster finns och vilka möbler mm som är runtomkring.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 13 till
  • Laddar…
Det går naturligtvis inte att basera utseendet på ett laminatgolv med tryck enbart på en bild.

Jag vill påstå att det även finns vissa (relativt stora) skillnader på faktiskt utseende i olika produktionsbatcher.

Det här gäller alla golv.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Men det brukar väl finnas ett visningsgolv i varuhuset. Hur stämmer det med det golv du köpt?
 
  • Gilla
Jörmungand
  • Laddar…
Vad är det för produktionsfel i "kulör och tryck" som du menar på? Jag ser inga fel på din bild. Tycker det ser väldigt likt ut golvet på bauhaus bild, en viss annan nyans mem det går inte att säga något om eftersom det beror väldigt mycket på ljus, kameravinkel etc. Ifall det endast är det du anmärker på så skulle jag likna det vid att köpa en väggfärg baserat på en provbit man tittar på i affärens lysrörsbelysning och sedan vilja reklamera efter att man målat hela rummet och insett att nyansen skiljer sig i nu i ett rum med solljus, annan färg på golv och tak etc. Det är ju bara så det funkar.
 
  • Gilla
Jörmungand
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du har dels ett mycket närmre perspektiv på din egen bild, dels helt andra ljusförhållanden än på din jämförelsebild.

Är det enbart skiftningar i färg som är grunden för din reklamation eller är det även att skarvar blev dåliga/breda tex?

Posta fler och tydligare bilder så kan man kanske ha en chans att bedöma och ge råd.
__
PS. Alla sådana här bilder, ta dessa i naturligt ljus under vettiga ljusförhållanden, absolut inte med blixt.
S Savic skrev:
Hej
Köpte ett laminat golv på Bauhaus med premium kvalitet 14 mm A+ ect mm osv.
Efter golvläggare lagt det och städat rent upptäcker vi flertalet produktions fel både i kulör som tryck.
Reklamerade givetvis omgående och blev utlovat nytt golv som omläggning av tjejerna I butikens Kundtjänst.
"Bara skicka fakturan"
Driver själv verksamhet och vet att det är inte bara !
Allt måste gå igenom vissa distanser o rutiner innan man får korrekt svar.
Givetvis hade jag rätt för det är leverantören som ska stå för kostnaderna..
Var både i butik och visade bilder samt sänt flertalet mail med foto.
Leverantörens svar efter 10 dagar var att dom inte står för nått typ !
Allt är golvläggaresn fel enl dom.
Helt absurt.
Golvläggaren har synat alla brädor innan läggning för se evt skador men detta visade sig först när vi kom hem och såg att det är inte samma golv som i butik..
Efter ytterligare bråk med Bauhaus vill dom nu att jag ska ta video o bilder på samtidiga brädor som är fel igen.
Jag får nervsammanbrott snart och tänker att detta är bara för att jag ska tröttna och ge med mig ..
Men det kommer jag inte göra !
Är det någon som varit med om något liknande?
På bilden syns mitt golv brevid Bauhaus bild på golvet och se fall det finns någon som helst tvekan ?
Tacksam för svar och rekommendationer// Gagge
Hej
Tack för alla svar
Givetvis har jag varit i butik och kollat upp golvet och samma där det är burbon ( konjakfärgat( Mitt är mer en dålig Gin färg blå/ grå nyans matt o död nyans typ.
Förstår att det kan variera en aning men inte så här ( sänder fler bilder )
Till det finns det små typ valsspår som kommer fram ju mer man gör rent .
Jag vet att det är svårt att få med på bild och har sagt till om att få en besiktning man som kan bilda sin egen uppfattning
Men tji vill dom skicka ut en.
Känns som flertal av plankorna missat en lackning typ.
 
  • Trägolv med mörka toner och blågrå nyans, märken och tejpbitar synliga på vissa plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mörkt trägolv med en bit tejp markerad med ett blått kryss för att påvisa skador eller missfärgningar i golvets yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett golv med mörka trärutor i olika nyanser av brun och grå. En pappersbit med nummer tre skrivet på sitter fast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplanka med en blå/grå nyans och en matt yta, med en bit tejp i mitten märkt med siffran 2, visar på problem med färgskillnader och möjliga valsspår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plankgolv med blå/grå nyans och en matt yta. Två markeringar finns på golvet, en liten blå fyrkant och en vit form med text på. I nedre vänstra hörnet syns "Galaxy A51".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på två plankor med olika nyanser, den ena blågrå och matt, den andra konjakfärgad och lackad. Synliga valsspår på den blågrå plankan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mrs Flyte
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.