Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    672 Röster 74,3%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    905
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo det är en grön skröna att inte Kina bryr sig och det finns inget land i världen som bygger så mycket kärnkraft för att få ner användningen av fossila bränslen.

[länk]

[länk]
Kina är också stora när det gäller nybyggnad av sol- och vindkraftverk.
För att Kina ska kunna nå det ambitiösa målet att bli koldioxid- neutralt till 2060 kommer landets energisystem att behöva genomgå en omfattande förändring och det görs nu mycket stora investeringar i teknik för fossilfri energiproduktion. Det rör sig om satsningar på allt från traditionell kärnkraft till fusionskraft och solenergi.
Redan idag är Kina det land i världen som producerar mest solenergi och ett flertal storskaliga vindkrafts- och solenergiprojekt är på gång.
Totalt planerar Kina att utöka produktions-kapaciteten för vindenergi och solkraft till 1,2 terawatt senast 2030.
https://www.energinyheter.se/202210...-kina-storsatsar-varldsherravalde-inom-energi
 
  • Gilla
Benny Blomkål och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
E
P paralun skrev:
Jo det är en grön skröna att inte Kina bryr sig och det finns inget land i världen som bygger så mycket kärnkraft för att få ner användningen av fossila bränslen.

[länk]

[länk]
Aha! Då är jag fel informerad isf. Men som med allt på internet, källkritik.
 
Och ivrigt påhejade av miljöreligiösa förstör vi landskap, natur, folkets livsmiljö och viltets liv med dessa hemska vindkraftverk.
Jag vill gärna se dem där det bor mest folk och den mesta elenergin används, alltså i Storstockholm och Stockholms skärgård, tveksam dock om Miljöpartisterna vill ha dem på bakgården.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Aha! Då är jag fel informerad isf. Men som med allt på internet, källkritik.
Jo nu har du riktiga fakta om Kina och vad de gör. Det florerar många "gröna skrönor" om Kina.

Sen kan man ju ta sig en funderare på varför "östern" satsar så hårt på kärnkraft och det bara byggs ett fåtal reaktorer i väst?
 
S
E enoch85 skrev:
Tror du på global uppvärmning? Om ja, vad gör du själv för att bidra till att den minskar? Om nej, vad är ditt bästa argument för att den inte existerar?
Jag tror på global uppvärmning eftersom det är ett faktum.

Däremot skulle det aldrig falla mig in att göra något tandlöst försök att göra något åt det.

Vi i Sverige kan inte ens påverka på marginalen. Dessutom skulle det bara kännas löjligt att göra tafatta försök att motverka klimatförändringarna samtidigt som grannarna kör runt med husvagnar, köper solceller och så vidare 🫣
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Jag tror på klimatförändringarna, men jag tror inte på de politiska domedagsprofeter som lever för dem.

Klimatförändringarna är ett problem bland flera, och av det mesta att döma inte ens det största vi har att hantera. Tvärtom är den oftast föreskrivna boten värre än soten – att minska konsumtionen eller förvägra fattiga människor att försöka nå vår välståndsnivå vore mycket värre än en temperaturökning, framför allt för dessa fattiga.

Därmed inte sagt att det inte finns saker man kan göra. Jag gillar teknik, och har råd att köra elbil, sp det gör jag. Och jag propagerar och agerar för kärnkraft och mot diktatur.
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och ivrigt påhejade av miljöreligiösa förstör vi landskap, natur, folkets livsmiljö och viltets liv med dessa hemska vindkraftverk.
Jag vill gärna se dem där det bor mest folk och den mesta elenergin används, alltså i Storstockholm och Stockholms skärgård, tveksam dock om Miljöpartisterna vill ha dem på bakgården.
Körde från dalarna idag. Det var ju ganska blåsigt, tycker alltid det är så roligt och de de där fläktarna när de står flera i rad att just de i mitten snurrar inte alls.

Min släkting bor i dalarna och när man tittar från hans gård så på kvällen ser det ut som en hemsk landningsbana med alla röda lampor i topparna.

Anser nog det bättre med solceller, på tak och inte på bördig mark som de gjort här nere i Skåne. De tar bort åkemark till köpcenter och solceller....
 
  • Gilla
nyman_666 och 4 till
  • Laddar…
E
R Rkarlsson skrev:
Körde från dalarna idag. Det var ju ganska blåsigt, tycker alltid det är så roligt och de de där fläktarna när de står flera i rad att just de i mitten snurrar inte alls.

Min släkting bor i dalarna och när man tittar från hans gård så på kvällen ser det ut som en hemsk landningsbana med alla röda lampor i topparna.

Anser nog det bättre med solceller, på tak och inte på bördig mark som de gjort här nere i Skåne. De tar bort åkemark till köpcenter och solceller....
Enig!
 
E enoch85 skrev:
Enig!
Och då ska de vara solceller från Tyskland, absolut inte Kina. =) Finns säkert något skit i det som är från Kina ändå men så länge det inte står made in cpr är man väl någorlunda nöjd.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Anser nog det bättre med solceller, på tak och inte på bördig mark som de gjort här nere i Skåne. De tar bort åkemark till köpcenter och solceller....
Var i Skåne står det solceller på bördig åkermark?
 
D Dilato skrev:
Var i Skåne står det solceller på bördig åkermark?
Satellitbild över ett fält med solpaneler nära Kristianstad, märkt som "Solpunkten" och "Sveriges lägsta punkt", med angränsande väg E22 och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här har du det jävla köpcentret med. Byggt för att skryta.
Satellitbild av Kristianstad som visar ett köpcentrum med parkeringsplatser, omgärdat av grönområden och bostadsområden samt närheten till en motorväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sjöbo har en park med.

Vad är det för fel att använda hus? Speciellt hyreshus med stora tak. Istället för att sätta det på marken. Det är ju trams att inte nyttja bra yta istället för att förstöra marken.
 
  • Gilla
  • Haha
Fredrikabc och 10 till
  • Laddar…
Tror på uppvärmning och avkylning, jordens temperatur har varierat med tiden.
Att vi är åt tusan för många människor på den, hjälper nog till I denna tidsera.
Men jag tror inte temperaturen går upp nu av det vi gör nu, utan av det vi gjorde för många år sen, kanske 50-100 år.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
[bild]

här har du det jävla köpcentret med. Byggt för att skryta.
[bild]

Sjöbo har en park med.

Vad är det för fel att använda hus? Speciellt hyreshus med stora tak. Istället för att sätta det på marken. Det är ju trams att inte nyttja bra yta istället för att förstöra marken.
Bördig åkermark?

Faktum är att förutsättningarna på dessa åtta hektar av sankmark tvärtom var som gjorda för ändamålet. Soltillgången är väldigt hög och marken (sankmark) är inte lämplig för vare sig bostäder eller åkermark.

https://solkompaniet.se/referenser/solpunkten-c4-energi/
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.