S svenil01 skrev:
Hm är detta lufthålet? Se markering.
Högst troligt, jag har samma hål på min och samma lock.
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Högst troligt, jag har samma hål på min och samma lock.
Jag ändrar mig, det hålet har ingen förbindelse utanför tanken.
Jag tryckte i en ståltråd och den kom in i tanken.

Men locket har en fjädrande grej som böjer en packning, kan ske den gör att det kan läcka luft runt gängorna i taklocket...

Jag vet inte helt enkelt 🤔

Men problemet är lätt all eliminera som felorsak, lossa bensinslangen och se om det rinner bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
S svenil01 skrev:
[bild]
Hej igen, hade nog fel för mig. Tror det var på en gammal Partner-klippare med Techumseh-motor samt en Biltema-klippare jag såg sådana tydligt synliga hål i tanklocket.

Nu kollade jag runt litet snabbt på gården och vår rätt nya Husqvarna TF225 jordfräs (Rato R180-motor) har inga sådana synliga hål, inte heller en riktigt gammal Klippo med B&S-motor jag hittade i ladan. Troligt att tankventilationen sköts undertill i tanklocket då, iofs vettigt (onödigt att det tex rinner in regnvatten i tanken via dessa hål).

Men som sagt, byt ut bensinen. Gammal sunkig pumpbensin kan ställa till det en hel del, skiktar sig med vattenblandat skit underst i tanken. Samt testa köra med glappigt tanklock om det nu skulle vara igensatt, oavsett synliga ventilationshål i locket.

Svart tanklock på en Husqvarna TF225 jordfräs med Ratos R180-motor, fotograferad närbild på motorhuset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett tanklock på en Husqvarna TF225 jordfräs, som visar tanklockets inre konstruktion utan synliga ventilationshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller ett tanklock med texten "FUEL" och symbolen av en bensinpump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller ett tanklock med en liten öppning i mitten, sannolikt för ventilation, framför en suddig bakgrund av trädgårdsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok jag startade gräsklipparen med tanklocket av, se videon. En avsevärd skillnad, klipparen gick bättre och längre än tidigare. Efter en stund syns det att bensin börjar skvätta ut så jag vrider åt tanklocket, troligen lite för mycket, kanske därför klipparen till slut ändå dör?

 
Man brukar höra att det sugs in luft när man öppnar locket om det är undertryck.

Har du gjort testet jag föreslog med att koppla bort bensinslangen från förgasaren och låta det rinna ut (då ser man om flödet minskar/slutar när luften i tanken tar slut)?

Om du inte fyller hela tanken skvätter det inte ut så lätt, och luften i tanken räcker längre 😉
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om du inte fyller hela tanken skvätter det inte ut så lätt, och luften i tanken räcker längre 😉
Det är noterat : ) Det kan inte vara hela orsaken då, för stor mängd bensin i tanken?
D Dilato skrev:
Har du gjort testet jag föreslog med att koppla bort bensinslangen från förgasaren och låta det rinna ut (då ser man om flödet minskar/slutar när luften i tanken tar slut)?
Inte än, tror jag gör ett nytt försök att starta med locket halvt av, och då hålla locket på plats så att klipparen kan gå några minuter. Om maskinen går fint då borde väl problemet vara inringat, även om det verkar vara ett mysterium hur luftningen går till i de här gamla gräsklipparna.

Tillägg: Flera har nämnt att byta bensin. Tanken fylldes för ungefär en månad sedan med ny alkylatbensin, så det är ingen gammal soppa från pump som används.
 
Redigerat:
Du som gillar att filma, kan du ta en film på insidan av locket när du trycker på metalcirkeln?

På mitt tanklock så böjs ytterkanten av en gummitätning i botten av locket ( alltså toppen av locket när det är monterat) inåt mot tanken som om det skulle kunna släppa förbi luft från gängan in i tanken.
 
Klipparen ser riktigt fin ut och låter fint när den går. Måste vara något med att det blir vacuum i tanken (när du lossar locket kan du känna ett undertryck som inte ska vara där?). Ev att förgasarens flottörnålventil kärvar och behöver rengöras. Kan inte vara några större bekymmer med din klippare, tror du kan lösa detta! Absolut inget att dumpa på återvinningen detta, som jag ser det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har den choke? Annars är det ett membran i förgasaren som behöver bytas med jämna mellanrum törs nästan ta gift på att det är det som är problemet
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
B Bosch skrev:
Har den choke? Annars är det ett membran i förgasaren som behöver bytas med jämna mellanrum törs nästan ta gift på att det är det som är problemet
Noterat.
https://giftinformation.se/
 
Jag är absolut ingen expert på gräsklippare men visst är det väl så att membranförgasare förekommer på typ röj- och motorsågar som ska kunna funka oavsett orientering? Gräsklippare, jordfräsar etc har flottörförgasare där det inte finns någon egentlig bränslepump utan gravitationen fyller flottörhus osv. Jag kan ha fel och tillrättavisas gärna, vill lära mig alltid :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Klipparen ser riktigt fin ut och låter fint när den går. Måste vara något med att det blir vacuum i tanken (när du lossar locket kan du känna ett undertryck som inte ska vara där?). Ev att förgasarens flottörnålventil kärvar och behöver rengöras. Kan inte vara några större bekymmer med din klippare, tror du kan lösa detta! Absolut inget att dumpa på återvinningen detta, som jag ser det.
Tack, ja nu börjar det ta sig. Har inte tänkt på något undertryck men ska känna efter det nästa gång.

Förgasaren plockades ur och gjordes rent, för ett otränat öga såg det ut att vara väldigt lite smuts o bös på insidan, nästan ingenting. Denna bild är före rengöring.
En förgasare från en gräsklippare som visas före rengöring, ligger på pappersunderlag tillsammans med en liten metallkomponent och ett plastflyt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nä denna klippare är riktig fin att köra, tippen blir det inte 🙂
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du som gillar att filma, kan du ta en film på insidan av locket när du trycker på metalcirkeln?

Absolut så fort tillfälle ges
 
  • Gilla
Kjular
  • Laddar…
B Bosch skrev:
Har den choke? Annars är det ett membran i förgasaren som behöver bytas med jämna mellanrum törs nästan ta gift på att det är det som är problemet
Ingen choke, bara start/stop reglage.
 
Finns det en primer-blåsa på motorn? Litet för lat för att ut och kolla den gamle Klippon i ladan igen, men vet att detta var ett problem med en äldre Biltema-klippare jag fick från grannen pga att den inte fungerade (var mest litet nyfiken på varför den inte funkade). På den var det att primer-blåsan läckte, en klick byggsilikon löste det.

Men olika motorer har olika lösningar, choke inte ovanligt kombinerat med gasreglaget. Får ut och kolla imorrn hur Klippon funkar, många år sedan den var igång pga att klipprobotar övertog arbetsuppgifterna men en riktigt bra maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.