S svenil01 skrev:
Okey, kan det va för låg oljenivå alltså?

Ja det skulle jag säga att den gör.
Den stannar inte pga låg oljenivå...

Mitt motoröra säger att felet är bränslerelaterat.

Om den gör så där varje gång att den går en stund och sen stannar.... o sen går igång igen när den stått en stund. Då hade min första tanke varit att bensin har problem att ta sig från tanken till förgasaren, förmodligen pga att det sitter skit/avlagringar någonstans på vågen (inloppshålet vid flottörnålen troligtvis).
Det som händer är att den förbrukar bensinen i förgasaren fortare än den fylls på.....
 
  • Gilla
sblixten och 1 till
  • Laddar…
Kolla så att tankavluftningen i tanklocket inte är igensatt.

Tappa även ur all gammal skitolja och fyll på med ny, är väl bara en rak SAE 30 vanlig gräsklipparolja där, 3 dl kanske?

Gammal soppa är även en klassiker, igensatt bränslefilter. Byt bränslefilter, häll i 4T Aspen alkylat. Tycker det verkar finnas gott hopp om denna klippare.
 
Redigerat:
  • Gilla
sblixten och 1 till
  • Laddar…
S svenil01 skrev:
Okey, kan det va för låg oljenivå alltså?

Ja det skulle jag säga att den gör.
Har du ny olja i den?
Ja det kan vara för låg nivå, smörjningen sköts med att skvätta olja med ett paddelhjul

3:40 in i videon
 
  • Gilla
svenil01 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har du ny olja i den?
Ja oljenivån var låg i juni så vi fyllde upp med ny olja. Men det verkar inte vara för lite nu? Oljenivåmätare som visar "FULL" efter påfyllning av olja i en motor, nära oljelock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bytterligare luftfilter och olja.
Och nytt tändstift.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kolla så att tankavluftningen i tanklocket inte är igensatt.

Tappa även ur all gammal skitolja och fyll på med ny, är väl bara en rak SAE 30 vanlig gräsklipparolja där, 3 dl kanske?

Gammal soppa är även en klassiker, igensatt bränslefilter. Byt bränslefilter, häll i 4T Aspen alkylat. Tycker det verkar finnas gott hopp om denna klippare.
Finns det bränslefilter på en äldre klippo? dum fråga kanske men jag har tittat ganska mycket på youtube och ingen har nämnt bränslefilter i detta sammanhang.
 
K Kasken skrev:
Den stannar inte pga låg oljenivå...

Mitt motoröra säger att felet är bränslerelaterat.

Om den gör så där varje gång att den går en stund och sen stannar.... o sen går igång igen när den stått en stund. Då hade min första tanke varit att bensin har problem att ta sig från tanken till förgasaren, förmodligen pga att det sitter skit/avlagringar någonstans på vågen (inloppshålet vid flottörnålen troligtvis).
Det som händer är att den förbrukar bensinen i förgasaren fortare än den fylls på.....
Okey så en ordentlig rengöring av förgasaren kan eventuellt vara det som behövs?
 
H Harald Blåtumme skrev:
appa även ur all gammal skitolja och fyll på med ny, är väl bara en rak SAE 30 vanlig gräsklipparolja där,
Vilken olja som helst funkar, även syntet, samma som i bilen.

We have modified our engine oil recommendations to state that you may now use a synthetic 5W30 or 15W50 oil in all temperature ranges.

Men det är viktigt att byta varje år eller oftare, det finns ingen som helst oljefiltrering i dom här motorerna.
 
S svenil01 skrev:
Okey så en ordentlig rengöring av förgasaren kan eventuellt vara det som behövs?
Absolut.

Tipsen ang tankavluftning och gammal soppa som du fått av andra är även de mycket bra.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
Prova att köra utan tanklock. Skulle gissa att lufthålet i tanklocket är igensatt. Då får du den effekten att den startar och går bra en stund tills det skapas vakum i tanken då ingen luft tillförs via tanklocket.

Blås rent tanklocket med tryckluft.
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
W Webgurun skrev:
Prova att köra utan tanklock. Skulle gissa att lufthålet i tanklocket är igensatt. Då får du den effekten att den startar och går bra en stund tills det skapas vakum i tanken då ingen luft tillförs via tanklocket.

Blås rent tanklocket med tryckluft.
Hm är detta lufthålet? Se markering. Eller var sitter det exakt, jag hittar inget lufthål i själva tanklocket.

Närbild på en tank med ett lock borttaget, ett inre hål som är markerat med en röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nej lufthålet i tanklocket brukar vara synligt och tydligt om du kolla ovansidan på tanklocket, under detta brukar det sitta någon typ av skvalpskydd bara. Men kolla om det funkar med icke-åtskruvat tanklock, plus som sagt byt ut gammal sunkig kvarvarande soppa (vattenmättad, etanolhaltig utgången pumpbensin troligast) mot ny fräsh 4T alkylat - denna är etanolfri, har fantastisk lagringsbeständighet och samlar inte vatten som vanlig 95 oktan pumpbensin. Alkylat 4T betyder att den inte har någon oljeinblandning, det är vad du ska ha till en B&S fyrtakts Klippo.
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
S svenil01 skrev:
Hm är detta lufthålet? Se markering. Eller var sitter det exakt, jag hittar inget lufthål i själva tanklocket.
S svenil01 skrev:
Hm är detta lufthålet? Se markering. Eller var sitter det exakt, jag hittar inget lufthål i själva tanklocket.

[bild]
Det är förmodligen det hålet. Prova att blåsa in ifrån och ut med tryckluft.
 
  • Gilla
svenil01
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nej lufthålet i tanklocket brukar vara synligt och tydligt om du kolla ovansidan på tanklocket
Närbild på en bränslekåpa på en gräsklippare med en symbol för en bensindunk och ordet "FUEL".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.