Claes Sörmland
Hell, Naturvårdsverket kan få ett särskilt uppdrag av regeringen att beskriva på sin hemsida hur man konsumenter och andra praktiskt använder glyfosatpreparat för att på ett effektivt sätt utrota parkslide.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hell, Naturvårdsverket kan få ett särskilt uppdrag av regeringen att beskriva på sin hemsida hur man konsumenter och andra praktiskt använder glyfosatpreparat för att på ett effektivt sätt utrota parkslide.
Vilka jönsar förbjöd det från början?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
P
A Anders_Nilsson skrev:
På samma sätt som DDT är glyfosat ett utmärkt ämne, men det måste användas korrekt. Tyvärr finns det alltid en viss andel "händige herrn som vet bäst" så det är nog bra om det sköts officiellt.
Den som har jordbruksverksamhet kan gå Jordbruksverkets glyfosatkurs för att sen få använda glyfosat i ganska stor mängd på sina åkrar. (Det blir förstås stor mängd eftersom åkrar tenderar att vara stora).

En privatperson får inte gå den kursen, vilket jag tycker är en mycket dålig särbehandling av en klass av medborgare.
En trädgård är i allmänhet mindre än en åker.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Sen finns det ju de som tror att man kan bota en virusinfektion med antibiotika och blir förbannad på en läkare som vägrar skriva ut antibiotika.
Internet har inte varit till nytta i alla sammanhang …
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Internet har inte varit till nytta i alla sammanhang …
Kanske kan genetiskt betingad faktaresistens botas med glyfosat?
 
  • Haha
paralun och 1 till
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vilka jönsar förbjöd det från början?
Det är väl Kemikalieinspektionens föreskrifter som reglerar detta, men jag utgår från att Kemikalieinspektionen agerade på uppdrag av regeringen.
 
P pmd skrev:
Det är väl Kemikalieinspektionens föreskrifter som reglerar detta, men jag utgår från att Kemikalieinspektionen agerade på uppdrag av regeringen.
Njau jag tror det är en stor grön röra där ingen vill ge sig, Kemikalieinspektionen, Naturvårdsverket och Livsmedelsverket.

Sen var det surt för de gröna när EFSA fick fram en referensgranskning-peer review och böndernas tillstånd för Glyfosat förlängdes till 2033 av EU-kommissionen.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Njau jag tror det är en stor grön röra där ingen vill ge sig, Kemikalieinspektionen, Naturvårdsverket och Livsmedelsverket.
Statliga verk skapar inte förordningar och regelverk helt på egen hand.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Statliga verk skapar inte förordningar och regelverk helt på egen hand.
Jovisst men det är ju klart komplicerat och att hinna med att skriva uppdragsbrev till alla myndigheter (dvs från en regering). Man kan ju inte bara lägga sig i en myndighets egna tolkningar, sen kan man förvisso avsätta en chef för att få till förändring. Glyfosatfrågan är nog en stor röra.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P pmd skrev:
Statliga verk skapar inte förordningar och regelverk helt på egen hand.
De skapar väl inga förordningar alls om vi nu pratar om svenska förhållanden?
 
Alfredo Alfredo skrev:
De skapar väl inga förordningar alls om vi nu pratar om svenska förhållanden?
Jo men en myndighet tolkar ju själv och precis som med eldningsförbudet så är glyfosat en het fråga.
Sen kan då skylla på en regering att man varit oklar men EU-besluten är ju egentligen tydliga.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De skapar väl inga förordningar alls om vi nu pratar om svenska förhållanden?
"Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter" tycker jag mig ha läst på många ställen...
 
D Dilato skrev:
"Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter" tycker jag mig ha läst på många ställen...
Absolut men jag pratar om förordningar inte föreskrifter.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vet att det är en grön röra som fått tii förbudet. Men det är inte så konstigt allt som bra måste man förbjuda. Även om det inte finns någon egentlig orsak. Men de flesta i den gröna röran bor i lägenhet där har några blommor i fönstret som mest.
Där är knappt något ogräs. Politiker verkar resonera att jag inte behöver ingen annan.
Glufosat. en kompromiss vore att man kunde söka dispens om man kan påvisa ett stort behov. Vill man var ännu mer strikt så bara godkänna det för behandling mot parkslide. Eftersom den är en invasiv art. Det är mycket skrik om den.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Det är trotts allt så att man hittat det på ställen där det inte borde finnas. Det räcker med att läsa diverse trådar här för att hitta exempel på rejäl felanvändning och feldosering. Då gissar jag ändå att de som söker sig hit är mer benägna att söka information än många andra.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.