Tror du på global uppvärmning?

  • Ja

    672 Röster 74,3%
  • Nej

    199 Röster 22,0%
  • Kanske, utveckla svar i tråden

    34 Röster 3,8%
  • Antal röster
    905
E
Tror du på global uppvärmning? Om ja, vad gör du själv för att bidra till att den minskar? Om nej, vad är ditt bästa argument för att den inte existerar?
 
  • TV-skärm som visar europeisk väderkarta med hög temperatur, presenterad av kvinna i röd dräkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Jag ”tror” inte på global uppvärmning. Eftersom det globalt blir varmare så är det ett faktum.

Jag gör inte mycket nog. Men jag tar ofta cykeln till Bauhaus.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 44 till
  • Laddar…
S
Är det fredag så är det…
 
RoTe
Temperaturen på vår planet är i ständig förändring, oavsett vår inverkan eller ej.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Urban R och 47 till
  • Laddar…
E
Själv bidrar jag ge om att köra fossilfritt, samt har solpaneler och ett ett enegiklassat hus.

Jag brydde mig ärligt talat inte så mycket fram tills att vi fick barn, men det är trots allt deras framtid vi spelar med.

Ja, det händer att jag flyger, men tog faktiskt bilen på semester förra året (el).
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
lat och 15 till
  • Laddar…
Jovisst har vi en tydlig global uppvärmning men för oss i periferin av jordklotet så blir det ju mest ostadigt väder. Jag ser inget konstigt med att bli av med fossila bränslen som iaf jag tydligt ser som en bidragande orsak att jordklotet värms upp.

Sen är det ju ingen panik som vissa gröna påstår utan vi har gott om tid att ställa om och vad vi själva gör har ju minimal påverkan i det stora hela, det finns ju ingen anledning till "självplågeri".
 
  • Gilla
  • Haha
JohnPaul2 och 11 till
  • Laddar…
E
P paralun skrev:
Jovisst har vi en tydlig global uppvärmning men för oss i periferin av jordklotet så blir det ju mest ostadigt väder. Jag ser inget konstigt med att bli av med fossila bränslen som iaf jag tydligt ser som en bidragande orsak att jordklotet värms upp.

Sen är det ju ingen panik som vissa gröna påstår utan vi har gott om tid att ställa om och vad vi själva gör har ju minimal påverkan i det stora hela, det finns ju ingen anledning till "självplågeri".
Allt är ju relativt, men det är ju helt klart industrierna som bidrar mest till uppvärmningen a.k.a dom stora förbrukarna.

Det känns dock gott för samvetet att göra vad man själv kan tycker jag. Om än litet så något i alla fall. :) Om alla skulle tänka på samma sätt skulle det ju göra stor skillnad.

Lite nyfiken på svar från personerna som svarat "nej" i omröstningen.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vad har bilden på SVT väderprognos med global uppvärmning att göra?
 
  • Gilla
  • Ledsen
vcx och 8 till
  • Laddar…
RoTe
P Pin skrev:
Vad har bilden på SVT väderprognos med global uppvärmning att göra?
Det är väl sättet man väljer att presentera temperaturerna med färger. Högst normala temperaturer är "illröda" och alla vet att rött signalerar farligt/dåligt. Det finns inget konstigt med temperaturer på 25-35 grader men enligt kartan på bilden signaleras detta som "livsfarligt".
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 40 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad har bilden på SVT väderprognos med global uppvärmning att göra?
Om man tittar på äldre bilder från meteorologerna så är dom inte så dramatiskt färgade trots värmebölja. Man har helt klart bytt färgskala och då rött signalerar fara så blir det väldigt ❗️❗️❗️
 
  • Gilla
Doks och 19 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad har bilden på SVT väderprognos med global uppvärmning att göra?
Deras nya missbruk av rödfärg.
 
  • Gilla
taxationistheft och 12 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det är väl sättet man väljer att presentera temperaturerna med färger. Högst normala temperaturer är "illröda" och alla vet att rött signalerar farligt/dåligt. Det finns inget konstigt med temperaturer på 25-35 grader men enligt kartan på bilden signaleras detta som "livsfarligt".
SMHI är ett lydigt verktyg. Frågan är -Vem drar i trådarna?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Doks och 13 till
  • Laddar…
Att jorden värms upp är ju ett obestridligt faktum. Vad det beror på kan ju diskuteras men att högre andel koldioxid i atmosfären påverkar temperaturen är ju de flesta överens om.

Då känns det ju ganska naturligt att vi behöver minska utsläppen av koldioxid.
 
  • Gilla
  • Haha
Töreln och 23 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Allt är ju relativt, men det är ju helt klart industrierna som bidrar mest till uppvärmningen a.k.a dom stora förbrukarna.

Det känns dock gott för samvetet att göra vad man själv kan tycker jag. Om än litet så något i alla fall. :) Om alla skulle tänka på samma sätt skulle det ju göra stor skillnad.

Lite nyfiken på svar från personerna som svarat "nej" i omröstningen.
Jo men som ett mycket litet land i det stora hela så spelar det mycket liten roll vad vi gör.
Sen alla transporter med fossildrivna fordon spelar mycket stor roll med ett globalt perspektiv.
Allt handlar sedan om internationella överenskommelser och senast COP28 var ju en framgång.
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/12/historisk-overenskommelse-pa-cop28/
 
  • Gilla
JohnPaul2 och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir ju uppenbarligen varmare och mer dramatiskt väder.
Dock så tror jag att orsaken är större än mänsklig påverkan och därmed fullständigt ostoppbar. Det är en tidsfråga, sedan har vi en reboot och allt börjar om igen.
Frågan är om det är temperaturen, jordbävningen, vulkanutbrottet eller havet som sopar igen spåren av nuvarande liv.

Vad gör jag åt det, i stort inget, bor på landet i princip självförtroende, stor återbrukare innan det blev ett mode.
Och varför skulle jag, ett enda krig eller ett vulkanutbrott ställer till med mer global oreda miljömässigt än samtliga försök till ”grönt leverne” visst det gynnar närmiljön momentant och det är ju bra så men inte mycket mer.
 
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.