F Fideliox skrev:
[bild]

Rör sig inte en millimeter dessvärre, måste sitta fast på fler ställen.
Bara å hitta den sista skruven tyvärr.. kan sitta i ett av hålen i fram el bak..
När jag monterade IKEA brukade vi sätta en el ett par xtra skruv i den främre hålraden för att säkra stommen..

Kolla bakom skenan är mitt tips
 
  • Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
Rör det sig om du bara drar i högra sidan?
Har du sänkt benen och lossat eventuella ben som överlappar med nästa stomme?

Det lär sitta skruv in i stommen brevid. De kan vara osynliga i denn a stomme om man dragit in skruv från den till vänster. De skulle även kunna sitta under expanderbeslagen (lådskenorna) om någon varit kreativ.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Nuså. Grear success. Trodde den var lika knepig som köksön men icke.

Var överlappsbenet som ställde till det. 🤓
 
  • Bild på en nästan färdigmonterad köksbänk. Verktyg, måttband och eltejp ligger på bänkskivan. En kökslåda är utdragen och en annan monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Davidbagare och 2 till
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Nuså. Grear success. Trodde den var lika knepig som köksön men icke.

Var överlappsbenet som ställde till det. 🤓
Schnyggt jobbat
 
F Fideliox skrev:
Nuså. Grear success. Trodde den var lika knepig som köksön men icke.

Var överlappsbenet som ställde till det. 🤓
Se där, bra jobbat 😀
 
F
Undrar vilket superlim detta måste vara!
 
  • Närbild på en hand som håller ihop två träplankor vertikalt, limmade tillsammans i hörnet, tagna ovanifrån på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
PL 400 el 600 😎
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Mazen Mazen skrev:
Bara å hitta den sista skruven tyvärr.. kan sitta i ett av hålen i fram el bak..
När jag monterade IKEA brukade vi sätta en el ett par xtra skruv i den främre hålraden för att säkra stommen..

Kolla bakom skenan är mitt tips
Du som verkar ha lite koll. Hur är det med köksöarna? Vi har en med tre sektioner. Lite samma sak, jag behöver få loss den inre men bakstycket ställer till det.
 
  • Inre köksö-sektion med utdragslådor borttagna, bakstycke synligt. Skruvmejsel, skruvar och verktyg på golvet, visar en pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakstycket sitter i ett spår i varje stomme så det är inte problemet, bara att leta efter den sista skruven ...
Och ta bort benparet som förbinder stommarna med varandra...
 
F
Mazen Mazen skrev:
Bakstycket sitter i ett spår i varje stomme så det är inte problemet, bara att leta efter den sista skruven ...
Och ta bort benparet som förbinder stommarna med varandra...
Mjo, men bakom masoniten sitter även en täckskiva som är skruvad, man skymtar den här.
Två öppna köksstommar med en täckskiva och en masonitskiva bakom. Täckskivan är skruvad, och en skruvmejsel ligger på golvet. En del är markerad i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så då behöver jag ta ut båda stommarna för att komma åt, knepigt med spishällen? Orkar 1 stomme bära hela skivan?
Två vita köksstolar framför en köksbänk med en svart stekpanna, hushållspapper och en skål med brödpåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Knepigt när man inte vet xakt hur det hela är monterat.
Täckskivan borde vara skruvad inifrån stommarna, men kan åxå vara limmad å då blir det svårare..
Bänkskivan borde klara sig, men risken finns alltid att du får en knäck där urtaget för hällen är. Bäst är nog att lyfta bort hela skivan.. och då blir det åxå enklare att lossa stommarna, väl..
 
F
Mazen Mazen skrev:
Knepigt när man inte vet xakt hur det hela är monterat.
Täckskivan borde vara skruvad inifrån stommarna, men kan åxå vara limmad å då blir det svårare..
Bänkskivan borde klara sig, men risken finns alltid att du får en knäck där urtaget för hällen är. Bäst är nog att lyfta bort hela skivan.. och då blir det åxå enklare att lossa stommarna, väl..
Ja, jag tror täckskivorna är skruvade på nån "regel" iaf. Men som sagt måste två stommar ut då.
En skåpinteriör med en täckskiva monterad på en träram och en grå slang fäst på sidan med en metallklämma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vill helst undvika att behöva lyfta skivan då den är silikonad mot väggen. 😵 Blir ett jäkla jobb att skrapa bort fogen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.