D
E EB2 skrev:
En stor del av skillnaden mellan vad slutkund betalar och hantverkaren får ut i lön utgörs mycket riktigt av diverse skatter. Det är därför det är lönsamt även för relativt välbetalda anställda i tjänstesektorn att fixa hemma på semestern, även om de gör det långsammare och sämre än en hantverkare. Skattekilar kallas det och har skrivits ganska mycket om.
Ja det här retar vansinne på mig. Måste ju finnas stora samhällsekonomiska problem med detta. Jag ska ta tjänstledigt för att fixa så småningom, hade ju varit bättre om jag gjorde mitt vanliga jobb och en snickare gjorde det jag ska fixa hemma. Men kan köpa en hantverkartjänst i typ en timme för fyra timmar av min skattade timpeng. Och fyra gånger snabbare och bättre är inte hantverkarna i dom flesta moment.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Ja. Faktiskt. Det tar emot att medge det. För vanligtvis uppför sig hantverkare som små bortskämda barn. Även här på forumet, med kommentarer som
-jag arbetar bara för företag.
-var glad att du får jobbet gjort.
-akta dig så du inte hamnar på deras svarta lista.
-gör jobbet själv om du är så djävla snål.
Etc.
Lågkonjunkturen som vi bara sett början av än, kommer nog att täppa till truten på de lata och inkompetenta. Ja ändå tills det är dags att gråta ut i lokaltidningen när fogden knackar på dörren.

Så. Ja. Summan är efter omständigheterna skälig. Men han skulle definitivt meddelat damen om att det kan kosta 2000kr, för det är inte helt lätt för alla att förstå.
Vad är det för lågkonjunktur som du menar är på intågande?
 
R
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Och fyra gånger snabbare och bättre är inte hantverkarna i dom flesta moment.
Joho du minst fyra gånger snabbare o tusen gårnger snyggare😉
 
  • Älska
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja det här retar vansinne på mig. Måste ju finnas stora samhällsekonomiska problem med detta. Jag ska ta tjänstledigt för att fixa så småningom, hade ju varit bättre om jag gjorde mitt vanliga jobb och en snickare gjorde det jag ska fixa hemma. Men kan köpa en hantverkartjänst i typ en timme för fyra timmar av min skattade timpeng. Och fyra gånger snabbare och bättre är inte hantverkarna i dom flesta moment.
Detta är ju ett lysande exempel på att det är "hutlöst dyrt". Även om det är lite överdrivet så krävs det nästan 4 timmars eget arbete för att betala 1 timme åt en hantverkare.
Men det är ju så samhället ser ut. För trots allt måste faktiskt hantverkaren arbeta nästan 4 timmar för att anlita dig 1 timme😲😀
 
X Xaktly skrev:
Vad är det för lågkonjunktur som du menar är på intågande?
Öhhhh? Det märks tydligen inte hos dig eller mig, för den delen😀. Efter 20år av högkonjunktur är vi vid vägs ände för denna gång.
 
Z Zell skrev:
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för.
Vad har resor till och från arbetet att göra med resor i tjänsten? Två helt olika saker.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 5 till
  • Laddar…
R
Z Zell skrev:
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
Tycker du att brandmännen bara ska ha betalt när dom är på plats vid brand? Alltså ingett betalt för beredskap, rengörning och underhåll av utrustning, utbildning mm..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
H Henkan- skrev:
Byggahus.se har verkligen spårat ut fullständigt! En enkel fråga får ett gäng relevanta svar efter några samstämmiga poster och tråden fortsätter i tio sidor till med allehanda svammel och irrelevanta utläggningar.
det är många som vittnar om det och de mest högljudda är bannade
 
D
R Rejäl skrev:
Joho du minst fyra gånger snabbare o tusen gårnger snyggare😉
Haha om du är i VG-region är du välkommen lämna offert! Betong, tak, plåt-jobb.
 
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Dåligt råd av grannen tycker jag.
Kontaktar man en firma som ska åtgärda vad det än må vara och även om det är enkelt så får man räkna med någon/några tusen.
Den här kan i princip vem som helst byta.
Bara skruva av och på.
Men man måste också köpa rätt spolknapp någonstans.
Synd att hon inte kontaktade dig för om du inte kunnat själv så hade du kanske kunnat hört dig för och ordnat.
Du skriver att din mamma är dement, så vem vet vad företaget informerade henne om och vad som sades.
Nej, jag tycker inte att dom har lurat henne och tagit extra betalt.
 
A AG A skrev:
Det är väl inte så han menar. Även du måste ju inse att nästan 2000 spänn för att byta en liten spolknapp är hutlöst mycket pengar. Det säger även jag som varit hantverkare i egen firma. Så jag vet absolut vad som krävs för att få ut en skaplig lön. Men det ändrar ju inte det faktum att det blir dyrt för kunden, pga skatter och avgifter.
Det orimliga är storleken på jobbet inte fakturan.....
Det är ju samma sak om du ber en snickare komma ut och slå i en spik.
Det finns ingen bra lösning på det.
Om du själv ombads komma in till jobbet och göra nåt som tar fem minuter, hade du tyckt det var en rimlig ersättning att få 1/12 av din timlön för det?
 
  • Gilla
Augustin och 5 till
  • Laddar…
Z Zell skrev:
Det är märkligt att så många tycker att resor alltid ska ingå. Undrar när fakturorna börjar innehålla driks på typ 20%
Tiden det tar för de flesta arbetare i Sverige att ta sig till/från jobbet får de inte betalt för. Man brukar t.ex. säga att medeltiden för att pendla till jobbet i Stockholm är 1h åt ena hållet.
Jo, de flesta hantverkare har resersättning i sina kollektivavtal. Därför att de inte alltid har samma arbetsplats. Som exempelvis elektriker, som är på olika byggen.
Är det service så utgår dom ofta hemifrån. Vilket renderar resersättning till första kunden, alternativt startar dagen när man sätter sig i bilen.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det orimliga är storleken på jobbet inte fakturan.....
Det är ju samma sak om du ber en snickare komma ut och slå i en spik.
Det finns ingen bra lösning på det.
Om du själv ombads komma in till jobbet och göra nåt som tar fem minuter, hade du tyckt det var en rimlig ersättning att få 1/12 av din timlön för det?
Nej, det är ju ungefär det jag vill ha sagt. Det skulle ju även kosta om du bad en hantverkare komma och slå söndet något hos dig.
 
Fairlane
X Xaktly skrev:
Jo, de flesta hantverkare har resersättning i sina kollektivavtal. Därför att de inte alltid har samma arbetsplats. Som exempelvis elektriker, som är på olika byggen.
Är det service så utgår dom ofta hemifrån. Vilket renderar resersättning till första kunden, alternativt startar dagen när man sätter sig i bilen.
Fast det är något annat. Det är ett avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare, inget som berör kunden och inget som hamnar på kundens faktura (mer än indirekt).

Det som Zell verkar störa sig på är att hantverkare tar betalt för resor till kund, dvs att man fakturerar kund. För mig, och många med mig, är det givet att man måste fakturera restid till kund om man har många olika "arbetsplatser" under en dag. Är man på samma ställe hela dagarna är det inte lika självklart, utan en förhandlingsfråga.
 
E EB2 skrev:
En stor del av skillnaden mellan vad slutkund betalar och hantverkaren får ut i lön utgörs mycket riktigt av diverse skatter. Det är därför det är lönsamt även för relativt välbetalda anställda i tjänstesektorn att fixa hemma på semestern, även om de gör det långsammare och sämre än en hantverkare. Skattekilar kallas det och har skrivits ganska mycket om.
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ja det här retar vansinne på mig. Måste ju finnas stora samhällsekonomiska problem med detta. Jag ska ta tjänstledigt för att fixa så småningom, hade ju varit bättre om jag gjorde mitt vanliga jobb och en snickare gjorde det jag ska fixa hemma. Men kan köpa en hantverkartjänst i typ en timme för fyra timmar av min skattade timpeng. Och fyra gånger snabbare och bättre är inte hantverkarna i dom flesta moment.
Det finns en ganska omfattande akademisk litteratur om de skadliga effekterna av skattekilar. Nu har ju Sverige dock valt att ha höga skatter i flera led, och dessa blir följderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.