B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Är detta ett köp, vilket är rimligt att anta med hänsyn till att själva monteringen bara är några minuters jobb, gäller enligt 7:11 konsumentköplagen:
"Om ett bestämt pris inte följer av avtalet, ska konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till varans art och beskaffenhet, gängse pris vid tiden för köpet och omständigheterna i övrigt."
Är det en tjänst, vilket kan vara rimligt att anta om monteringen kräver speciella kunskaper eller verktyg, gäller enligt 36 § konsumenttjänstlagen:
"I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §."
En skälighetsbedömning utgår ifrån det som skall levereras/göras. I båda fallen blir det nog bara någon hundralapp plus skälig milersättning. Omständigheterna i övrigt har antagligen mindre betydelse. Vad som kan leda till ett högre pris är gängse pris etc. Här kan man nog säga att hantverkarna generellt räknar på ett för dem själva förmånligt sätt, vissa något så när rimligt, andra på sätt som leder till groteska överpriser. Det kan nog ofta vara en obehaglig överraskning för en konsument som inte är insatt i branschen.
Det korrekta är nog att hantverkaren upplyser om priset innan denna åtar sig jobbet. När så er sker bör man nog inte utan vidare acceptera priser som ligger inom spannet för "gängse pris", utan göra en individuell bedömning. Dessa är ju i praktiken i regel satta av endera sidan, ofta med syfte att maximera sina inkomster på den andra sidans bekostnad.
I det aktuella fallet är det debiterade priset någorlunda rimligt. Redan i mitten på 1990-talet hade vi hem hantverkare som fakturerade ungefär samma belopp bara för att åka ut och titta och konstatera att allt var som det skulle. Det skulle vara ungefär 2.500 kr i dagens penningvärde. Ett sådant pris skulle inte ha varit rimligt. Har även råkat ut för hantverkare som med användning av olika sinnrika beräkningssätt debiterat över 10.000 kr per timme, högst avsevärt mer än vad de flesta advokater kostar. (Råkade en gång ut för en målare som åtog sig att måla tre dörrar med karmar, men bara målade på ena sidan. När jag konfunderad frågade varför bara halva jobbet blivit gjort fick jag svaret "Jag målar ett rum".) Som konsument gäller det att hitta hederliga hantverkare, att alltid be om en prisuppgift, på papper eller hellre per mail eller sms, och att sedan hålla fast vid att den inte får överskridas med mer än 15 %.
 
Fairlane
B BertStL skrev:
Som konsument gäller det att hitta hederliga hantverkare, att alltid be om en prisuppgift, på papper eller hellre per mail eller sms, och att sedan hålla fast vid att den inte får överskridas med mer än 15 %.
Är det fastpris får det inte överskridas alls. Är det däremot en prisuppskattning sån så stämmer det med 15%
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Har ni inte betalat har ni rätt att få en specificerad faktura, konsumenttjänstlagen §40. Då kan du se om det verkar rimligt. Men det är nog svårt att hävda att det är orimligt, speciellt som att ni inte kommit överens om något pris innan de reste. Lärdomen är nog att alltid be om ett pris (skriftligt) innan ni beställer arbetet.
Skulle vi som firma alltid ge kunder pris skriftligt så skulle vi snart ha mer folk på kontoret än rörmockare å priset skulle bli därefter då många ska ha en bit av kakan. Med tanke på hur många jobb vi hanterar så ser jag hur upptagen våra arbetsledare är med att räkna på större jobb, sitta i telefon med kunder, förklara för montörer vad dom ska göra under dagen, sitta å fylla i massa papper mm
 
Frågan handlar inte om hantverkarens kostnad är för hög. Tyvärr blir det 1744 (efter ROT) för några minuters arbete när det tillkommer restid (kanske onödigt lång i der här fallet), servicebil, köpa reservdelen och admin runt beställning med ROT och faktura.

Frågan är om kundnyttan var större än prislappen. Detta är subjektivt. För mig personligen ett klart nej då jag kan själv. Den tid det tar mig att fixa det själv blir dessutom inte mycket mer än tiden att kontakta rörmokaren och sedan måste jag vara hemma från jobbet och släppa in honom för 10 minuters jobb.

För den gamla damen kanske det var värt pengarna om inte hon själv eller någon närstående kunde fixa det.

Sedan tycker jag att detta borde vara ett jobb för någon ”fixare” och inte nödvändigtvis en rörmokare så blir det lite billigare. Det känns även surt att laga en WC till samma pris som en ny wc. Men visst byter man hela wc är det ett jobb också och den gamla ska återvinnas.

Sedan vet vi inte all bakgrund. Är damen på väg att flytta? Kan i så fall reparationen lämnas till köparen (nej det är inte dolt fel…). Eller är det bättre att fixa så allt ser fint ut. Det beror ju helt på om bostaden är värd 100 000, 1 M eller 10 M samt skicket i övrigt.

Instämmer med övriga om problem med åldrande släktingar. I det perspektivet är 1744 OK då de närstående finns mellan 10 och 60 mil bort och tror att min tid och reskostnad är gratis.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Tyckte nästan det lät billigt i och med att det är 4 mil enkel väg.
Jätte billigt
Såna jobb ge man aldrig ungefärligt pris.
Mvh rörmokare
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
B ByggareBåb skrev:
De största posterna är:
1,5 timme arbetad tid, totalt 936 kr
Grundavgift servicebil, totalt 345,25 kr

Ingår det körning och inhandlande av spolknapp i första posten? Själva bytet tog ju bara 5-10 minuter. Och ingår det ingen ren lönekostnad i servicebilsavgiften, utan det det inkluderar bara bensin, slitage på bilen, bilförsäkring, etc?
Lägg även till den erfarenhet och kunskap som kan krävas för att så snabbt hitta rätt spolknapp och fixa att byta ut den. Spolknappar är ett gissel och det finns en uppsjö av varianter. Priset är mer än rimligt, rentav bra sett till den service ni fick.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det fastpris får det inte överskridas alls. Är det däremot en prisuppskattning sån så stämmer det med 15%
Prisuppgift är den korrekta termen för det du kallar prisuppskattning. Det är vad man som konsument brukar få. Ett fast pris kostar i regel bra mycket mer.
 
B BertStL skrev:
Prisuppgift är den korrekta termen för det du kallar prisuppskattning.
Jasså. Enligt vilken definition?
 
C chrisblitz skrev:
Lägg även till den erfarenhet och kunskap som kan krävas för att så snabbt hitta rätt spolknapp och fixa att byta ut den. Spolknappar är ett gissel och det finns en uppsjö av varianter. Priset är mer än rimligt, rentav bra sett till den service ni fick.
Ja, när jag bytte spolknapp la lag nog en timme bara på att hitta rätt modell och var jag kunde köpa den. Så även om det känns dyrt så ska det ställas mot svårigheten att göra det själv. Men jag håller fast vid att man bör be om pris före och känns det dyrt, kolla med några andra firmor.
 
  • Gilla
chrisblitz och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså. Enligt vilken definition?
Det är den term lagen använder (se mitt citat) och som brukar användas i juridiska diskussioner i frågan.
 
B BertStL skrev:
Prisuppgift är den korrekta termen för det du kallar prisuppskattning. Det är vad man som konsument brukar få. Ett fast pris kostar i regel bra mycket mer.
Jag tror att oberoende vad man kallar det, får man ett pris på jobbet med rörligt pris får det inte överskridas med mer än 15%. Viktigare då att det är tydligt om det är fast eller rörligt pris.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Jag tror att oberoende vad man kallar det, får man ett pris på jobbet med rörligt pris får det inte överskridas med mer än 15%. Viktigare då att det är tydligt om det är fast eller rörligt pris.
Korrekt.
 
P Pin skrev:
Instämmer med övriga om problem med åldrande släktingar. I det perspektivet är 1744 OK då de närstående finns mellan 10 och 60 mil bort och tror att min tid och reskostnad är gratis.
Jo men hur mycket hjälp får åldrande släktingar?, min mor bor i en HSB bostadsrätt , +65 boende och många boende får ingen hjälp av anhöriga, ingen anhörig har tid trots att de kan bo i samma stad.
Försöker själv fixa det som behöver underhåll.
 
B BertStL skrev:
Det är den term lagen använder (se mitt citat)
Där läser jag ”ungefärlig prisuppgift”, vilket är något annat än en ”prisuppgift”.

Textutdrag om att en ungefärlig prisuppgift inte får överskridas med mer än 15 procent, enligt 38 §.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Som de flesta har skrivit, det är inget överpris snarare billigt när företaget är 4 mil ifrån din mor, VVSaren måste ju ha lön under tiden körningen sker också. Det företaget skulle inte existera om de bara tog betalt för 10 min minuters arbete.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.