Helt rimligt. Trams att ens göra en tråd om.

Det enda man skulle kunna gjort är att upplysa kunden att detta kommer kosta minst x-x kr så dem kan ta ställning till om det är värt det eller inte.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Priset är rimligt.

Problemet är när äldre beställer saker de inte behöver.

Det är förstås svårt för en näringsidkare att veta om någon äldre person ringer in.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Här är problemet, som du inte vill utveckla, även fast jag är fullt läskunnig.
Vad är det som är så svårt att förstå. Om du nu var läskunnig, så måste du ju sett att jag själv drivit eget företag som hantverkare. Alltså förstår jag mer än de flesta vad som krävs för att få ut en hyfsad lön.
Men, se till arbetet som verkligen blir utfört. Rent praktiskt så är det fråga om ett 5 minutersjobb. En liten liten knapp som byts ut. Det är ju nästan ingenting. Samt att 2000 kr är ju någonstans mellan 5-10% av en normal människas månadsinkomst. Kan du verkligen inte se att det är otroligt mycket pengar för en så liten sak? Även om vi förstår varför det kostar så mycket?
Jämförelsevis så känns det nästan som du gladerligen skulle betala 10.000kr för en pizza. Spontant så känns det som ett 5 gånger så stort uppdrag att fixa lokalen, inventarierna, råvarorna och arbetet för att baka en pizza.
Du kan ju även jämföra med vad du får för 2000kr på exempelvis Biltema. Du får ju nästan en ny motorgräsklippare.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför är du så otrevlig?
Därför att jag blir ifrågasatt på ett otrevligt sätt. Samt att man ifrågasätter mer än självklara saker. Men när man dessutom ifrågasätter det som om jag hade fel. Medans det hade räckt att läsa och tänka lite, så hade man förstått att vi egentligen inte hade så olika åsikter ändå. Allt är ju bara en fråga om dyrt eller "dyrt", eller mycket pengar. Hur man sätter det i förhållande till olika saker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
varför gjorde du inte jobbet själv jag hade gjort för min mor
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
A AG A skrev:
Därför att jag blir ifrågasatt på ett otrevligt sätt. Samt att man ifrågasätter mer än självklara saker. Men när man dessutom ifrågasätter det som om jag hade fel. Medans det hade räckt att läsa och tänka lite, så hade man förstått att vi egentligen inte hade så olika åsikter ändå. Allt är ju bara en fråga om dyrt eller "dyrt", eller mycket pengar. Hur man sätter det i förhållande till olika saker.
Självklara saker kan lämnas osagda. Jag tar det som en förelämpning när någon ska förklara en självklarhet för mig.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag tar det som en förelämpning när någon ska förklara en självklarhet för mig.
Du kanske ska tänka på att något som är självklart för en person kan vara helt okänt för en annan? Jag tror inte det är vanligt att någon förklarar något med avsikten att förolämpa.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
H Hybro skrev:
Lite O T

Pensionär. Gräver upp runt halva huset för att åtgärda utvändig tätning av sula o grund. Puts, färg, primer, kallasfalt mm.

Har spade och alla verktyg som behövs. Gräver för hand. Beräknad total tid 10 arbetsdagar.

Undras vad en hantverkare 5 mil bort hade debiterat?
50 000 kr gissningsvis.

Visst denne hade väl haft med sig en minigrävare och grävt av diverse kablar, dräneringsslangar, elkablar
e t c också. Som jag skulle bekosta lagning av

Nu blir det ingen arbetskostnad eller dagliga resor e t c.
Handlar material gör jag samtidigt jag köper veckans mat.

O andra sidan är jag fortfarande både road och arbetsför, om än lite långsam. Fint med kaffe o kaka i solskenet. Och plockar mig lite hallon

Förvånar mig likväl över att folk oftast inte ens försöker utan betalar, för att kunna vara arbetsledig o göra annat.

Info finns hos grannar, vänner, släkt och inte minst Google och sådana här forum. Men då är vi där igen...
Knaprar på den lediga tiden.

Pensionär ja! Men jag höll på så även när jag jobbade för fullt. Hade större ork då.


Back to topic.
_lite_ ot?!
A AG A skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå. Om du nu var läskunnig, så måste du ju sett att jag själv drivit eget företag som hantverkare. Alltså förstår jag mer än de flesta vad som krävs för att få ut en hyfsad lön.
Men, se till arbetet som verkligen blir utfört. Rent praktiskt så är det fråga om ett 5 minutersjobb. En liten liten knapp som byts ut. Det är ju nästan ingenting. Samt att 2000 kr är ju någonstans mellan 5-10% av en normal människas månadsinkomst. Kan du verkligen inte se att det är otroligt mycket pengar för en så liten sak? Även om vi förstår varför det kostar så mycket?
Jämförelsevis så känns det nästan som du gladerligen skulle betala 10.000kr för en pizza. Spontant så känns det som ett 5 gånger så stort uppdrag att fixa lokalen, inventarierna, råvarorna och arbetet för att baka en pizza.
Du kan ju även jämföra med vad du får för 2000kr på exempelvis Biltema. Du får ju nästan en ny motorgräsklippare.
Det finns nog marginaler i en pizza också för att betala omkostnader och generera vinst.

Förstår inte riktigt vad du menar ärligt talat. Visst, det är ett 5-minuters jobb om man bor granne med hantverkaren. Uppenbarligen gjorde inte TS det och då blev det istället ett 2-timmars jobb.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Du kanske ska tänka på att något som är självklart för en person kan vara helt okänt för en annan? Jag tror inte det är vanligt att någon förklarar något med avsikten att förolämpa.
Men då är det ingen självklarhet. :) Den som ärligt försöker att hjälpa har jag inget annat än fullkomlig tacksamhet och ödmjukhet inför.

En klassiker är annars att antagonisten säger ett felaktigt påstående A, blir rättad, och svarar då med en självklarhet B.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Bromsvätskan bör bytas med jämna mellanrum pga den tar upp vatten som kan orsaka rost i bromssystemet.
kanske inte rost man är rädd för utan ångblåsor
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A AG A skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå. Om du nu var läskunnig, så måste du ju sett att jag själv drivit eget företag som hantverkare. Alltså förstår jag mer än de flesta vad som krävs för att få ut en hyfsad lön.
Men, se till arbetet som verkligen blir utfört. Rent praktiskt så är det fråga om ett 5 minutersjobb. En liten liten knapp som byts ut. Det är ju nästan ingenting. Samt att 2000 kr är ju någonstans mellan 5-10% av en normal människas månadsinkomst. Kan du verkligen inte se att det är otroligt mycket pengar för en så liten sak? Även om vi förstår varför det kostar så mycket?
Jämförelsevis så känns det nästan som du gladerligen skulle betala 10.000kr för en pizza. Spontant så känns det som ett 5 gånger så stort uppdrag att fixa lokalen, inventarierna, råvarorna och arbetet för att baka en pizza.
Du kan ju även jämföra med vad du får för 2000kr på exempelvis Biltema. Du får ju nästan en ny motorgräsklippare.
för 2000.- på feltema får du en stor kasse kinesiskt skit
 
S Sthlm_ skrev:
Det finns nog marginaler i en pizza också för att betala omkostnader och generera vinst.

Förstår inte riktigt vad du menar ärligt talat. Visst, det är ett 5-minuters jobb om man bor granne med hantverkaren. Uppenbarligen gjorde inte TS det och då blev det istället ett 2-timmars jobb.
Suck!!!
Ska jag behöva förklara det uppenbara för dig också?
Men okej. Det hela handlar om att det kvittar om hantverkaren så har 100 mil. Det är ändå inte mer jobb som blir gjort. Själva jobbet var bara att få en liten knapp lagad. TS, eller hans mor har ju ingen som helst nytta eller glädje av att rörmokaren körde bil 8mil. De har inte heller så mycket glädje av arbetsgivaravgiften, momsen, och skatten.
Allt är bara tråkiga omständigheter som råkade vara nödvändiga för att kunna byta den pyttelilla knappen.
2000kr ÄR hutlöst mycket pengar för en liten knapp. Även om de flesta förstår att det egentligen var något annat än själva knappen som kostade så mycket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Jag skulle tycka att iom att ts skriver att mamman är dement så är det fel att kalla henne för lat och inkompetent.
det var 99 inlägg sedan det handlade om mamman tråden har ju för länge sedan spårat ur med de vanliga personangreppen
 
returen returen skrev:
för 2000.- på feltema får du en stor kasse kinesiskt skit
Då är det nog snarast du som inte kan skilja på skit och bra grejer. Det finns av båda slagen på Biltema.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
A AG A skrev:
Suck!!!
Ska jag behöva förklara det uppenbara för dig också?
Men okej. Det hela handlar om att det kvittar om hantverkaren så har 100 mil. Det är ändå inte mer jobb som blir gjort. Själva jobbet var bara att få en liten knapp lagad. TS, eller hans mor har ju ingen som helst nytta eller glädje av att rörmokaren körde bil 8mil. De har inte heller så mycket glädje av arbetsgivaravgiften, momsen, och skatten.
Allt är bara tråkiga omständigheter som råkade vara nödvändiga för att kunna byta den pyttelilla knappen.
2000kr ÄR hutlöst mycket pengar för en liten knapp. Även om de flesta förstår att det egentligen var något annat än själva knappen som kostade så mycket.
Fattar fortfarande inte. Vad menar du att TS skulle gjort om man inte är förmögen att byta knappen själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.