D Dilato skrev:
[länk]
Den är ju perfekt att använda överallt både FBS och IN är nöjda och spinner som katter över den. Typ B med 30 mA felutlösningsström passar bra hemma, korttidsfördröjningen också bra mot tjuvutlösningar.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Precis. Jag syftar på produkter liknande denna:
[länk]

och
[länk]

Dessa är produkter, som rent tekniskt kan fungera som en jordfelsbrytare, dvs bryta strömmen vid jordfel, men som inte uppfyller kraven för jordfelsbrytare, och därmed inte räknas som jordfelsbrytare.
Finns ingen koppling till företag för dessa, kan användas var man så önskar även hemma om man känner för det. Måla inte in dig onödigtvis i hörn du inte kommer ur, finns heller ingen hjälp i långa textmassor med så lite saknnehåll i frågan jordfelsskydd.för Easee eller ej.

Som sagt in med lite värsta elkopplingar istället.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte värsta men direkt olämpligt. I stuga som hyrs just nu, fast monterad elradiator metern ifrån duschblandaren:
Duschområde med en fast monterad elradiator nära duschblandaren, vit duschdraperi och golvbrunn samt en röd golvskrapa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Kanske inte värsta men direkt olämpligt. I stuga som hyrs just nu, fast monterad elradiator metern ifrån duschblandaren:
[bild]
Nästan exakt likadant såg det ut i mitt 1:a hus i Hjuvik, jag bodde där 1996-2010 och det var inget problem alls.
 
Mikael_L
Det kan ju vara en dubbelisolerad badrumsradiator

Det skulle åtminstone jag välja om jag var tvungen att sätta en radiator på det stället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det är så vitt jag kan se ett NOBÖ med dubbelisolering. Dock inte ett badrumselement. MEN dom elementen blir inte tokheta även om dom får gå i långa intervaller.
 
Det hamnar i område 1 men det kan vara ok om elementet är av tillverkaren godkänt att installera där.
 
Redigerat:
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Hand som håller en duschslang som sträcker sig till och förbi ett eluttag i ett badrum på en konferensanläggning i Mellansverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Känns det helt bra att duschslangen når till och förbi eluttaget i badrummet?

Konferensanläggning i mellansverige
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Det är helt OK enligt reglerna OM duschslangen är längre än 1,2 meter.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Vad Demmpa menar är att ifall det är ett badkar eller duschkar (duschkabin) så måste uttaget och strömbrytaren sitta minst 60 cm bortanför karets kant.
Är det dusch med golvbrunn så måste uttaget sitta minst 120 cm bortför där duschstången sitter (man talar om duschmunstycket i reglerna, men det kan översättas till stängen där man sätter fast duschen).

Sen brukar jag själv alltid försöka öka på dessa avstånd lite till om det går, men reglerna har i alla fall dessa minimimått.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Ok, då är det nog på gnällen att det är ok.
 
J JSten skrev:
Kanske inte värsta men direkt olämpligt. I stuga som hyrs just nu, fast monterad elradiator metern ifrån duschblandaren:
[bild]
Man får väl dusha med avioniserat vatten om man är rädd.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Eller behärska sig och inte spruta vatten på elapparaterna, men då är vi inne på det där med eget ansvar och det ska man väl inte behöva ta, eller???
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Hämtade ut ett paket idag men är lite osäker på om mitt nya utomhusuttag verkligen klarar kraven för IP44...
 
  • Närbild på ett utomhusuttag som hålls i en hand, med "IP44" stämplat på framsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kashieda kashieda skrev:
Känns det helt bra att duschslangen når till och förbi eluttaget i badrummet?
Behövs för att spola rent :p
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.