F fredand44 skrev:
Attans, den nya tryckvaktens infästning mot kompressorn verkar vara 1/4 ", den gamla har förmodligen 1/2" eller i alla fall ca 16,5 mm i diameter över gängorna. Det borde väl finnas någon övergång mellan dessa, vad tror ni?
Har även en liten filmsnutt med en fråga om en klämring för avluftningsventilen. Tror ni att man bara har ett försök på sig, sen är klämringen förbrukad?
Mvh
Fredrik
[video]
Troligen 3/8 till 1/4 rörgäng.
Konan nyper fast på plaströret så där sitter den sen. Så du ska se till att det blir rätt längd på röret då du inte kan flytta konan senare. Eller jo det går att återanvända konor men det är lite pyssel och är inte "rätt att göra så" men i provisoriskt nödfall så kan man knacka ut dom igen.
 
Hej
Nu börjar det närma sig en teststart.

Hittade några förminskningar/kopplingar på Hornbach.
Men jag ser en liten märklig grej ang elkopplingen som jag tänkte fråga er om dvs är tryckvakten okänslig för hur man kopplar el in och anslutning till motor?

Så här var det kopplat från början, dvs omvänt.

Närbild av elkopplingar med flera färgade kablar anslutna till en tryckvakt, monterad på en blå enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du är inte uppe i en ny Biltemakompressor i tid och pengar nu? Eller är du mer enveten? 😀
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
N naikon skrev:
Du är inte uppe i en ny Biltemakompressor i tid och pengar nu? Eller är du mer enveten? 😀
Ha ha, ja snart kastar jag nog in handduken.
 
En strömbrytare är inte polariserad så du kan koppla den åt vilket håll du vill, det enda som betyder något är att du kopplar båda sladdarna på samma sida.
Vill du krångla till det så kan du ju enkelt lossa kablara och byta plats på dom 😉
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Nu ska ni få skratta lite.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
erland79 och 9 till
  • Laddar…
Bra jobbat! 👍 Och fint att du bjuder på missödena.

Till andra som är i samma nöd som TS så kan jag tipsa om att man alltid bör försäkra sig om att man har tillräckligt grov/kort kabel till sina kompressorer. Jag har iaf en som inte vill starta under lite kyligare årstid, om den matas med för lång kabel.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ibland är det "för enkelt" fel som man missar / inte tänker på.
Bra att du hittade det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Inte pinsamt alls tycker jag! Bra hittat!
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.