Är ganska nära att dra igång med att bygga en nedgrävd pool. Har haft några firmor ute för offert och de har mycket liknande lösningar. Men några punkter skiljer och ni här har säkert kloka tankar ang det :)

Jag har nog kommit fram till att jag INTE vill bygga en med trästomme. Känns inte helt hundra eftersom trä med tiden tappar kvalitet. Dagens impregnering är inte som förr i tiden gissar jag. Alltså är det thermoblock med gjuten platta som mest känns hållbart. Jag kanske har helt fel men känslan är att en pool i block och betong är att den är stabil.

En av firmorna förordade lösning med en saltklorinator och andra menade att det inte behövdes och att enbart klor är lika bra. Jag har ingen aning om vad ”salt” medför i vattenupplevelse?

För att slippa bygga en bod för pump och filter har jag möjlighet att få allt installerat i garaget (finns brunn), men spontant känns det sådär att ha detta inne i garaget, tänk om ngt springer läck, då lär min brunn få svälja mycket vatten från poolen.

Tankar?
 
K
Har saltklorinator. Enormt mycket skönare att ha det än att behöva springa och fylla på med diverse kemikalier stup i kvarten som andra bekanta behöver
 
  • Gilla
Pereman
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har saltklorinator. Enormt mycket skönare att ha det än att behöva springa och fylla på med diverse kemikalier stup i kvarten som andra bekanta behöver
Man använder väl klor oavsett? Varför skulle 100% klor bidra till mer arbete?
 
M m@nge skrev:
Man använder väl klor oavsett? Varför skulle 100% klor bidra till mer arbete?
"Använder" klor gör man, men man fyller inte på något. Det är kloret i saltet i vattnet som byter skepnad fram och tillbaka. På våren brukar jag kolla salthalten (i praktiken hälla i en säck salt rätt ner i vattnet) och pytsa i lite chockklor. Sedan behövs ingen klorering mer.

Saltnivån är så svag att det inte påverkar badningen på något märkbart sätt. Jo att det svider lite mindre i ögonen om man tittar under vattnet.
 
Hep Hep skrev:
"Använder" klor gör man, men man fyller inte på något. Det är kloret i saltet i vattnet som byter skepnad fram och tillbaka. På våren brukar jag kolla salthalten (i praktiken hälla i en säck salt rätt ner i vattnet) och pytsa i lite chockklor. Sedan behövs ingen klorering mer.

Saltnivån är så svag att det inte påverkar badningen på något märkbart sätt. Jo att det svider lite mindre i ögonen om man tittar under vattnet.
Känner folk som har pool med saltklorinator och de har aldrig fyllt på med salt, de kör veckoklor puckar.
 
Vi har klorerat med 200 grams veckoklorpuckar nu på 20:e säsongen. Beroende på vattenflödet (storlek på pump och antal timmar den går per dygn) så kan en puck förbrukas onödigt snabbt med onödigt hög klorhalt som följd. Vi löser detta genom att lägga pucken i en plastburk med 4 st borrade 6 mm hål vilket gör att en puck förbrukas på en vecka. Detta ger en klorhalt av ca 1 ppm.

Jobbet med detta är att inledningsvis prova ut burken med hål om det inte räcker att lägga klorpucken direkt i breddavloppet alternativt klippa av ett eller två hörn på påsen som varje puck brukar levereras i.

Därefter behöver man bara lägga i en ny puck varje vecka (eller vilket intervall man behöver).

Många gillar automatik och förespråkar det. Det finns fördelar som att kloreringen med vissa system kan anpassas automatiskt efter behovet vilket är bra om nedsmutsningen varierar stort. Detta går ju även att lösa manuellt genom att addera lite chockklor vid behov. Nackdelen med automatik är att den kommer att kräva reparationer. Man behöver förstå hur ett automatiskt system fungerar och upptäcka när det inte längre fungerar. Det finns historier om hur system som doserar flytande klor löpt amok och pumpat ut en 25 liters dunk i poolen på kort tid. Kanske ovanligt, jag har ingen aning, sök på nätet. Pumpar går sönder, slangar spricker osv osv. Många saltklorinatorer tycks ha ganska begränsad livslängd, sök på det också.

Oavsett hur man klorerar så lär man sig med tiden att känna på vattnet om det börjar bli dåligt. Det blir en något skum doft som inte finns när allt är som det ska. Man kan också känna på väggarna att det börjar bli lite halt.

Vår "automatiskt" doserande plastburk måste bytas efter 4-5 år då kloret gör att plasten med tiden blir spröd och faller i bitar. Allt har en felfrekvens.
 
M m@nge skrev:
Känner folk som har pool med saltklorinator och de har aldrig fyllt på med salt, de kör veckoklor puckar.
Om det stämmer som du säger har de läst instruktionen väldigt dåligt. Även om man inte tömmer ur vatten på vintern så kommer salthaltensakta men säkert att sjunka pga backspolningar (och regnvatten om man har genomsläppligt skydd). När salthalten (eller temperaturen) är för låg fungerar inte klorinatorn. Då kan man välja att fylla på salt till rätt nivå eller fylla på klor kontinuerligt med t ex klorpuckar veckovis.

Om de verkligen gör så som du beskriver har de lyckats med en omvänd russinplockning. De har valt de sämsta delarna av båda systemen. De har köpt en dyr klorinator som drar rätt mycket ström, men de måste ändå fylla på klor hela tiden. Det låter så dumt att jag tror du hört fel. Hoppas det i alla fall.
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
M m@nge skrev:
Känner folk som har pool med saltklorinator och de har aldrig fyllt på med salt, de kör veckoklor puckar.
Vad ska dom då med saltklorinatorn till?!
 
Jag har saltklorinator o kör enbart med 25% saltsyra,inget annat
 
  • Gilla
Pereman
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vad ska dom då med saltklorinatorn till?!
Ingen aning :) Jag är poolspekulant och har ingen kunskap om saltklorinator. Har kört ovanmarkpool i 10 år och enbart använt veckoklor.
 
Då har vi kommit fram till att det blir en 3.5 x 6.5 pool. Den storleken känns bra i förhållande till tomten. Vi vill ha kvar gräsmattan och kunna spela kubb, badminton etc. Sen skiljer det en del i pris mot en 8x4 pool. Lagom är bäst :)

Har fastnat för två offerter, den ena med trästomme och den andra en thermopool.

Trä - 459.000kr
Thermopool - 547.000kr

Skiljer en del i pris och vet inte riktigt hur jag ska tänka? I priserna ingår allt (gräv, dränering och själva bygget) förutom själva trallbygget, det gör jag själv. Det ingår även skjutbart tak så att man kan bada under.

Är det rimliga priser? Oavsett är det en ansenlig summa men när det väl är gjort brukar det kännas bra ändå.
 
Jag har ingen koll på nuvarande prisnivåer men tycker att det låter lite dyrt. Har du kollat så att det inte finns berg för nära markytan? Då tillkommer kostnaden för sprängning om du inte kan låta poolen sticka upp så mycket som behövs. Pooltaket rekommenderas starkt! Just nu har vi mulet med 21 grader i luften ute och 31 grader i vattnet och luften under pooltaket.
 
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Har haft ute fler firmor och priserna verkar vara ungefär så här. En del var dyrare.

De priserna jag angivet är alltså inkl ett skjutbart pooltak och bara den kostar 100k ca.

Sen tillkommer naturligtvis sprängning om det är solid berg, men det tror jag inte. Trall etc tillkommer ju också.
 
M m@nge skrev:
Då har vi kommit fram till att det blir en 3.5 x 6.5 pool. Den storleken känns bra i förhållande till tomten. Vi vill ha kvar gräsmattan och kunna spela kubb, badminton etc. Sen skiljer det en del i pris mot en 8x4 pool. Lagom är bäst [bild]

Har fastnat för två offerter, den ena med trästomme och den andra en thermopool.

Trä - 459.000kr
Thermopool - 547.000kr

Skiljer en del i pris och vet inte riktigt hur jag ska tänka? I priserna ingår allt (gräv, dränering och själva bygget) förutom själva trallbygget, det gör jag själv. Det ingår även skjutbart tak så att man kan bada under.

Är det rimliga priser? Oavsett är det en ansenlig summa men när det väl är gjort brukar det kännas bra ändå.
svårt att simma med den storleken
 
M maria01 skrev:
svårt att simma med den storleken
Nja, det skiljer ”bara” 150cm på längden mot nästa storlek. Sen är inte syftet att motionsimma utan mer avkoppling och lek :)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.