P
Bygg det i tryckt och försök få slutbesked på åtgärden så sent i höst att målning är "omöjlig" pga fuktkvot i virket osv så målas i bättre väder sen.. vilket i förlängningen blir aldrig..😀

Skulle dom fortsätta bråka om det så oljar man det tryckta och sen efter ordentlig torkning målar med billig skitfärg läs ungarnas vattenfärg och som inte får fäste uppepå oljan och är borta efter nästa regnväder.. självklart spelar men okunnig idiot som följt målarfärgaffärens tips.. Se till att fota medans skiten har färgen från bygglovet..

För inte innehåller väl bygglovet tydliga krav på vilken sorts virke som ska användas..
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Var inte så säker på det.

Det finns en kombination med löjlig medborgare och nitisk bygglovshandläggare, gärna nyexaminerade småungar som kan ställa till ett krångel utan dess like.

Bara bygg. Vettigt, smakfullt och att det smälter in utan att inskränka på grannar. Kolla med grannar föst och ha en öppen dialog och låt dem komma till tals.

Har man inga fiender så är det totalt riskfritt.
Staket är inte bygglovspliktig om det är högst 1.2 m högt och genomsnitten är mer än 65% så där kan kommunen inte göra något åt det!
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
P
T A T A skrev:
En fundering är att ändå sätta upp planket med impregnerat virke och kommer dom med ett beslut att vi inte får ha det så, då kan vi överklaga det beslutet och skulle vi förlora då så i värsta fall får vi måla staketet då (efter förhoppningsvis 1-2 år).
Vad finns det för nackdelar med detta förfarandet?
En nackdel är att planket kommer att se lite fult ut ett tag medan färgen flagnar, men när färgen är borta så ser det bra ut.
T A T A skrev:
Jag har även pratat med bygghandlare som menar på att ha ett målat plank/staket så bör man behandla det med en oljelasyr 3-4 ggr själv innan man monterar virket för att det ska bli som bäst om det nu måste vara målat.
Det är helt onödigt. Jag tvivlar dessutom på att bygglovet kan vara villkorat med vilken ytbehandlingsmetod som ska användas.
T A T A skrev:
Vattenlöslig färg på staket sliter väldigt snabbt och det blir mkt jobb att underhålla det. Vi pratar om ca 2000 lpm virke så jag är inte så pigg på att måla det själv 3-4 ggr.
Se ovan om flagnande färg.
 
P
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är också grejen att om du aktivt ställer en fråga till någon krävs att personen svarar. Men om du aldrig frågar krävs att någon annan initierar något och det är inte säkert att det händer...

Många gånger får folk frågor de önskar de aldrig fått för då måste de just....svara...
Det är ett fantastiskt system!
 
  • Gilla
Fjällbjörk och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag skulle nog överväga att bygga planket, och ansöka om slutbevis innan man hinner måla, skyll på att det är fel väder just nu.
Om nu bygglovet snart är 2 år gammalt finns ändå tre år kvar för att hinna måla. Så dåligt väder är det väl inte i det här landet? 🤣

Tips till T.S. tänk på att bygglovet löper ut efter 2 år om du inte börjat bygga. Så du kanske ändå behöver söka nytt om ni inte kommer överens snart.
 
T A T A skrev:
Jag har en lönlös diskussion med vår bygglovshandläggare gällande ändring av befintligt plank. Vi har totalrenoverat huset som tidigare var rött och planket idag är fortfarande rött. Vi har ett plank mot grannen som är av impregnerat virke och det har varit så i minst 20 år. Jag vill fortsätta med impregnerat virke för att dels är det underhållsfritt och dels för att vi tycker att det passar in på området. Området idag (ca 10 fastigheter) har delvis impregnerat virke som staket men även som plank (dock ej troligtvis giltigt bygglov).

Vi har idag ett bygglov för ändring av planket men då tänkte vi ha det i samma gråa färg som huset men har nu ändrat oss ( ca 2 år sedan som vi sökte bygglovet) men bygglovshandläggaren hävdar bestämt att det måste ha färg!

vi har även fått kriga mot bygglovsavdelningen gällande att vi först inte fick ha liggande panel samt vridfönster men efter mkt diskussioner så fick de ge med sig ( mailade in bilder på fastigheter i området som både hade liggande panel och vridfönster) men denna handläggaren verkar vara mer nitisk.

Handläggaren menar att vi kan söka nytt bygglov för impregnerat virke som de troligtvis kommer avslå och som vi sedan måste få överklaga osv.

Tips på vad man kan göra?

En fundering är att ändå sätta upp planket med impregnerat virke och kommer dom med ett beslut att vi inte får ha det så, då kan vi överklaga det beslutet och skulle vi förlora då så i värsta fall får vi måla staketet då (efter förhoppningsvis 1-2 år).
Vad finns det för nackdelar med detta förfarandet?

Jag har även pratat med bygghandlare som menar på att ha ett målat plank/staket så bör man behandla det med en oljelasyr 3-4 ggr själv innan man monterar virket för att det ska bli som bäst om det nu måste vara målat. Vattenlöslig färg på staket sliter väldigt snabbt och det blir mkt jobb att underhålla det. Vi pratar om ca 2000 lpm virke så jag är inte så pigg på att måla det själv 3-4 ggr.

Bifogar bild på huset och det nuvarande planket.

Mvh Thomas
Nytt impregnerat virke bör torka i minst en säsong, helst två, innan du målar det. Detta för att det ska ha en chans att ha fått ner sin fuktkvot under 15%. Där har du dina ”vänta 1-2 år”. Sedan kan du vänta längre och skylla på att det inte är målat ännu då fuktkvoten fortfarande är över 15%? Vad är chansen att de kontrollmäter det?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Vad är risken att någon från byggnadsnämnden ser efter om "planket" är målat?

(Jag ifrågasätter, precis som någon annan i tråden, att det handlar om ett plank, av bilden att döma).
 
T A T A skrev:
Lite min tanke men då är det dels kostnad för nytt bygglov, tid för både bygglov och överklagan mm Är det lönt att testa eller är det bara att inse att man inte ens har rätt att bestämma av vilket virke man vill ha sitt staket??
T A T A skrev:
Jag har en lönlös diskussion med vår bygglovshandläggare gällande ändring av befintligt plank. Vi har totalrenoverat huset som tidigare var rött och planket idag är fortfarande rött. Vi har ett plank mot grannen som är av impregnerat virke och det har varit så i minst 20 år. Jag vill fortsätta med impregnerat virke för att dels är det underhållsfritt och dels för att vi tycker att det passar in på området. Området idag (ca 10 fastigheter) har delvis impregnerat virke som staket men även som plank (dock ej troligtvis giltigt bygglov).

Vi har idag ett bygglov för ändring av planket men då tänkte vi ha det i samma gråa färg som huset men har nu ändrat oss ( ca 2 år sedan som vi sökte bygglovet) men bygglovshandläggaren hävdar bestämt att det måste ha färg!

vi har även fått kriga mot bygglovsavdelningen gällande att vi först inte fick ha liggande panel samt vridfönster men efter mkt diskussioner så fick de ge med sig ( mailade in bilder på fastigheter i området som både hade liggande panel och vridfönster) men denna handläggaren verkar vara mer nitisk.

Handläggaren menar att vi kan söka nytt bygglov för impregnerat virke som de troligtvis kommer avslå och som vi sedan måste få överklaga osv.

Tips på vad man kan göra?

En fundering är att ändå sätta upp planket med impregnerat virke och kommer dom med ett beslut att vi inte får ha det så, då kan vi överklaga det beslutet och skulle vi förlora då så i värsta fall får vi måla staketet då (efter förhoppningsvis 1-2 år).
Vad finns det för nackdelar med detta förfarandet?

Jag har även pratat med bygghandlare som menar på att ha ett målat plank/staket så bör man behandla det med en oljelasyr 3-4 ggr själv innan man monterar virket för att det ska bli som bäst om det nu måste vara målat. Vattenlöslig färg på staket sliter väldigt snabbt och det blir mkt jobb att underhålla det. Vi pratar om ca 2000 lpm virke så jag är inte så pigg på att måla det själv 3-4 ggr.

Bifogar bild på huset och det nuvarande planket.

Mvh Thomas
Överklaga nekat bygglov kostar inget. Handläggningen kan dock ta flera månader.
Du behöver inget bygglov för staket om det inte fins speciella områdesbestämelser.
Se bifogat skärmklipp från boverket.
Bygg ditt staket i tryckimpregnerat enligt din plan, tryckimpregnerat virke antar en grå ton efter något år och bör "acklimatiseras" en tid före ytbehandling, lämpligtvis i avvaktan på om en överklagan går din väg. Ytbehandling kan utföras senare om du "tvingas"
Lycka till Skärmdump av boverket.se med information om bygglovsplikt för murar och plank enligt Plan- och byggförordningen (2011:338) 6 kap. 1 §.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
T A
  • Laddar…
T A T A skrev:
Jag har en lönlös diskussion med vår bygglovshandläggare gällande ändring av befintligt plank. Vi har totalrenoverat huset som tidigare var rött och planket idag är fortfarande rött. Vi har ett plank mot grannen som är av impregnerat virke och det har varit så i minst 20 år. Jag vill fortsätta med impregnerat virke för att dels är det underhållsfritt och dels för att vi tycker att det passar in på området. Området idag (ca 10 fastigheter) har delvis impregnerat virke som staket men även som plank (dock ej troligtvis giltigt bygglov).

Vi har idag ett bygglov för ändring av planket men då tänkte vi ha det i samma gråa färg som huset men har nu ändrat oss ( ca 2 år sedan som vi sökte bygglovet) men bygglovshandläggaren hävdar bestämt att det måste ha färg!

vi har även fått kriga mot bygglovsavdelningen gällande att vi först inte fick ha liggande panel samt vridfönster men efter mkt diskussioner så fick de ge med sig ( mailade in bilder på fastigheter i området som både hade liggande panel och vridfönster) men denna handläggaren verkar vara mer nitisk.

Handläggaren menar att vi kan söka nytt bygglov för impregnerat virke som de troligtvis kommer avslå och som vi sedan måste få överklaga osv.

Tips på vad man kan göra?

En fundering är att ändå sätta upp planket med impregnerat virke och kommer dom med ett beslut att vi inte får ha det så, då kan vi överklaga det beslutet och skulle vi förlora då så i värsta fall får vi måla staketet då (efter förhoppningsvis 1-2 år).
Vad finns det för nackdelar med detta förfarandet?

Jag har även pratat med bygghandlare som menar på att ha ett målat plank/staket så bör man behandla det med en oljelasyr 3-4 ggr själv innan man monterar virket för att det ska bli som bäst om det nu måste vara målat. Vattenlöslig färg på staket sliter väldigt snabbt och det blir mkt jobb att underhålla det. Vi pratar om ca 2000 lpm virke så jag är inte så pigg på att måla det själv 3-4 ggr.

Bifogar bild på huset och det nuvarande planket.

Mvh Thomas
Ett tryckimpregnerat plank blir ju grått efter ett par år, eller har ni definierat vilken gråa nyans det ska ha ? Mycket störande med sådana paragrafryttare.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
O Ole E skrev:
Ett tryckimpregnerat plank blir ju grått efter ett par år, eller har ni definierat vilken gråa nyans det ska ha ? Mycket störande med sådana paragrafryttare.
Du kan gå vidare och överklaga till Länsstyrelsen (gratis) om handläggaren avslår din ansökan och nämnden går på handläggaren beslut. Tar dock lång tid.
 
O Ole E skrev:
Ett tryckimpregnerat plank blir ju grått efter ett par år, eller har ni definierat vilken gråa nyans det ska ha ? Mycket störande med sådana paragrafryttare.
Handläggaren är inte få förtjust i den gråa färgen som det får med åren… men att måla det grått är ok..?? 🤔🤔
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
T A T A skrev:
Handläggaren är inte få förtjust i den gråa färgen som det får med åren… men att måla det grått är ok..?? 🤔🤔
Handläggaren handläggaren borde prata med vårt arkitektskrå. De gillar obehandlade träfasader i solblekt förfall, det är ett spännande materialval! Alla kommuner har byggt hus med sådana fasader de senaste åren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Handläggaren handläggaren borde prata med vårt arkitektskrå. De gillar obehandlade träfasader i solblekt förfall, det är ett spännande materialval! Alla kommuner har byggt hus med sådana fasader de senaste åren.
Och området vi bor på är ett gammalt område (huset byggdes 1939) så därför tycker vi att det hade passat in med det gråaktiga solblekta virket…
Men tyvärr är det mycket smak och tycke hos våra bygglovshandläggare och dom menar att det ingår i deras tjänsteutövning för dom har ju arkitekturkunskaper mm som gör att vi vanliga människor inte kan eller vet något! Men å andra sidan så har kommunen backat på både liggande panel och vridfönster som vi inte fick ha från början!!
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Handläggaren handläggaren borde prata med vårt arkitektskrå. De gillar obehandlade träfasader i solblekt förfall, det är ett spännande materialval! Alla kommuner har byggt hus med sådana fasader de senaste åren.
Ja det har varit extremt populärt. Tyvärr använder för få arkitekter sina ögon och tänker på vad som ser bra ut var. Det kan vara en fin vildmarksestetik eller i byggnader/paviljonger som är trädgårddnära och extremt inbäddade i natur. Passar sämre i täta stadsnära miljöer eller där gatan är viktig.

Tyvärr är många arkitekter lika trendkänsliga som sina beställare och tänker på vad som är inne istället för att tänka med ögonen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
makhno_ makhno_ skrev:
Ja det har varit extremt populärt. Tyvärr använder för få arkitekter sina ögon och tänker på vad som ser bra ut var. Det kan vara en fin vildmarksestetik eller i byggnader/paviljonger som är trädgårddnära och extremt inbäddade i natur. Passar sämre i täta stadsnära miljöer eller där gatan är viktig.

Tyvärr är många arkitekter lika trendkänsliga som sina beställare och tänker på vad som är inne istället för att tänka med ögonen.
Jag är mycket nyfiken på hur dessa fasader kommer att åldras när de sätts på höga flerbostadshus utan rejäla taköverhäng. Bli kul för de bostadsrättsföreningarna med det återkommande fasadunderhållet...
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.