galento
RoTe RoTe skrev:
Varför ska man välja bil efter något så billigt och enkelt att byta/montera som ett drag? Själv väljer jag motor, automatlåda, högre utrustningspaket osv långt före jag tittar vad det sitter där bak. Har monterat drag på flertalet begbilar jag köpt utan större bekymmer.
Det som går bort direkt vid bilköp är småbil , hellre det drar lite mer bränsle och
ger mer skydd om olyckan skulle vara framme.
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Gammalt, men de som köpte en Ford Scorpio och skulle montera krok själva kliade sig i huvudet. Man fick en stor kartong med en jäkla massa pinnar. Det var timmar av mätande och borrande innan allt satt på plats !!!
Karossen var så klen att den måste förstärkas för att ha krok.
Idag är de flesta bilar färdiga för krok som du säjer, bara skruva dit.
En del nyare Bmw är tydligen underhållande att montera krok på också. Jag sprang förr med jämna mellanrum i en Bmw verkstad. Där var en halvbekant mek som monterade dragkrok på en X3 om jag minns rätt. Han var tvungen att riva ut större delen av inredning för att kunna dra kablarna rätt.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
N Niq skrev:
En del nyare Bmw är tydligen underhållande att montera krok på också. Jag sprang förr med jämna mellanrum i en Bmw verkstad. Där var en halvbekant mek som monterade dragkrok på en X3 om jag minns rätt. Han var tvungen att riva ut större delen av inredning för att kunna dra kablarna rätt.
Där gillade jag Saaben, köpte en riktig elsats till den. Nästan bara att klicka i kontakten samt en relämodul i bakre "elcentralen" sen funkade allt.
 
N Niq skrev:
En del nyare Bmw är tydligen underhållande att montera krok på också. Jag sprang förr med jämna mellanrum i en Bmw verkstad. Där var en halvbekant mek som monterade dragkrok på en X3 om jag minns rätt. Han var tvungen att riva ut större delen av inredning för att kunna dra kablarna rätt.
Min svärfar köpte en ny golf (7) lagerbil utan krok. Han frågade mig om jag kunde hjälpa till. Kollade instruktionen till kroken han köpt och kände att jag inte vågade/ville riva ut halva inredningen och skarva i kablar. Jag har haft golf7 och passat av samma generation MED krok från fabrik och det är mycket jox i form av radar och back sensorer som vill veta om man har ett släp kopplat.

Han lämnade in och det var förvånansvärt billigt.

Jag råder alla till att köpa en bil med krok från fabrik.
 
Jag köpte krok till min Yaris för länge sen, bästa köpet jag gjort. Även skyddat bilen då en Volvo V70 backade in i den, Volvon fick större skador.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Blivit lite skadad så här på semestern när man har en massa tid över, och snöat in på att kolla filmer från bilverkstäder, mest från USA.
Daves Autoshop tex, som berättar om en massa problem och lösningar, en del bilar kommer från andra verkstäder.
En nyare Passat med kylproblem kommer in, en annan verkstad har bytt kylare.
Dave drar bort lilla slangen från kylarvätskebehållaren, ber en medhjälpare starta, det kommer ingen vätska ur slangen "Vattenpumpen är trasig, varför i helsike har de bytt kylare på en bil med trasig vattenpump när det tar några sekunder att kolla den"

En annan verkstad visar en läckande evepulator (Kylelementet till ACn) från en BMW -19 med kommentaren "25 timmar" Tiden det tog att få den ur bilen !!!

En Porsche med missljud i motorn köps billigt, verkstad har gett pris på att byta tändstift för 2.500 dollar !!!
Först visas hur enkelt det är att byta stiften, V8a, tändspolarna sitter åtkomligt utan att ta bort nått.
Missljudet kommer från kamkedjan, plocka bort bröstkåpan på motorn är relativt enkelt och görs på en gräsmatta. Spännarna i plast har rasat i bitar, det är inget fel på kedjan, delarna kostar några hundra dollar.

Dave igen. "Vi har fått in en bil" de vrider runt kameran och zoomar in ett Jaguar märke. Han öppnar huven "En diesel !!! vem sätter en diesel i en Jaguar ??"

Finn mycket kul och intressant att att kolla på.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Blivit lite skadad så här på semestern när man har en massa tid över, och snöat in på att kolla filmer från bilverkstäder, mest från USA.
Daves Autoshop tex, som berättar om en massa problem och lösningar, en del bilar kommer från andra verkstäder.
En nyare Passat med kylproblem kommer in, en annan verkstad har bytt kylare.
Dave drar bort lilla slangen från kylarvätskebehållaren, ber en medhjälpare starta, det kommer ingen vätska ur slangen "Vattenpumpen är trasig, varför i helsike har de bytt kylare på en bil med trasig vattenpump när det tar några sekunder att kolla den"

En annan verkstad visar en läckande evepulator (Kylelementet till ACn) från en BMW -19 med kommentaren "25 timmar" Tiden det tog att få den ur bilen !!!

En Porsche med missljud i motorn köps billigt, verkstad har gett pris på att byta tändstift för 2.500 dollar !!!
Först visas hur enkelt det är att byta stiften, V8a, tändspolarna sitter åtkomligt utan att ta bort nått.
Missljudet kommer från kamkedjan, plocka bort bröstkåpan på motorn är relativt enkelt och görs på en gräsmatta. Spännarna i plast har rasat i bitar, det är inget fel på kedjan, delarna kostar några hundra dollar.

Dave igen. "Vi har fått in en bil" de vrider runt kameran och zoomar in ett Jaguar märke. Han öppnar huven "En diesel !!! vem sätter en diesel i en Jaguar ??"

Finn mycket kul och intressant att att kolla på.
Tja, Jaguar x-type är egentligen en Mondeo så... 😄
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
90-talet med sina välgjorda bilar tills det kommer till att vara förberädda för dragkrok, det var bra märkliga lösningar ibland och jag har inte gjort många.
 
Kompis la ut en inzoomad bild på vad flera av oss trodde var en verktygsväska i plast, och kommentaren "Obekväm i fickan"
Jo, det kan ju vara obekvämt att ha en verktygslåda i fickan 😮
Det var nyckeln till hans Polestar 2 😳
 
  • Wow
  • Haha
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
90-talet med sina välgjorda bilar tills det kommer till att vara förberädda för dragkrok, det var bra märkliga lösningar ibland och jag har inte gjort många.
Satte drag på en dieselmerca -88, pressade markeringar i plåten där det skulle borras och originalanpassad kabelsats, tom med släpvagnsblinker. Enkelt.
 
  • Älska
Tokslut
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Min svärfar köpte en ny golf (7) lagerbil utan krok. Han frågade mig om jag kunde hjälpa till. Kollade instruktionen till kroken han köpt och kände att jag inte vågade/ville riva ut halva inredningen och skarva i kablar. Jag har haft golf7 och passat av samma generation MED krok från fabrik och det är mycket jox i form av radar och back sensorer som vill veta om man har ett släp kopplat.

Han lämnade in och det var förvånansvärt billigt.

Jag råder alla till att köpa en bil med krok från fabrik.
Ja köper man ny bil så ser man ju till att få en krok färdigmonterad. Men är du säker på att kroken monteras i fabrik? Alla jag känner till som köpt ny bil med krok så har kroken monterats på märkesverkstaden och inte i fabriken.
 
nino nino skrev:
En bekant tappade hästsläpet med häst i nedför en slänt, kulan/draget släppte av nån anledning, släpet rullade nerför och han trodde det var kört med hästen men han stod så snällt och åt när han tillslut kom ned 😄
Men han kommer aldrig mer köra med annat än fast drag
Var det ett avtagbart Brink-drag? Jag tappade också ett släp med ett sådant, en viss modellserie hade ett fabrikationsfel som gjorde att draget kunde släppa om man hade otur trots att det var korrekt monterat. I mitt fall så stod Bilprovningen för reparation av släpet då de hade instruktioner om att underkänna dessa drag och bilen var besiktad bara en vecka innan.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Satte drag på en dieselmerca -88, pressade markeringar i plåten där det skulle borras och originalanpassad kabelsats, tom med släpvagnsblinker. Enkelt.
Tror den sista jag var med och monterade var på en w210 (1996-) Mercedes och den var bökig, om det var en dålig krokmodell kan jag inte svara på
 
N Niq skrev:
Ja köper man ny bil så ser man ju till att få en krok färdigmonterad. Men är du säker på att kroken monteras i fabrik? Alla jag känner till som köpt ny bil med krok så har kroken monterats på märkesverkstaden och inte i fabriken.
Rätt säker de monteras i fabrik, haft 5-6 nya vw och kroken var med på fabriksspecen. Den är otroligt integrerad i elsystem mm.
 
possum77 possum77 skrev:
Var det ett avtagbart Brink-drag? Jag tappade också ett släp med ett sådant, en viss modellserie hade ett fabrikationsfel som gjorde att draget kunde släppa om man hade otur trots att det var korrekt monterat. I mitt fall så stod Bilprovningen för reparation av släpet då de hade instruktioner om att underkänna dessa drag och bilen var besiktad bara en vecka innan.
Ingen aning vad det var för drag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.