Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jag har en 325 RDx och den har både röjklinga (fyruddig som på din bild) och sågklinga. Man skall egentligen byta sågskyddet för sågklingan för att undvika kast, men är man tränad och vet hur den beter sig funkar den bra. Maskinen är kanske i underkant för grova stammar med sly upp till 20-25 mm är inga problem.
Men det blir ju jä...gt klumpigt med tråd/treudd skyddet med sågklinga, men kanske smidigare på en HQ jämfört med Stihl.
 
A AndersS skrev:
Men det blir ju jä...gt klumpigt med tråd/treudd skyddet med sågklinga, men kanske smidigare på en HQ jämfört med Stihl.
…eller så kör man helt utan skydden. 😉
Det är som sagt ett annat skydd när man har sågklinga. Röjklinga och tråd har standardskyddet. Har tyvärr ingen bild på sågskyddet för det sitter just nu på min andra 325 på lantstället. Så här set det ut på bild:
Metallskydd för röjsåg med fyra hål för fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustrerad sprängskiss av standard skydd för röjklinga och tråd med nummermärkta delar, inklusive skruvar och metallhållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
…eller så kör man helt utan skydden. 😉
Det är som sagt ett annat skydd när man har sågklinga. Röjklinga och tråd har standardskyddet. Har tyvärr ingen bild på sågskyddet för det sitter just nu på min andra 325 på lantstället. Så här set det ut på bild:
[bild]
Ok, samma lösning som Stihl.
Där det finns ett tredje för "kompostklingan" som används i t.ex. björnbärssnår.
 
FreQa FreQa skrev:
Har en ovanstående och undrar om den klarar en sågklinga, någon som vet?
Det är en 25 kubiks motor, tror jag. Säkert från 2006 eller där i närheten.
Tabell som visar godkända tillbehör för trimmar, typer och trimmerhuvudets skydd. Gängad axel: M10L, trimmerhuvud: T35, 2,4 mm, gräsklinga: Gräs 255-4, Ø 250.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
K Kane skrev:
[bild]
Den där är intressant, för det står ”godkända tillbehör” och sågklingan med skydd räknas inte dit trots att den är ett originaltillbehöver som jag köpte till runt 2006. På fråga till Entreprenadbutiken om en ny skyddsplåt sa de att 325 inte har möjlighet att använda såg om man utgår från listan med tillbehör. Läser man däremot ”baklänges” utifrån sågklingan med skydd och reservdelslistor är dessa även avsedda för 325.
Kan det vara så enkelt att olika marknader tillåter sågklinga med vissa premisser och att Sverige inte är en av de marknaderna?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Kan det vara så enkelt att olika marknader tillåter sågklinga med vissa premisser och att Sverige inte är en av de marknaderna?
Eller skiljer det mellan olika generationer på maskinerna?
 
C
K Kane skrev:
Eller skiljer det mellan olika generationer på maskinerna?
Kollar du på samma modell/variant då? Finns ju otaliga varianter av 325.
Explosionsritning som visar olika komponenter och varianter av modell 325R, inklusive delar som skruvar och kåpor samt deras respektive produktkoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kollar du på samma modell/variant då? Finns ju otaliga varianter av 325.
[bild]
Den passar på min från 2006 och på farsans gamla från sent 90-tal (där den är monterad nu). 325RDx båda två. Det är bara en ju bara en spännare runt axelröret.
 
C cpalm skrev:
Kollar du på samma modell/variant då? Finns ju otaliga varianter av 325.
[bild]
Det är ju det jag inte vet, därav frågan.
 
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Den passar på min från 2005 och på farsans gamla från sent 90-tal (där den är monterad nu). Det är bara en ju bara en spännare runt axelröret.
Ja, jo. Vad jag menar är att du har en 325RDx och till Rx och RDx är den ju enligt tillbehörslistan ett officiellt tillbehör. Hade du däremot haft en 325C, 325Cx, 325RJx, 325Lx eller 325LDx passar den officiellt sett inte. Eller för den delen någon av batterimaskinerna 325iR, 325 iL, 325iLK, 325iLX osv....
Poängen är att bokstäverna efter modellnumret har väsentlig betydelse i sammanhanget. 325iB är t.ex. inte ens en röjsåg, utan en lövblås.

Sen kan det så klart vara så att den 1) passar fysiskt men av marknadsföringsmässiga skäl passar den inte officiellt, 2) passar fysiskt men av rent tekniska skäl passar den inte officiellt, 3) passar inte fysiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Jag tror precis som du att det är för lite information med ”325 röjsåg”. Har inte ens tänkt på det själv. 325R och 525R var när jag köpte min bara olika ”duty cycles” och att jag gott klarade mig med ”3” istället för ”5”. I övrigt verkade de ha aamma kapacitet.
Såg för övrigt att det nya skyddet heter 5440442-10. Ser ut som om plåten är utbytt mot alu gjutgods.
 
C
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
jag gott klarade mig med ”3” istället för ”5”
Ja, första siffran brukar avspegla vilket marknadssegment den riktar sig till, från 1-3 konsument till 4-5 proffs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.