Hannuse Hannuse skrev:
Nej, det finns inget bra sätt (tycker jag), eftersom du måste ha den inkopplad till en dator.
Jag skulle titta på en annan lösning om du bara ska ha en enda termometer.
Alltså att den ska kopplas till en dator förutsätter jag så det är inget problem - går det öht? Målet är ju såklart integration med homeassistant men i värsta fall så får jag lösa sista biten själv med Python.
 
M mrmlz skrev:
Alltså att den ska kopplas till en dator förutsätter jag så det är inget problem - går det öht? Målet är ju såklart integration med homeassistant men i värsta fall så får jag lösa sista biten själv med Python.
Ok, det har jag ingen aning om.
Har bara kört med den inkopplad till dator med Windows.
 
Håller med, jaghar bara Telldus med sbonnemang för att styra lampor - är Shelly lika bra och behövs något sbonnemang ?
 
M mrmlz skrev:
Någon som har koll om det finns något pålitligt sätt att få igång en tellstick duo? Skulle egentligen bara vilja läsa av en 433 termometer.
Ehm, finns ju en mycket kompetent lösning för detta att tillgå. Ska funka med HA också.

Minst lika bra support som Telldus-Micke också.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Ehm, finns ju en mycket kompetent lösning för detta att tillgå. Ska funka med HA också.

Minst lika bra support som Telldus-Micke också.
Nog för att jag gillar gåtor men vad är det för lösning?

Sen för att snäva av det hela en aning, jag har en tellstick duo liggandes, jag försöker ta reda på om det är elektronikskrot eller ej.
 
RFXtrx433XL?
 
M mrmlz skrev:
Nog för att jag gillar gåtor men vad är det för lösning?

Sen för att snäva av det hela en aning, jag har en tellstick duo liggandes, jag försöker ta reda på om det är elektronikskrot eller ej.
Tellstick duo vet jag inte om det går att få så mycket nytta av, men rtl_433 kan avkoda några rf-protokoll från väderstationer. Kanske även din.

Tellstick duo funkar dock inte med rtl_433. Rent teoretiskt så skulle man kunna använda Tellsticken med rtl_433 men då behöver man utveckla lite.
 
M merbanan skrev:
Tellstick duo vet jag inte om det går att få så mycket nytta av, men rtl_433 kan avkoda några rf-protokoll från väderstationer. Kanske även din.

Tellstick duo funkar dock inte med rtl_433. Rent teoretiskt så skulle man kunna använda Tellsticken med rtl_433 men då behöver man utveckla lite.
Ja precis det finns ju massa lösningar för 433mhz - det jag pratar om handlar ju bara om att jag har en DUO liggandes i en låda och borde väl egentligen slänga den.

Back in the day så kunde man via telldus-core och.. telldus-py(?) få ihop det jag är ute efter. Hittade telldus-core repot på github men den slänger ut sig error när man kör make så fan vet hur mycket jag orkar rodda i det här om ingen annan redan har gjort grovgörat åt mig :)

Blir nog elektronikskrot till sist.
 
M mrmlz skrev:
Ja precis det finns ju massa lösningar för 433mhz - det jag pratar om handlar ju bara om att jag har en DUO liggandes i en låda och borde väl egentligen slänga den.

Back in the day så kunde man via telldus-core och.. telldus-py(?) få ihop det jag är ute efter. Hittade telldus-core repot på github men den slänger ut sig error när man kör make så fan vet hur mycket jag orkar rodda i det här om ingen annan redan har gjort grovgörat åt mig :)

Blir nog elektronikskrot till sist.
Jo kort finns det inte en massa lösningar för 433MHz, jordklotets kodare verkar minimalt intresserade.
Sen har jag testat kod själv från Github och den stora utmaningen är ju koden är gammal så det blir knas om man kompilerar som du provat.
 
M mrmlz skrev:
Ja precis det finns ju massa lösningar för 433mhz - det jag pratar om handlar ju bara om att jag har en DUO liggandes i en låda och borde väl egentligen slänga den.

Back in the day så kunde man via telldus-core och.. telldus-py(?) få ihop det jag är ute efter. Hittade telldus-core repot på github men den slänger ut sig error när man kör make så fan vet hur mycket jag orkar rodda i det här om ingen annan redan har gjort grovgörat åt mig :)

Blir nog elektronikskrot till sist.
Om du bestämmer dig för att göra dig av med den, skulle jag uppskatta om du slängde iväg ett PM. Jag behöver en som backup.
Betalar naturligtvis för den och frakt.

Jonas
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Ehm, finns ju en mycket kompetent lösning för detta att tillgå. Ska funka med HA också.

Minst lika bra support som Telldus-Micke också.
En mycket kompenent lösning för termometrar och väderstationer då?
Bra känslighet/mottagning?

Men SDR-TDR softradiochip kan väl inte sända ut signaler då det är ett ”gammalt” chip för DVB Tv USB donglar…

Så det är inte en lösning som helt ersätter Telldus för dem som söker efter det.

Är det någon skillnad på RTL832u donglarna som säljs för tv, bara dab eller specifikt som softradio, eller är det mest ev medskickad CD som bestämmer vad man kan göra/lyssna på?
 
L Lilak skrev:
Om du bestämmer dig för att göra dig av med den, skulle jag uppskatta om du slängde iväg ett PM. Jag behöver en som backup.
Betalar naturligtvis för den och frakt.

Jonas
Du har ett pm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.