Nej va fan det är en bil
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej va fan det är en bil
Har du en hel bil i röven? Respekt!
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Har du en hel bil i röven? Respekt!
Typ
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
hsd
Isakare Isakare skrev:
Grannens bilförsäljning som jag skrev om tidigare blev en lång historia.
Frun som äger bilen satte ut den för 18" igårkväll, inte 10" som jag skrev (mannen som sa 10")
På telefon i morse kom hon överens om 14,5" med köparen i Sundsvall som hette Levin, som senare visade sig heta Mohamed.
Mannen visar bilen, köparen har OBD läsare och konstaterar det som redan finns skrivet i annonsen.
Han börjar då berätta hur dyrt det är om kedjan behöver bytas, nått grannen redan vet då det är bytt kedja tidigare.
Efter lång diskussion är de nere på 8.500:-
Men då kommer grannen på, det är fruns bil, hennes annons och hon som kommit överens.
"Du får prata med min fru"
Hennes leker man inte med, det blev en lång diskussion till som tillslut handlade om 14" eller 14.5"
"Synd att vi är osams om bara 500:-, jag åkte taxi sista biten, det var dyrt"
Jag är inte osams med dig sa frun, ska du ha bilen för 14.5" eller ska jag ringa efter en taxi åt dig?? Jag ska gå in och laga mat om några minuter, bestäm dig NU.
Det blev affär, han ville nog inte åka tåg tillbaka igen.
Fasiken va bra , jag hatar dessa tidstjuvar som "kommer överens" och sen ska pressa priset i all evighet
Ge frugan en extra kram å köp blommor till henne
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Lite ot men när vedleveransen kom för två år se så frågade jag direkt om han köpt ny större kärra. Nä skrattade han och då undrade jag varför han bara hade en med! Den minen var oslagbar. Dragstången hade gått av på den mindre smalare kärran 400 m från oss i en nedförsbacke och stannat lydigt. Nu kommer veden med lastbil.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Typ
Typ? E-type? Vet ni hur lång den motorhuven är? RESPEKT!!!
 
Isakare Isakare skrev:
Grannens bilförsäljning som jag skrev om tidigare blev en lång historia.
Frun som äger bilen satte ut den för 18" igårkväll, inte 10" som jag skrev (mannen som sa 10")
På telefon i morse kom hon överens om 14,5" med köparen i Sundsvall som hette Levin, som senare visade sig heta Mohamed.
Mannen visar bilen, köparen har OBD läsare och konstaterar det som redan finns skrivet i annonsen.
Han börjar då berätta hur dyrt det är om kedjan behöver bytas, nått grannen redan vet då det är bytt kedja tidigare.
Efter lång diskussion är de nere på 8.500:-
Men då kommer grannen på, det är fruns bil, hennes annons och hon som kommit överens.
"Du får prata med min fru"
Hennes leker man inte med, det blev en lång diskussion till som tillslut handlade om 14" eller 14.5"
"Synd att vi är osams om bara 500:-, jag åkte taxi sista biten, det var dyrt"
Jag är inte osams med dig sa frun, ska du ha bilen för 14.5" eller ska jag ringa efter en taxi åt dig?? Jag ska gå in och laga mat om några minuter, bestäm dig NU.
Det blev affär, han ville nog inte åka tåg tillbaka igen.
Det är därför jag av princip aldrig gör bilaffärer med folk från den kulturen, föredrar enkla och bekymmersfria avslut, prut är ok men med glimten i ögat.
Har sålt en bil en gång till en Mohammed, men det var via företaget jag jobbade på och då var jag väldigt tydlig med att priset vi lagt ut i annonsen gällde, ville han pruta skjutsade jag gladeligen honom till tåget igen.

Och ja, han kom med tåg från Göteborg till Dalarna för en lågmilad Toyota Hi Lux som såg ut som den gått 40 000 mil istället för de 4000 den gått, dock ej rostig och mekaniskt i toppskick.
Han var trevlig, vi kom bra överens och han försökte inte ens pruta.
När jag frågade vad den skulle användas till var svaren luddiga milt sagt.
Jag är 100% säker att den hamnade i någon konfliktzon i Afrika med en kulspruta på flaket och ett gäng glada/galna afrikaner i och på flaket.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är därför jag av princip aldrig gör bilaffärer med folk från den kulturen, föredrar enkla och bekymmersfria avslut, prut är ok men med glimten i ögat.
Har sålt en bil en gång till en Mohammed, men det var via företaget jag jobbade på och då var jag väldigt tydlig med att priset vi lagt ut i annonsen gällde, ville han pruta skjutsade jag gladeligen honom till tåget igen.

Och ja, han kom med tåg från Göteborg till Dalarna för en lågmilad Toyota Hi Lux som såg ut som den gått 40 000 mil istället för de 4000 den gått, dock ej rostig och mekaniskt i toppskick.
Han var trevlig, vi kom bra överens och han försökte inte ens pruta.
När jag frågade vad den skulle användas till var svaren luddiga milt sagt.
Jag är 100% säker att den hamnade i någon konfliktzon i Afrika med en kulspruta på flaket och ett gäng glada/galna afrikaner i och på flaket.
Det säger en del om Toyotas rykte. Stark nog för en kulspruta.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Finns några intressantare bilaffärer man varit med om.

Jag och frun åkte ca 60 mil för att titta på en bil till henne hos en handlare. Vi kom ner och tittade på bilen, den var fin men dök upp något mindre frågetecken handlaren inte kunde svara på så utifrån det bjöd vi ett lägre pris. Handlaren som visste hur långt vi hade åkt (med hyrbil) kände sig nog rätt säker på affär och drog till med klassikern att det kommer en annan kund på eftermiddagen för att kolla på den. Frun som är iskall och principfast sa att "då får hon ta den" och vände mot dörren och började gå ut. Det slutade med affär till vårt föreslagna pris.

Ett par år senare skulle samma bil säljas och lades ut på Blocket. Det fanns en hel del av samma modell ute och vi lade ett högt pris. Det gick några veckor utan något intresse men plötsligt ringer en intressent från Stockholm, också ca 60 mil och ställer några frågor om bilen som dottern skulle ha. Han säger att han vill köpa den men ska ordna med frakt och skulle återkomma.

Tänkte att det där bara var en snackare och det blir inget mer med det. Det går ett par veckor och sen ringer han igen och har en transport på gång men det slumpar sig så att vi ska ner till sthlm någon helg senare så vi säger att vi kan köra ner den då. Han tycker det låter toppen och vi bestämmer en mötesplats. Jag var fortfarande skeptisk och väntade mig en massa prut och konstigheter men väl på plats vill de inte ens provköra. Han vara säger till dottern att betala. Var på den tiden man hade bankväxel. Hon lämnade över den med ifyllt begärt pris. Sen åkte 1de iväg och vi hörde aldrig något mer. Vi var fortfarande lite nervösa innan vi löste in växeln utan några konstigheter.
 
  • Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är därför jag av princip aldrig gör bilaffärer med folk från den kulturen, föredrar enkla och bekymmersfria avslut, prut är ok men med glimten i ögat.
Har sålt en bil en gång till en Mohammed, men det var via företaget jag jobbade på och då var jag väldigt tydlig med att priset vi lagt ut i annonsen gällde, ville han pruta skjutsade jag gladeligen honom till tåget igen.

Och ja, han kom med tåg från Göteborg till Dalarna för en lågmilad Toyota Hi Lux som såg ut som den gått 40 000 mil istället för de 4000 den gått, dock ej rostig och mekaniskt i toppskick.
Han var trevlig, vi kom bra överens och han försökte inte ens pruta.
När jag frågade vad den skulle användas till var svaren luddiga milt sagt.
Jag är 100% säker att den hamnade i någon konfliktzon i Afrika med en kulspruta på flaket och ett gäng glada/galna afrikaner i och på flaket.
Har oxå sålt en Hilux, affären gjordes upp på min arbetsplats, bilen osedd, batteriet var dött då den stått i 2 månader.
De betalade utsatt pris, skrev papperna och tog nycklarna.
När jag kom hem var bilen borta, den skulle till Afrika.

En Hiace gick till Estland, mötte upp i Frihamnen, kryssade i export. Skyltarna kom tillbaka efter en månad med posten.
Jag hade satt ut 3 olika pris, bil, ljudanläggning, verkstadsinredning, de tog allt utan att pruta.

Sälja en eftertraktad Toyotamodell är nog lite enklare.
 
Man ser sällan gamla toyota i trafiken. Min teori är att de efter 10 år antingen exporteras till afrika eller skrotas.

Hur afrikanerna håller liv i dem vet jag inte, är de enkla att hålla i skick borde väl "hemmamekare" älska dem, men kanske går det inte att hålla dem i trafiksäkert skick på ett rimligt ekonomiskt sätt?
 
J JohanLun skrev:
Man ser sällan gamla toyota i trafiken. Min teori är att de efter 10 år antingen exporteras till afrika eller skrotas.

Hur afrikanerna håller liv i dem vet jag inte, är de enkla att hålla i skick borde väl "hemmamekare" älska dem, men kanske går det inte att hålla dem i trafiksäkert skick på ett rimligt ekonomiskt sätt?
Lite kul då, var för många år sen på ett forum där en hatade riskokare, framförallt Toyota, och inte trodde på det här med exporten till Afrika, där åkte de bara Peugeot och MB enligt den personen.
Jag som i jobbet flaxar runt bland industriområden i Stockholm såg ju verksamheten och alla biltransporter.
Påpassligt nog såg jag en transport med släp dagen efter, 15 st Corolla, Hilux och Hiace.
Tog ett kort på den och postade på forumet som bevis.
Personen var helt säker på att det var en transport till en bilskrot.

När jag hade Hiace:en 11-14 fick jag brev flera gånger i månaden med frågan om att sälja bilen.
En firma som hette Mias bilar skickade regelbundet ett färdigtryckt vykort.
Firman låg i Vällingby, och nån Mia tror jag inte det fanns där, såvida Mia inte är ett namn på män i Afrika ??
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man ser sällan gamla toyota i trafiken. Min teori är att de efter 10 år antingen exporteras till afrika eller skrotas.

Hur afrikanerna håller liv i dem vet jag inte, är de enkla att hålla i skick borde väl "hemmamekare" älska dem, men kanske går det inte att hålla dem i trafiksäkert skick på ett rimligt ekonomiskt sätt?
Kunskapen att skruva Toyota i Sverige är nog ganska låg.
De som åker Toyota mekar inte, sen går bilarna sällan sönder.
I Sverge är vi experter på att skruva Volvo, SAAB och VW.
Själv när jag höll på var jag expert på VW, kunde alla typfel utantill, de som åkte Toyota kom bara in för service, har aldrig bytt växellåda, topplock, bränslepump, värmepaket, fönsterhissar, elcentral, fläktmotor, blinkesspak, fläktvred, lagat elbränder, tätat vattenläckage, oljeläckage mm på en Toyota.
Rekomendera en Toyota för en med en trasig Golf var egentligen hål i huvudet av mig.
Hur de gör i Afrika finns på nätet, de håller liv i gamla Toyotor, Peugeot och MB som vi skulle skrotat för länge sen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Unikt namn
Inget salt på deras vägar dock...
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade aldrig valt avtagbart drag framför fast
Köper man en begagnad bil får man kompromissa…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.