Alfredo Alfredo skrev:
Denna [länk] kostar 2395:- på Bauhaus.
Du måste väl förstå att man inte kan köpa toastolar på Bauhaus, undrar vad Ahlsell tar för en 🤔😉
 
  • Haha
  • Gilla
ch75 och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du måste väl förstå att man inte kan köpa toastolar på Bauhaus, undrar vad Ahlsell tar för en 🤔😉
4250:- inklusive moms för mig men då har jag absolut inga rörmokarabatter. Bruttopris är 4900 plus moms.
 
Alfredo Alfredo skrev:
4250:- inklusive moms för mig men då har jag absolut inga rörmokarabatter. Bruttopris är 4900 plus moms.
Då är du farligt nära att det är 20% att bara byta knappen, för man kan ju inte förvänta sig att ta del av hantverkarens rabatter, och kvaliteten på stolen är ju bättre på Ahlsell har jag hört 🙄
 
  • Haha
  • Gilla
gorcot och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det rimligt att betala 1700kr efter rot för att laga en knapp? (det gick ju fortfarande att spola med en av knapparna)
Ja visst är det så.
Kunden ville ha spolknappen bytt och precis enligt beställning, fick kunden arbetet utfört.

1744:- är ett bra pris för detta när det är 40km mellan företagaren och kunden enkel resa.
 
  • Gilla
Lassiter och 4 till
  • Laddar…
Vid sådana frågor så måste man fråga sig själv - hur får jag lön, hur redovisar jag timmarna - är jag effektiv och hur mycket måste företaget dra in i intäkter för att betala för min tid...

tror många i 'skyddade' arbetsplatser har rätt vag uppfattning om detta

med detta i bakhuvudet så är 1700:- för en 4-mila resa och kanske bara 10 minuter tid synlig hos kund inte speciellt mycket pengar.

valet fins alltid att göra det själv med mer eller mindre dos YT-tittande och kanske en resa till byggvarubutik (och plötsligt är det mer än 1 timme av din tid förbrukad här också...)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja visst är det så.
Kunden ville ha spolknappen bytt och precis enligt beställning, fick kunden arbetet utfört.

1744:- är ett bra pris för detta när det är 40km mellan företagaren och kunden enkel resa.
Jag säger inget emot priset alls, tycker nog det är rätt billigt.

Men jag ser att du klippte bort hela poängen med mitt inlägg 🤔

Rimlighetsfrågan var om hantverkaren borde upplyst kunden om att det kanske inte var värt 1700kr efter rot att kunna spola med båda knapparna istället för en.
 
  • Gilla
Camilla Lundbäck och 3 till
  • Laddar…
Tycker inte att det är mycket att bråka om, problemet löst och tydligen behövdes det en utbytesdetalj man normalt inte har på lager i bilen.

Jag var och balanserade om hjulen idag det kostade en tusenlapp för typ 20 minuters jobb. Jag betalade och såg glad ut, inget jag kan göra själv med utrustningen jag har och det blev ett perfekt resultat med X antal vikter som fick sättas dit. Jämförbart? Nej. Men om det är något som kräver utrustning, kunskap och material du inte har själv så kostar det några tusen. Jag kan köpa detta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ja visst är det så.
Kunden ville ha spolknappen bytt och precis enligt beställning, fick kunden arbetet utfört.

1744:- är ett bra pris för detta när det är 40km mellan företagaren och kunden enkel resa.
Jo ett utmärkt och rimligt pris och när man sedan inte bemöder sig själv över hur man byter en spolknapp.
Bara att betala för kalaset!
 
  • Gilla
claekm och 2 till
  • Laddar…
Jag betalar 600 kronor för att klippa håret hos min frisör. På stan tar en annan "frisör" 200 kronor för samma sak.
Var går gränsen för att det är för billigt eller för dyrt?
För 200 kronor kan man väl inte få samma kvalitet?
Men vi har ju fri prissättning i Sverige så det är marknaden som sätter priset.
 
  • Gilla
lies
  • Laddar…
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag säger inget emot priset alls, tycker nog det är rätt billigt.

Men jag ser att du klippte bort hela poängen med mitt inlägg 🤔

Rimlighetsfrågan var om hantverkaren borde upplyst kunden om att det kanske inte var värt 1700kr efter rot att kunna spola med båda knapparna istället för en.
Det var inte min mening att klippa bort en del av ditt inlägg.
Ursäkta för det @13th Marine ! 👍

Men jag påtalar trots detta att damen i sakfrågan hade spörsmål med grannen och grannen i sig rekommenderade ett byte av spolknapp. Helt rätt agerat, WC-stolen var av nyare modell och hade antagligen många års livstid kvar. Det var ju bara plastbiten i form av knappen som var trasig. Och vill eller kan man inte göra detta arbetet själv...

Om man bara kokar ner kostnaden till 1744:- så är majoriteten ROT/restid/materielanskaffning.

Tryckknappen i sig, kostade således inte så mycket.
Men det kanske TS kan svara på mer exakt?!

Vore det moraliskt lika illa om VVS-firman låg 400meter från kunden som 4mil? 🤔
Det jag menar är att det är en känd faktor att kunden ringt ett bolag långt bort.

Mängder med kunder (även jag) hatar när företag försöker sälja på kunderna i all form av oönskad "merförsäljning".

Jag lämnade in min egen bil på märkesverkstad, enkom för att bibehålla den förlängda nybilsgarantin, alldeles nyligen. Dom rekommenderade mig över 10,000:- extra i merförsäljning 30min efter jag lämnat in bilen, utöver den dyra normala servicen som jag beställt. Allt från bromsvätskebyte till rekond. Det vara bara klicka i ett snabbt formulär så skulle dom ordna med detta innan 16,00.

Många klarar inte av att tacka nej och det är detta beteende jag är så starkt emot.

Jag avstod från alla extra kostnader kan tilläggas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tycker inte att det är mycket att bråka om, problemet löst och tydligen behövdes det en utbytesdetalj man normalt inte har på lager i bilen.

Jag var och balanserade om hjulen idag det kostade en tusenlapp för typ 20 minuters jobb. Jag betalade och såg glad ut, inget jag kan göra själv med utrustningen jag har och det blev ett perfekt resultat med X antal vikter som fick sättas dit. Jämförbart? Nej. Men om det är något som kräver utrustning, kunskap och material du inte har själv så kostar det några tusen. Jag kan köpa detta.
Här krävs varken utrustning elker expertis. Byta spolknappen är som att bygga med Duplo. Bara trycka fast.

Misstaget var att involvera en rörmokare, och en 4 mil bort.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Globetrot Globetrot skrev:
Fast om mamman var dement kanske hon inte kunde ta hjälp på ngt annat sätt. Så, det tycker jag var lite hårt. 😂 Men, ja…klart hon skulle frågat. Eller de berättat ett ungefärligt pris.
mammans snorungar får väl ställa upp någon gång
 
  • Gilla
ch75 och 3 till
  • Laddar…
Mycket pengar, ja absolut
Dyrt att få en firma att göra det, nej det kan jag nog inte tycka
 
Krilleman
P Pin skrev:
Här krävs varken utrustning elker expertis. Byta spolknappen är som att bygga med Duplo. Bara trycka fast.

Misstaget var att involvera en rörmokare, och en 4 mil bort.
Visst är det enkelt för många, men långt ifrån för alla.

Glöm inte det.

Och missunna inte den äldre generationen som än lever idag.
Dom har haft ett oerhört hårdare liv än du och jag.

All heder till dessa. Hatten av!

Sätt dig ner när du är på ett äldreboende nästa gång, fråga hur många som var med på MOT-bokens tid. Du kommer få massor med sanna egenupplevda berättelser som fångar ditt intresse i timmar.

Det är dock få som minns dessa upplevelser numera...

En sida från en gammal MOT-bok med texten "Undvik att göra Edra inköp å lördagar eller helgdagsaftnar!" i röd skrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ptlf och 7 till
  • Laddar…
Om det är en spolknapp som ska bytas. Steg 1 är att fastställa att det är just detta bekymret, steg 2 att fixa ersättningsdelen, steg 3 byta, steg 4 verifiera funktion.

I min värld är det inget konstigt att detta kostar ett par tusen.

Skulle jag göra det själv så kanske det kunde blivit bara kostnaden för utbytesdelen, men det ska göras också. Hitta rätt grej, köpa in. Tar tid även för en lekman.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.