A AG A skrev:
Det är väl inte så han menar.
Jag vet inte exakt vad han menar men jag tolkar "Om det är rimligt vette tusan men det är så samhället ser ut idag." som att han antyder att priset är orimligt och därför frågade jag vad han själv skulle anse vara ett rimligt pris.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Krilleman
A AG A skrev:
Det är väl inte så han menar. Även du måste ju inse att nästan 2000 spänn för att byta en liten spolknapp är hutlöst mycket pengar.
Nej, här håller jag inte med dig.

Hur menar du att företagaren ska hålla någon form av lönsamhet då det är så små marginaler och så många mil?

Utveckla gärna!
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
1677:- betalade jag för en koppling (mutter-presskoppling) som spruckit vid en kallvatten fördelare , med jobb / resa .
Delar 210:-
Detta för 2,5 år sedan .
 
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Ja. Faktiskt. Det tar emot att medge det. För vanligtvis uppför sig hantverkare som små bortskämda barn. Även här på forumet, med kommentarer som
-jag arbetar bara för företag.
-var glad att du får jobbet gjort.
-akta dig så du inte hamnar på deras svarta lista.
-gör jobbet själv om du är så djävla snål.
Etc.
Lågkonjunkturen som vi bara sett början av än, kommer nog att täppa till truten på de lata och inkompetenta. Ja ändå tills det är dags att gråta ut i lokaltidningen när fogden knackar på dörren.

Så. Ja. Summan är efter omständigheterna skälig. Men han skulle definitivt meddelat damen om att det kan kosta 2000kr, för det är inte helt lätt för alla att förstå.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
D
I Intet skrev:
Ja. Faktiskt. Det tar emot att medge det. För vanligtvis uppför sig hantverkare som små bortskämda barn. Även här på forumet, med kommentarer som
-jag arbetar bara för företag.
-var glad att du får jobbet gjort.
-akta dig så du inte hamnar på deras svarta lista.
-gör jobbet själv om du är så djävla snål.
Etc.
Lågkonjunkturen som vi bara sett början av än, kommer nog att täppa till truten på de lata och inkompetenta. Ja ändå tills det är dags att gråta ut i lokaltidningen när fogden knackar på dörren.

Så. Ja. Summan är efter omständigheterna skälig. Men han skulle definitivt meddelat damen om att det kan kosta 2000kr, för det är inte helt lätt för alla att förstå.
Vad hade en inte gnällspik fakturerat då? Vad krävs det för att gå runt? Berätta gärna du allvetande!
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vad hade en inte gnällspik fakturerat då? Vad krävs det för att gå runt? Berätta gärna du allvetande!
Aha. Trampat på öm tå?

Läs om. Läs rätt!
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
D
I Intet skrev:
Aha. Trampat på öm tå?

Läs om. Läs rätt!
Jaha, du ville bara ha en chans att hacka lite på hantverkarna. Kanske dina ömma tå som trampats på?
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vad tar det bara i tid att köra dessa 4mil T&R...
4 mil enkel väg var det.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jaha, du ville bara ha en chans att hacka lite på hantverkarna. Kanske dina ömma tå som trampats på?
Jag repeterar. -läs om. Läs rätt. Om du gör det ser du att jag finner priset skäligt.
Ömtåfrågan kvarstår.
 
  • Haha
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
D
I Intet skrev:
Jag repeterar. -läs om. Läs rätt. Om du gör det ser du att jag finner priset skäligt.
Ömtåfrågan kvarstår.
Jag gjorde precis det. Du finner priset skäligt men har ändå skrivit en novell om att hantverkare är små barnungar. Gnällspik.
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Som sagts innan, priset låter skäligt, men man skulle kunna argumentera för att hantverkaren skulle avrått eller åtminstone berättat ungefär vad det skulle kostat.

Ur konsumenttjänstlagen:

Näringsidkarens skyldighet att avråda​


6 § Om en tjänst med hänsyn till priset, värdet av föremålet för tjänsten eller andra särskilda omständigheter inte kan anses vara till rimlig nytta för konsumenten, skall näringsidkaren avråda honom från att låta utföra tjänsten.
Är det rimligt att betala 1700kr efter rot för att laga en knapp? (det gick ju fortfarande att spola med en av knapparna)
 
  • Gilla
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Det är skäligt eftersom det inte är mer än 20% mer än en helt ny WC kostar.
 
  • Gilla
Englawind och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är skäligt eftersom det inte är mer än 20% mer än en helt ny WC kostar.
Alternativet är ju att inte göra nått alls, det gick ju fortfarande att spola. 🤔
 
  • Gilla
sturnus och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Alternativet är ju att inte göra nått alls, det gick ju fortfarande att spola. 🤔
Japp

Jag har själv som nybörjare och amatör bytt hela toalettstolen. Det tog ca 20 minuter. Ett proffs borde jobba snabbare.

Jag häpnar över alla fastpris som erbjuds på blandare, wc mm. Sanslösa timkostnader som döljs med rot. Eftersom hantverkaren bestämmer tidpunkten och kunden får anpassa sig borde det bli lite dödtid i schemat.

Förmildrande i det här fallet är redan på 4 mil. Men eftersom inte akut gick det kanske att kombinera med annat jobb åt samma håll.
 
  • Gilla
  • Haha
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.