Byggfirman har idag tagit på sig att något hänt vid flytspacklingen då det inte fäst på eps betongen. Därav allt bomljud och sviktande. De har tagit detta med sitt försäkringsbolag.
Men de kommer att ta bort allt klinker och bila upp flytspacklet och göra om med nytt tätskikt på golv och upp på väggar. Jag har även begärt besiktning på tätskiktet när det är färdigt.

Hoppas nu detta kan bli bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D
T Tubbe92 skrev:
Byggfirman har idag tagit på sig att något hänt vid flytspacklingen då det inte fäst på eps betongen. Därav allt bomljud och sviktande. De har tagit detta med sitt försäkringsbolag.
Men de kommer att ta bort allt klinker och bila upp flytspacklet och göra om med nytt tätskikt på golv och upp på väggar. Jag har även begärt besiktning på tätskiktet när det är färdigt.

Hoppas nu detta kan bli bra.
Skönt med en vad som verkar vara seriös firma. Fel och misstag kan hända alla, men få hanterar det bra.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Då är det ju sjukt viktigt att få koll på att de får ihop fuktskydd i golv/väggvinkeln för det är inget enkelt.

Kolla även så det armeras och flytspacklas tillräckligt tjockt.
 
  • Gilla
Tubbe92 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då är det ju sjukt viktigt att få koll på att de får ihop fuktskydd i golv/väggvinkeln för det är inget enkelt.

Kolla även så det armeras och flytspacklas tillräckligt tjockt.
Kan inget annat än att hålla med dig, det där är inget man bara lagar lite enkelt.
Jag har jobbat som plattsättare i 15år och skulle aldrig ge mig på det där. Riva allt hade varit mitt alternativ
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Hej. En liten uppdatering. En månad har gått och duschhörnan ser likadan ut. Firman säger att de inte hört något från deras försäkringsbolag än.
Hur länge är det rimligt att vänta? Är det något som vi kan begära?
 
Alla firmor är seriösa tills det börjar knipa.
Om nu firman anser att dom själva har gjort fel så kan de ju såklart fortsätta bygga och dokumentera detta så får dom ta det med sitt bolag sen.

Och eftersom du kollar av med oss så är firman inte speciellt bra på att kommunicera eller förtroendeingivande. För hade dom varit det så hade du varit trygg med vad som händer i hela processen.

Väldigt tråkigt.
 
BirgitS
T Tubbe92 skrev:
Hej. En liten uppdatering. En månad har gått och duschhörnan ser likadan ut. Firman säger att de inte hört något från deras försäkringsbolag än.
Hur länge är det rimligt att vänta? Är det något som vi kan begära?
Det är vanligt att det skrivs att fel ska åtgärdas inom skälig tid och när det gäller reparation av vitvaror, datorer etc. brukar man avse några veckor. Nu är det ju inte riktigt jämförbart med ett badrum men ändå. Har du kontaktat företaget och bett dem ligga på försäkringsbolaget?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att det skrivs att fel ska åtgärdas inom skälig tid och när det gäller reparation av vitvaror, datorer etc. brukar man avse några veckor. Nu är det ju inte riktigt jämförbart med ett badrum men ändå. Har du kontaktat företaget och bett dem ligga på försäkringsbolaget?
Jag har pratat med dom för två veckor sen och då hade dom inte hört något.

Ville kolla här om det är någon som vet vad en rimlig handläggningstid är på ett sånt här ärende.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är vanligt att det skrivs att fel ska åtgärdas inom skälig tid och när det gäller reparation av vitvaror, datorer etc. brukar man avse några veckor. Nu är det ju inte riktigt jämförbart med ett badrum men ändå. Har du kontaktat företaget och bett dem ligga på försäkringsbolaget?
Skälig tid är ett sjå, en bedömning sport. Man skulle önska lagstiftaren kunde spexa lite exempel som att förslag på åtgärd skall lämnas inom 3 månader….
 
BirgitS
T Tubbe92 skrev:
Jag har pratat med dom för två veckor sen och då hade dom inte hört något.

Ville kolla här om det är någon som vet vad en rimlig handläggningstid är på ett sånt här ärende.
Prata med dem igen och säg att de måste ringa försäkringsbolaget och stöta på. När jag hade kontakt med försäkringsbolaget i början av året var jag tvungen att ringa/mejla inför varje moment och fråga vad som hände för att något skulle hända.
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Skälig tid är ett sjå, en bedömning sport. Man skulle önska lagstiftaren kunde spexa lite exempel som att förslag på åtgärd skall lämnas inom 3 månader….
Det är väl bättre att det finns domslut på att en datorreparation ska ske inom 3 veckor (eller hur det nu var exakt), långt innan 3 månader i alla fall.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl bättre att det finns domslut på att en datorreparation ska ske inom 3 veckor (eller hur det nu var exakt), långt innan 3 månader i alla fall.
Ja..men som det är idag kan skäligen enligt vissa tolkas som ett år. Sjukt lång tid.
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Ja..men som det är idag kan skäligen enligt vissa tolkas som ett år. Sjukt lång tid.
Det har jag väldigt svårt att tro att en domstol skulle acceptera.
 
  • Gilla
Globetrot och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har jag väldigt svårt att tro att en domstol skulle acceptera.
Sant! Men att driva det dit är ju as jobbigt. Om det fanns prejudikat så är det lättare. Eller om det stod i lagen ….
 
BirgitS
Globetrot Globetrot skrev:
Sant! Men att driva det dit är ju as jobbigt. Om det fanns prejudikat så är det lättare. Eller om det stod i lagen ….
Det finns prejudikat och jag tror det är 3 veckor (men kan minnas fel) när det gäller reparation av t.ex. datorer. Det är ju det att det kan variera utifrån vad det gäller, det är orimligt att bygga om ett badrum inom 3 veckor från skadeanmälan t.ex. Det är också orimligt att i lagen lista alla sorters produkter och tjänster som kan förekomma med alla möjliga sorters fel och vad som då är skälig tid (vad händer då efter 5 år när det förekommer nya produkter på marknaden).

Prejudikat får man genom att ta något till domstol.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.