P Psan skrev:
Hur tänker du kring ditt eget golv? Du har ju nämligen gjort precis så som jag vill göra. Är det en medveten risk du tagit? Vill minnas att du har 20cm cellplast och 10cm betong i din källare och "flytande platta".
1. Jag har inte tagit någon risk, det finns en dränering runt huset som transporterar bort vattnet långt innan det når golvet.
2. Om det ändå skulle fyllas med vatten har jag en totalskada i källaren ändå och allt behöver rivas ut.
3. Om det skulle fyllas och golvet ville lyfta så finns det ju mellanväggar som skulle tvinga vattnet att även lyfts hela mellanbjälklaget och resten av huset uppåt > det kommer inte röra sig. Jag har ett lager isodrön och ett lager cellplast, så skulle det stiga vatten en halvmeter ovan dräneringen så skulle det nog vara jämnvikt ungefär.
 
  • Gilla
Psan
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1. Jag har inte tagit någon risk, det finns en dränering runt huset som transporterar bort vattnet långt innan det når golvet.
2. Om det ändå skulle fyllas med vatten har jag en totalskada i källaren ändå och allt behöver rivas ut.
3. Om det skulle fyllas och golvet ville lyfta så finns det ju mellanväggar som skulle tvinga vattnet att även lyfts hela mellanbjälklaget och resten av huset uppåt > det kommer inte röra sig. Jag har ett lager isodrön och ett lager cellplast, så skulle det stiga vatten en halvmeter ovan dräneringen så skulle det nog vara jämnvikt ungefär.
Jag har också dränering. Innan dräneringen så steg vattnet som högst ca 15cm över underkant sula, men 15cm innan underkant golv. Dock endast på baksidan mot ett berg, på andra sidan källaren har jag aldrig sett nåt vatten under golvet (har "provhål").

Troligen jag som överanalyserar (som vanligt) och säkert ingen fara.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har varit i dränerings- och VA-branschen i över 10 år och har faktiskt aldrig varit med att golvet lyft vid översvämning. Det kan säkert hända, men det verkar tämligen ovanligt.
 
P Putt skrev:
Har varit i dränerings- och VA-branschen i över 10 år och har faktiskt aldrig varit med att golvet lyft vid översvämning. Det kan säkert hända, men det verkar tämligen ovanligt.
Nej, det känns som om man sett någon tråd om det här då på byggahus också men aldrig hört att det skulle ha hänt.

Spontant känns det som om golvet även tillvis del borde få en del friktion mot väggar/sulan och stoppa den lilla kraft som uppstår där.

Jag kör på och ber till källargudarna att det inte händer mig ;)
 
P Psan skrev:
Nej, det känns som om man sett någon tråd om det här då på byggahus också men aldrig hört att det skulle ha hänt.

Spontant känns det som om golvet även tillvis del borde få en del friktion mot väggar/sulan och stoppa den lilla kraft som uppstår där.

Jag kör på och ber till källargudarna att det inte händer mig ;)
Ja, det är bara att köra. Om man gjuter golvet mot väggarna utan fog finns istället risk för sprickor i golvet, det har jag varit med om ett antal gånger tyvärr.
 
P Putt skrev:
Ja, det är bara att köra. Om man gjuter golvet mot väggarna utan fog finns istället risk för sprickor i golvet, det har jag varit med om ett antal gånger tyvärr.
Jag tänkte köra med en tunn bit isolering i storleksordning liggunderlag mellan vägg/sula och golv så att det inte ligger kloss an. Tanken där är att minska köldbrygga, men om det motverkar sprickor är det ju också bra.
 
Betongens tyngd blir ca x0.6 under vatten, så det behövs mindre lyftkraft om hela plattan är under vatten. Sen finns det säkert massor av andra faktorer som spelar in….
 
O
Orange hus med platt tak, glasentré och ovala fönster. En blå förtöjningslina fäst vid huset och gräsmatta bredvid uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I Halmstad finns ett hus där de verkar så rädda att huset ska flyta upp och iväg att de förtöjt det. Så det verkar inte helt omöjligt 😉
 
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.