Dessutom är det bedrägeriförsök eftersom de säger att deras tjänst är obligatorisk och det stämmer inte. Skulle man få påstötning med hot om inkasso är det väl läge för polisanmälan. Men som alla redan konstaterat är det NEJ som gäller. Om 20 år är väl den sista godtrogna generationen borta men då kommer det kanske något annat.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Dessutom är det bedrägeriförsök eftersom de säger att deras tjänst är obligatorisk och det stämmer inte.
Njaaa.. Jag är lite osäker på det exakta ordvalet. Men jag tror att de hade påstått att det är obligatoriskt att rengöra imkanalen, vilket de ju på sätt och vis har rätt i. Du är som fastighetsägare skyldig att se till att den inte beckar igen.

Sedan verkar de ha sagt att de bokat in tiden X för att göra detta hos oss. Men jag tror inte att de explicit påstod att det är obligatoriskt att låta just dem utföra den obligatoriska rengöringen (som ex. är fallet med sotning). De ger bara intrycket att det är obligatorisk att de skall utföra rengöringen.

I min värld är det bedrägeri. Men tveksamt om det skulle hålla i domstol.
 
  • Gilla
djanlov och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Om 20 år är väl den sista godtrogna generationen borta
Så du tror att dagens söndercurlade ungar blir mindre lättlurade? Jag tvivlar.
 
  • Gilla
Maria T och 9 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Har man börjat räkna omsättningen enbart på inkomsterna numera?
När jag hade eget företag så var omsättningen inkomst plus utgifter om jag inte minns helt fel.
Då minns du fel
 
T Tommy 138 skrev:
Då minns du fel
Jag har blivit upplyst om detta sedan tidigare....
 
Tobbe.A
Min syrra och hennes kille köpte hus i våras. Innan sommaren ringde en ventilationssnubbe och sa att det var dags att rengöra ventilation och imkanal, tydligen hade förra ägaren någon form av avtal att de ska komma var fjärde år och göra rent. Enligt syrrans kille hade det åkt ur en jäkla massa damm när ventilationen gjordes ren. Borde det blir så efter bara fyra år?

Hur det var med imkanalen vet jag inte, men här i tråden har jag ju förstått att imkanal inte borde hinna bli så skiten på fyra år. Men är det med övriga kanaler?

Vi har bott i vårat hus i snart 10 år, ingen aning om när någon kanal gjordes ren. Kanske är dags för en koll?
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
tydligen hade förra ägaren någon form av avtal att de ska komma var fjärde år och göra rent.
Säkert bara ett säljknep. Olika firmor prenumererar på infromation om överlåtelser. Så får man en uppsjö av reklam riktad till nyblivna husägare. Att då missbruka informationen och ange att förre ägaren hade ett avtal som nu ligger på er. är nog frestande för de här gynnarna.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
sysmali
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Blev också uppringd igår, precis som vid förra telefonsamtalet så var teknikern i området 🙄
De fick inte nåt uppdrag hos mig.....
Har du du ditt nummer nixat?

Hur lade de upp samtalet - menade de att det var obligatoriskt osv?
 
BigR
Sanitet Sverige är lurendrejeri. Dom har hunnit ringa mig två gånger i sommar; är i området och ”Vill prata med fastighetsägaren”.

Första gången i slutet maj, vill rengöra ventilation eftersom det är obligatoriskt. Jag spelar dum och säger ”vad konstigt, redan, vi har ju precis byggt huset och flyttat in?”

Andra gången slutet juli, då avbröt jag svamlet och frågade om dom förstår att dom ringer ett NIX:at nummer?

Båda gångerna skyndade dom sig att avsluta för att ringa nästa på listan…
 
sysmali sysmali skrev:
Har du du ditt nummer nixat?

Hur lade de upp samtalet - menade de att det var obligatoriskt osv?
Har tyvärr inte nixat det. Nä, de sa bara att det var en tekniker i området om vi ville passa på.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så du tror att dagens söndercurlade ungar blir mindre lättlurade? Jag tvivlar.
Jo men det är ju vårat eget fel att vi "curlade" ungarna.

Sen jovisst har jag fått ett antal samtal från dessa ventilationsfirmor och de spelar ju enbart på en husägares osäkerhet.
 
TRJBerg
1. Alla som ringer upp oombett är bedragare eller bara nasare av något som är väldigt ofördelaktigt. För dig!
2. Du har inget avtal med dem (svara inte på något sätt som efteråt kan tolkas som avtal - dvs prata inte alls med dem eller bara nej tack och lägg på luren).
Så dyker de upp slå igen dörren på deras näsa. Eller om du är pratsugen påpeka att de är väldigt fula i nyllet och sedan slå dörren i deras näsa.
3. Skickar de räkning strunta i det. Kommer Kronofogden med brev så bestrid kravet i sin helhet ev med motivering (t ex tjänsten/produkten är inte beställd av er).
 
Tror det var dom som ringde mig tidigare i veckan då dom inom närtid skulle vara i området. Hon som ringde var det inget fel på och inte alls speciellt påstridig. Sa att sotaren gjorde det tidigare och numera får man ombesörja det själv. Jag sa att det redan är gjort och då frågade hur länge sen det var, svarade då med någon månad sen. Då fick jag till svar att det inte är aktuellt och hon tackade för sig.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
1. Alla som ringer upp oombett är bedragare eller bara nasare av något som är väldigt ofördelaktigt. För dig!
2. Du har inget avtal med dem (svara inte på något sätt som efteråt kan tolkas som avtal - dvs prata inte alls med dem eller bara nej tack och lägg på luren).
Så dyker de upp slå igen dörren på deras näsa. Eller om du är pratsugen påpeka att de är väldigt fula i nyllet och sedan slå dörren i deras näsa.
3. Skickar de räkning strunta i det. Kommer Kronofogden med brev så bestrid kravet i sin helhet ev med motivering (t ex tjänsten/produkten är inte beställd av er).
Du måste bestrida själva kravet direkt och även eventuell inkasso. Annars hålls det emot dig när det kommer till Kronofogden.
 
Jag tror de där ringde min fru när vi satt i bilen. Hon gav mig mobilen halvvägs in i samtalet så jag var inte på min vakt riktigt. Vi hade dessutom just pratat om att få någon att städa ur ventilationen så jag trodde felaktigt att hon kontaktat dem.

Säljaren verkade ha extremt bråttom att boka in tid för ventilationen. Det va imorn eller i övermorgon osv så jag blev misstänksam. Han sa att de skulle skicka samma tekniker som "förra gången". Jag sa att jag inte "tar ställning i bilen" och bad honom skicka offert på mejl.

Det kom aldrig något mejl så jag antog att det var ett bedrägeriförsök. Men om man tackar ja, så kommer de alltså och petar med en dammvippa i ventilationen? Vad är bedrägeriet? Högt pris, vilseledande och pushiga? Jag misstänkte att de skulle be om förskott och sedan inte komma.

Jag sa uttryckligen att jag ville ha en offert för ventilationsstädning men de släppte leaden helt. Å andra sidan hade jag inte anlitat dem när jag förstod att frun inte kontaktade dem och de verkade skumma... med tanke på hur dammiga ventilerna är så gjorde de knappast rent dem för några år sedan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.