Låt oss säga att man isolerar med 20cm cellplast och 100cm betong på det.

Flytkraften på cellplasten blir ca 200kg.

Flytkraften på betong 100-240kg = -140kg

Det betyder att vid en översvämning lyfter golvet? Tänker jag fel?

Har dränering, men det kan ju sluta fungera av olika anledningar om man har otur (ex pumpen går sönder).
 
Vet inte riktigt hur du räknar nu.
100 cm betong, är ju jättemycket ! Du menar kanske 10 cm ? :)

Sen måste du ta hänsyn till volymen, och att betong har högre densitet

Men säg att du har en fristående platta på 40 kvm a 0,2 m isolering, dvs 8 kubikmeter
Och 40 kvm a 0,1 m betong, dvs 4 kubikmeter

Anta att frigoliten tränger undan allt vatten, då får man att lyftkraften blir 8 kbm, och 1 kbm vatten väger 1000 kg, dvs 8 ton lyftkraft (när vattnet väl stigit så mycket att alla cellplast utövar en lyftkraft dvs

Betong har ca 2400 kg/kbm i densitet, så plattan i detta exempel väger då 4 x 2400 = 9600 kg = 9,6 ton
Så vattnet orkar då inte lyfta den plattan, om jag räknat rätt.

Sen stämmer ju sällan ett sådant exempel - inte minst pga att hus sällan är "firstående som en flotte" - och vatten kan utöva ett oerhört tryck lokalt som kan bryta upp och fröstöra delar av en bottenplatta i extrema fall....
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Tanken fick ju aktualitet när vägen vid lilla Edet gick sönder för några veckor sedan, hela vägen lyftes ju då av ett kraftigt regn.
Sen sitter väl förhoppningsvis golvet fast i väggarna.
Rasat vägavsnitt vid Lilla Edet med en hög av betongblock och asfalt, avspärrat av vägräcken som böjt sig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T topmount skrev:
Tanken fick ju aktualitet när vägen vid lilla Edet gick sönder för några veckor sedan, hela vägen lyftes ju då av ett kraftigt regn.
Sen sitter väl förhoppningsvis golvet fast i väggarna.
[bild]
Frigoliten vid det tillfället låg inte under vägbanan utan i slänten bredvid. Så det var ju inte riktigt så illa som tur va.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
P Psan skrev:
Låt oss säga att man isolerar med 20cm cellplast och 100cm betong på det.

Flytkraften på cellplasten blir ca 200kg.

Flytkraften på betong 100-240kg = -140kg

Det betyder att vid en översvämning lyfter golvet? Tänker jag fel?

Har dränering, men det kan ju sluta fungera av olika anledningar om man har otur (ex pumpen går sönder).
Normalt så står ju hela huset på den armerade, gjutna plattan. Då kan den inte lyftas. Men om man gräver ur, isolerar och bara gjuter en betongkaka utan att armera in i kanterna som väggarna står på, då kan vattnet lyfta hela betonggolvet om det blir översvämning genom höjd vattennivå utanför grundplattan.
Edit: antar 10 cm betongplatta. I övrigt rätt räknat.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vet inte riktigt hur du räknar nu.
100 cm betong, är ju jättemycket ! Du menar kanske 10 cm ? :)

Sen måste du ta hänsyn till volymen, och att betong har högre densitet

Men säg att du har en fristående platta på 40 kvm a 0,2 m isolering, dvs 8 kubikmeter
Och 40 kvm a 0,1 m betong, dvs 4 kubikmeter

Anta att frigoliten tränger undan allt vatten, då får man att lyftkraften blir 8 kbm, och 1 kbm vatten väger 1000 kg, dvs 8 ton lyftkraft (när vattnet väl stigit så mycket att alla cellplast utövar en lyftkraft dvs

Betong har ca 2400 kg/kbm i densitet, så plattan i detta exempel väger då 4 x 2400 = 9600 kg = 9,6 ton
Så vattnet orkar då inte lyfta den plattan, om jag räknat rätt.

Sen stämmer ju sällan ett sådant exempel - inte minst pga att hus sällan är "firstående som en flotte" - och vatten kan utöva ett oerhört tryck lokalt som kan bryta upp och fröstöra delar av en bottenplatta i extrema fall....
Menar 10cm betong såklart :)

Men om vattnet stiger över betongen så får den en flytkraft motsvarande 4kbm vatten och då blir totala kraften högre än vikten av betong (pch cellplast).
 
L largab skrev:
Normalt så står ju hela huset på den armerade, gjutna plattan. Då kan den inte lyftas. Men om man gräver ur, isolerar och bara gjuter en betongkaka utan att armera in i kanterna som väggarna står på, då kan vattnet lyfta hela betonggolvet om det blir översvämning genom höjd vattennivå utanför grundplattan.
Edit: antar 10 cm betongplatta. I övrigt rätt räknat.
Precis 10cm betong menade jag :)

Tanken slog mig iom urgrävning av källare och ny platta utan att armera in kanterna i väggarna.

Frågan är få om man kanske bör ta hänsyn till förhållande mellan betong/isolering vid ett sånt här projekt.
 
Under "rätt" förhållanden kan plattan lyfta om vattnet stiger till räckligt högt. Men i praktiken kommer du få översvämning i källaren och vatten ovanpå plattan som motverkar flytkraften till viss del.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Psan skrev:
Precis 10cm betong menade jag :)

Tanken slog mig iom urgrävning av källare och ny platta utan att armera in kanterna i väggarna.

Frågan är få om man kanske bör ta hänsyn till förhållande mellan betong/isolering vid ett sånt här projekt.
Ja, max 14-15 cm eps om man ska vara säker. Om det finns risk att dräneringen ej alltid får bort vatten utanför. Jag har bekant som nu i sommar fick vatten upptryckt genom sprucken källarplatta så att det blev vattenbegjutet på ovansidan. Så risk finns ju med ev tilltagande nederbördsmängder.
 
B Boxer63 skrev:
Under "rätt" förhållanden kan plattan lyfta om vattnet stiger till räckligt högt. Men i praktiken kommer du få översvämning i källaren och vatten ovanpå plattan som motverkar flytkraften till viss del.
Vatten ovanpå påverkar inte flytförmågan alls. Det som påverkar är om vattnet kommer utifrån eller inte.
 
B Boxer63 skrev:
Under "rätt" förhållanden kan plattan lyfta om vattnet stiger till räckligt högt. Men i praktiken kommer du få översvämning i källaren och vatten ovanpå plattan som motverkar flytkraften till viss del.
Fast det stämmer väl inte? Vatten ovanför trycker inte ner plattan. Det är som att säga att en frigolitbit inte kommer flyta till ytan om den är en bit under vattnet.
 
Isolering kommer alltid att flyta, det jag skrev var att det inträngande vattnet delvis motverkar lyftkraften. Ställ två glas i vasken och fyll på med vatten runt om kring. Glasen flyter fint, häll i lite vatten i ena glaset och det går djupare. Flytkraften försvinner självklart inte, men effekterna minskar. Du får göra din egen analys kring hur mycket vattnet kan stiga utan att du har byggt en båt, med eller utan inträngande vatten.
Men visst, det enkla svaret är att du får ha så mycket betong i plattan att det motsvarar flytkraften..
 
P Psan skrev:
Fast det stämmer väl inte? Vatten ovanför trycker inte ner plattan. Det är som att säga att en frigolitbit inte kommer flyta till ytan om den är en bit under vattnet.
Lyftkraften motsvarar det undanträngda vattnets massa, ev vatten ovan plattan påverkar således inte.
 
B Boxer63 skrev:
Isolering kommer alltid att flyta, det jag skrev var att det inträngande vattnet delvis motverkar lyftkraften. Ställ två glas i vasken och fyll på med vatten runt om kring. Glasen flyter fint, häll i lite vatten i ena glaset och det går djupare. Flytkraften försvinner självklart inte, men effekterna minskar. Du får göra din egen analys kring hur mycket vattnet kan stiga utan att du har byggt en båt, med eller utan inträngande vatten.
Men visst, det enkla svaret är att du får ha så mycket betong i plattan att det motsvarar flytkraften..
Jag förstår hur du tänker, men när du ersätter luften i glaset med vatten ändrar du medelvärdet på vikten under vattenytan. Medelvärdet av glas/vatten är tyngre än glas/luft.

Samma sak gäller en båt, vattnet ersätter luft i båten och därför sjunker den om den fylls med vatten.

En betongplatta är inte skålformad och därför ersätter inte vatten nån del av betongen. Visst mikroskåpiska smågroppar kanske, men det är nog inte det du menar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Lyftkraften motsvarar det undanträngda vattnets massa, ev vatten ovan plattan påverkar således inte.
Hur tänker du kring ditt eget golv? Du har ju nämligen gjort precis så som jag vill göra. Är det en medveten risk du tagit? Vill minnas att du har 20cm cellplast och 10cm betong i din källare och "flytande platta".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.