RoTe
tveksamt tveksamt skrev:
Jobbar du dygnet runt blir det kanske svårt för dem att hitta tider som passar dig oavsett…
Nu läste du inte vad jag skrev. Arbetet jag utför pågår dygnet runt och jag kan arbeta dygnets alla timmar, det ingår i mitt jobb. Jag har alltså kollegor som gör samma jobb som mig så jag behöver inte jobba dygnet runt... Tydligt nog för dig?

För övrigt förstår jag inte hur man klarar av att jobba 8-17 mån-fre, när ska man göra viktiga ärenden osv? Det absolut bästa med att inte jobba så är att man kan få så mycket uträttat dagtid i veckorna. Lugn trafik, aldrig några köer, inget folk att stångas med på Ica osv.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaahhh!!!
Bakåtsträvare som tror att saker på papper är snabbare och effektivare än digitalt!
En pdf på läsplatta är den bästa lösningen🙃
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver inget boardingkort i papper som backup
De kan vara väldigt nyttiga när du i efterhand ska styrka dina krav.
MathiasS MathiasS skrev:
var får ni ens tag i boardingkortet i pappersformat?
Driver du med oss? Från flygbolagens, ”ground handling agents” eller motsvarande företags skrivare givetvis.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Pappersbiljetten kanske inte är lika nödvändig på Arlanda som på Kampala International när internet gått ner...som vanligt.

Man måste ha rest en del för att förstå att där ute i stora världen funkar det ibland inte så som här hemma.

Helt offtopic men som illustration:
Jag har flera gånger varit på huvudkontoret för TRA (Tanzania revenue authority) motsvarande Skatteverket i Dar es Salaam
för att betala fastighetsskatt eller fordonsskatt och fått beskedet att tyvärr, vi har ingen kontakt med "nätet" så vi kan inte genomföra transaktionen, kom igen i morgon...

Så det det ut därute, och därför har man papperskopior på allt!
🤓
 
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Påminner mig om när SAS införde att man kunde utnyttja bank/kreditkortet som boardingkort.
Slutade med fyra turer mellan gaten och SAS-disken, tre köpta biljetter, 20 minuters försenad avgång och de fick släppa in mig genom personalingången och placera mig på ett "crew"-säte. 😯

Som tur var var det på flygplatsen i Kalmar, så det var iallafall inga avstånd eller köer... 🙄
Man hade ju SAS-kort för resa där det fanns registrerat, hade lite blandat över tiden utifrån årskort på olika destinationer/geografi och med Kalmar som "hemma". En fördel var om jag bokade resa 24 timmar före avgång var man garanterat en plats, med otur kunde någon bli nekad ombordstigning. Men brukade som rutin alltid även skriva ut allt fanns ju inte i mobilerna åtminstone inte på 90-talet men blev bättre på andra sidan 2000-talet. Många resor blev det under 20 års tid.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De kan vara väldigt nyttiga när du i efterhand ska styrka dina krav.
Nej, jag driver ju via ombud en juridisk process mot ett flygbolag sedan november förra året. Inte har någon bett om ett boardingkort. De vill ha bokningsnummer, flightnr och avgångstid.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De kan vara väldigt nyttiga när du i efterhand ska styrka dina krav.
Driver du med oss? Från flygbolagens, ”ground handling agents” eller motsvarande företags skrivare givetvis.
Du menar att du står å köar för att få tag i ett pappersboardingkort?

Man checkar in via flygbolagets app och har man en väska att checka in skriver man ut en bagagetag i self-service automaten.

Nu får ni släppa hörnflaggan och sluta vara så 2005.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man måste ha rest en del för att förstå att där ute i stora världen funkar det ibland inte så som här hemma
Det låter rimligt. Och DÄRFÖR har du printat boardingpass när du flyger till helsinki?
 
RoTe RoTe skrev:
Nu läste du inte vad jag skrev. Arbetet jag utför pågår dygnet runt och jag kan arbeta dygnets alla timmar, det ingår i mitt jobb. Jag har alltså kollegor som gör samma jobb som mig så jag behöver inte jobba dygnet runt... Tydligt nog för dig?

För övrigt förstår jag inte hur man klarar av att jobba 8-17 mån-fre, när ska man göra viktiga ärenden osv? Det absolut bästa med att inte jobba så är att man kan få så mycket uträttat dagtid i veckorna. Lugn trafik, aldrig några köer, inget folk att stångas med på Ica osv.
Jo, jag läste vad du skrev. Om arbetet du utför pågår dygnet runt arbetar du dygnet runt, annars utför inte du arbetet.
Men jag förstod mycket väl vad du menade. Ironin i mitt inlägg framgick alldeles tydligt inte dock, ber om ursäkt för detta.

Det enkla svaret på din fråga är dock att vi som samhälle inte är villiga att betala för den servicen dygnet runt. Jag tror det är ett väldigt litet antal personer som vill gå och lämna blod kl tre på natten exempelvis.
Och ser man till just Uppsala så har blodgivningen på akademiska öppettider mellan 07.30 och 19 (olika tider olika dagar). Majoriteten bör kunna passa in någon tid, någon dag i sitt schema.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu får ni släppa hörnflaggan och sluta vara så 2005.
Oavsett vilka papperslappar det gäller verkar det bli mer diskussioner om dem än faktiskt gaaahhh:ande över deras försvinnande eller förekomst.

På söndag eller måndag går vi nog vidare till pappersmanualer. Får vi för få, för många och vem vill egentligen ha den på polska? Bonusfråga: har översättningarna blivit sämre det senaste kvartsseklet?

Stay tuned!
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man checkar in via flygbolagets app och har man en väska att checka in skriver man ut en bagagetag i self-service automaten.
Som även spottar ut boardingkort. För övrigt är det ganska sällan det finns några automater jag kan använda på mina resor.

Sen är det betydligt enklare och snabbare att hantera ett boardingkort än en mobil i gate, immigration, lounge, butik eller var de nu efterfrågas.

Och glöm inte att bagagekvittot måste klistras någonstans. 😂
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Som även spottar ut boardingkort. För övrigt är det ganska sällan det finns några automater jag kan använda på mina resor.

Sen är det betydligt enklare och snabbare att hantera ett boardingkort än en mobil i gate, immigration, lounge, butik eller var de nu efterfrågas.

Och glöm inte att bagagekvittot måste klistras någonstans. 😂
Ok bagagelvittot. Det är ju DÄRFÖR man måste ha pappersboarding. Tänkte inte på det.

Jag brukar klistra mina på baksidan av passet.

I övrigt så är mobilen det snabbaste sättet för mig att få fram biljetten, men jag är ju rätt modern, tidsenlig och kvick också.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oavsett vilka papperslappar det gäller verkar det bli mer diskussioner om dem än faktiskt gaaahhh:ande över deras försvinnande eller förekomst.

På söndag eller måndag går vi nog vidare till pappersmanualer. Får vi för få, för många och vem vill egentligen ha den på polska? Bonusfråga: har översättningarna blivit sämre det senaste kvartsseklet?

Stay tuned!
Gah för att folk förlorade jobbet när SAS slutade samla in boardingkorten från respektive gate till central plats (man gjorde faktiskt det!)
 
Jag sparar (nästan) alltid en skärmdump av boarding passets qr kod, och skickar även till min andra mobil. Det är så nära papper man kan komma, man är helt oberoende av fungerande internet.

Har en gång packat ned läsglasögonen och sen inte hittat mailet med biljetten i telefonen pga det var i en lång mailkonversation mellan oss som skulle åka. Jättekö och jag var sen. Kollegorna var redan vid gaten.

Sen dess har jag alltid gjort detta innan för att inte stå vid säkerhetskontrollen och rota i väskan eller strula med nån app som ska uppdateras.

Flög samma dag som crowdstrike, hade sparat qr koden, men det sket sig ändå pga andra fel, men jag kom in till gaten även om sajten låg nere...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ok bagagelvittot. Det är ju DÄRFÖR man måste ha pappersboarding. Tänkte inte på det.

Jag brukar klistra mina på baksidan av passet.

I övrigt så är mobilen det snabbaste sättet för mig att få fram biljetten, men jag är ju rätt modern, tidsenlig och kvick också.
Sist vi var på resa var det en kö med folk som skulle visa boardingkorten från telefonen. Det gick mycket fortare för dom som skrivit ut dom.

Om man reser ensam är det troligen lika snabbt men när du ska öppna 4 boardingkort i telefonen tar det lite längre tid.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.