T TobbeLenn skrev:
Jag har Julas med de funktioner du söker.
[länk]
Fördelen med den är att den är påslös, det blir mycket spån…
Det kan säkert vara bättre sug i kvalitetsmärken, men jag har inte hittat någon i vettig prisklass där jag slipper påsen.
Kör den till min lilla klyvsåg också, där blir det ännu mer spspån.
Utan påse hamnar mer damm i filtret och filter är dyrare än påsarna.
Sen har jag iofs inte bytt påse på min dammsugare sen jag köpte den då jag har en separat cyklon.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har en gersåg Bosch GCM 8. Det blir ju sjukt mycket trädamm och -rester när man sågar, så jag tänker koppla till en dammsugare. Men jag tänker att det borde finnas en lösning som startar samtidigt som man trycker in "avtryckaren" på sågen. Det existerar inte eller?

Annars får det bli en billig och enkel grovdammsugare helt enkelt.
Kanske redan har sagts, men skulle man ha en såg UTAN uttag för dammsugare så finns det grenuttag med den funktionen. Typ att när uttag 1 belastas får uttag 2 ström. Vanligtvis med justerbar effektgräns.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard.
I princip alla grovdamsugare kan köras påslösa men det funkar hyffsat om det är minimalt med små partiklar annars sätter filtret igen snabbt. Min erfarenhet/åsikt är att för slipdamm och fint sågspån är bara att glömma påslöst i vanliga små grovdammsugare, det är alltså filterpåse som gäller!

Ett tips att komma runt dyra påsar är att köpa en vanlig dammsugare och sen köpa pirat filterpåsar från t ex amazon. Till min kärcher köperbjag 10-pack inte dyrare än vad 4 original kostar.
 
Nissens
Rickard. Rickard. skrev:
I princip alla grovdamsugare kan köras påslösa men det funkar hyffsat om det är minimalt med små partiklar annars sätter filtret igen snabbt. Min erfarenhet/åsikt är att för slipdamm och fint sågspån är bara att glömma påslöst i vanliga små grovdammsugare, det är alltså filterpåse som gäller!

Ett tips att komma runt dyra påsar är att köpa en vanlig dammsugare och sen köpa pirat filterpåsar från t ex amazon. Till min kärcher köperbjag 10-pack inte dyrare än vad 4 original kostar.
Problemet med kopiorna är att de är typ hälften så stora som originalet. Räkna vad du betalar per liter istället för styckpris…
 
Rickard.
Nissens Nissens skrev:
Problemet med kopiorna är att de är typ hälften så stora som originalet. Räkna vad du betalar per liter istället för styckpris…
Då har du nog köpt(eller fått) fel kopior för din damsugare, dom jag köpt fyller hela behållaren på min dammsugare i alla fall kärcher Wd6 tror jag den heter.
 
Redigerat:
D
Rickard. Rickard. skrev:
Då köper du nog fel kopior för din damsugare, dom jag köpt fyller hela behållaren på min dammsugare i alla fall kärcher Wd6 tror jag den heter.
Samma här till ful-sugarn, WD3.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Samma här till ful-sugarn, WD3.
Har du länk, behöver köpa nya påsar till min WD3.
 
Nissens
Rickard. Rickard. skrev:
Då har du nog köpt(eller fått) fel kopior för din damsugare, dom jag köpt fyller hela behållaren på min dammsugare i alla fall kärcher Wd6 tror jag den heter.
Ok, de jag fått var specade för min kärcher (kommer inte ihåg namnet på modellen WD3 kan det vara), men de var mindre och tillverkade i ett helt annat material än originalet, så de var sämre på flera sätt. Jag är ingen storkonsument så priset blir lågt med originalet över tiden ändå. 😊
 
Redigerat:
Rickard.
Materialet är helt klart annars, känns billigare och tunnare men det har funkat fint som engångs för mig i alla fall. Jag har läst att vissa klipper upp påsarna och tejpar igen dom för att återanvända men det är inget jag vill syssla med.
Jag kör originalpåsar i jobbet och pirat hemma och märker inget större skillnad men som du säger så är skillnaden per år i kronor rätt liten😉
 
Redigerat:
Z z_bumbi skrev:
jag har en separat cyklon.
Ett mycket bra tips. Finns några olika cyklontrådar här på forumet om nu någon missat dessa.
 
Z z_bumbi skrev:
Utan påse hamnar mer damm i filtret och filter är dyrare än påsarna.
Sen har jag iofs inte bytt påse på min dammsugare sen jag köpte den då jag har en separat cyklon.
Nej, den är gjord för att vara utan påse.
Det veckade filtret som jag tror du menae har jag aldrig rengjort. Däremot förfiltret (motsvarande påsen får man smaka någon gång ibland)
Körde med dammsugare och grovis (cyklon) innan, men det är så besvärligt om man behöver flytta runt ibland.
 
B Blejdarn skrev:
En bra idé är arr koppla in en glödlampa (eller något) via ett fjärrstyrt uttag och grenkontakt i dammsugaren. Då kan man ta slangen ur verktyget och starta sugaren för att rensa spån runt om utan att plocka ur steömkablarna. Lampan ska ha lagom med watt för att starta dammsugaren.
Prova med att slå brytaren på andra hållet så slipper du klydda...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.