Kan bara avråda från reolink.
Har köpt 4. Fått en ny på garanti då den började reseta sig och då spelade den i te in efter reset.

Därefter dog en till. Känner inte av minneskortet och kortet funkar i annan kamera.

Ytterligare en dog precis så nu ska de bytas mot något bättre.

Alla är POE kameror. 520 modellen
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Finns en del produkter som nog är rätt likvärdiga. Kör själv med Eufy 2 PRO samt eufy solocam s340 och är riktigt nöjd med dessa. Inte haft något strul med dom. Har även flera vänner som även har eufy och även de är nöjda.
 
wildeside wildeside skrev:
Jag skickade ett mail till både Reolink och Dustin och fråga om specen på temperaturen på Reolink RLC-823A 16X.
Får man ett svar att den fungerar i kallare förhållanden så har man skriftligt på det och då gäller väl garantier och det borde väl även gå att kräva återköp.
Kör med flera reolink-kameror och dom har funkat fint med temperaturer ner till -22 i flera dagar. Överlägsen app och huvudenhet. Desutom inga månadsavgifter. Är väldigt nöjd. Plug n play
 
  • Gilla
RalleB och 1 till
  • Laddar…
Appropå temperatur. Jag har kört UniFi protect i många år och en av de första Wi-Fi-modellerna (Micro G1) var avsedd för inomhusbruk och har enl spec 0°C - 35°C men den satt tidigare i en kaninbur utomhus i flera år och under vintrarna var det ibland -20°C till -30°C och den fungerar fortfarande även om den för närvarande använda inomhus.
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
R rdahlin skrev:
Har du tittat på UniFi protect?

Lokal lagring i NVR som finns i olika storlekar, allt från singeldisk till större RAID vilken accessas via Web GUI eller app samt gratis cloud access om man önskar det. Går att växa i. Wi-Fi-modeller finns och sedan olika modeller upp till en stor PTZ-modell.

[länk]
[länk]
Om du menar mig så nej...du vet det där du skriver om är för mig rena grekiskan...😆
 
wildeside wildeside skrev:
Skriv endast om pris, teknik och inköpsplats.
Altt jä*** skit skrivande om lagar, regler och miljö m.m.
Kan ni fortsätta att skita ner tråden

Köp av övervakningskameror?​

[länk]

Jag är ute efter vettiga kameror som inte behöver en app för att användas, jag vill kunna logga in och se vad kameran ser via ipnummer och göra inspelningar via NAS:en med , får gärna va en POE kamera och ha vettig upplösning på 25-50 meters avstånd.
Du behöver något liknande denna paket.
Pris ca 1750 inkl moms o frakt. Ca 3 veckor leveranstid.
Filmerna sparas på SD kort, upp till 256 GB.

https://a.aliexpress.com/_EwnvoyD
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
För min del blev det ett startpaket med två Tapo C420S2.
Kampanjpris 1990 just nu på vissa ställen. Webbhallen har i lager ännu. Slut på NetOnNet.
Kjell tar 2790.
Så får vi se vad detta utvärderas till sedan när det är dags för hus nr 2.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ser att ingen i tråden har nämnt Hikvision än.
Jag har kört 4 hikvision kameror utomhus i 6 år nu. Funkar i alla väder och temperaturer och är bland de billigaste i sin klass. De blir rätt varma inuti skalet och tar bort imma från linsen.

I min erfarenhet så behöver du ha olika upplösning på kamerorna beroende på hur långt du tänkt att
se med dem. Alla upplösningar kan se att det är en person på 50 meter, men för att se ansiktsdragen hos en person du inte känner igen så skulle jag säga att 4mp når typ 12-15 meter.
2.8mm lins ger en rätt bred bild, passar bra inne i garaget, det räcker med en kamera i hörnet för att täcka 90% av garaget, om du behöver sätta en kamera längre bort så kan du köra på 4+mm lins (eller varifocal, men det drar upp priset lite med motoriserade linser).

Jag kör enbart trådade IP kameror. Trådlösa kameror finns i princip inte. Även en wifi kamera behöver elanslutning alternativ solpanel+batteri vilket drar upp priset för varje kamera och kanske inte går att installera i skuggiga områden. En fördel med IP kameror är att de oftast stödjer öppna protokoll som RTSP/Onvif vilket gör att du kan köra vilken NVR som helst för att spela in. Det är inga problem att få in kamerorna i OBS studio/vilken mjukvaru NVR du vill osv.

Kör en Hikvision NVR för inspelning, men kan inte säga att jag är supernöjd med just den, den saknar en del funktionalitet jag vill ha (API för stillbilder osv.. )

Jag har beställt alla mina (+hemlarm) från ett polskt företag (https://www.megateh.eu/products/hikvision-cctv). De går att förhandla med om priset också, maila och be om offert så får du bättre priser än vad hemsidan visar.
 
Man kan tydligen köra c420 med inkopplad strömsladd, då har man ju bra backup om strömmen går.
Vill man ta det lite längre så ordnar man med en smart plugg så kan man ladda nån timme varje vecka istället för att ha strömmatning 24/7
Nackdelen är att uttaget för sladden inte är vattenskyddat ip klassat, men det borde man kunna lösa med tex epoxi och täta
 
NoobMaker NoobMaker skrev:
Ser att ingen i tråden har nämnt Hikvision än.
Jag har kört 4 hikvision kameror utomhus i 6 år nu. Funkar i alla väder och temperaturer och är bland de billigaste i sin klass. De blir rätt varma inuti skalet och tar bort imma från linsen.

I min erfarenhet så behöver du ha olika upplösning på kamerorna beroende på hur långt du tänkt att
se med dem. Alla upplösningar kan se att det är en person på 50 meter, men för att se ansiktsdragen hos en person du inte känner igen så skulle jag säga att 4mp når typ 12-15 meter.
2.8mm lins ger en rätt bred bild, passar bra inne i garaget, det räcker med en kamera i hörnet för att täcka 90% av garaget, om du behöver sätta en kamera längre bort så kan du köra på 4+mm lins (eller varifocal, men det drar upp priset lite med motoriserade linser).

Jag kör enbart trådade IP kameror. Trådlösa kameror finns i princip inte. Även en wifi kamera behöver elanslutning alternativ solpanel+batteri vilket drar upp priset för varje kamera och kanske inte går att installera i skuggiga områden. En fördel med IP kameror är att de oftast stödjer öppna protokoll som RTSP/Onvif vilket gör att du kan köra vilken NVR som helst för att spela in. Det är inga problem att få in kamerorna i OBS studio/vilken mjukvaru NVR du vill osv.

Kör en Hikvision NVR för inspelning, men kan inte säga att jag är supernöjd med just den, den saknar en del funktionalitet jag vill ha (API för stillbilder osv.. )

Jag har beställt alla mina (+hemlarm) från ett polskt företag ([länk]). De går att förhandla med om priset också, maila och be om offert så får du bättre priser än vad hemsidan visar.
Jodå, i inlägg 44 namedroppade jag hikvision, men det är inte rätt lösning i detta fall. Så långt från pluggochplay man kan komma….:) har ett knippe hilvision kameror och en nvr sedan många år. Trådat och dedikerat nät för det. Allt i samma switch. Har funkat i många år, men många mer avancerade funktioner som är enkla att använda i Arlo och Eufy, är ju skitkrångligt i ivms4200. Sedan ett halvår ungefär, kommer inte NVR åt kamerorna, ej heller jag själv från annan pc. NVR på samma switch går att nå men inte kamerorna. Har ägnat timmar åt felsökning men kommer ingen vart. SADP tool ser dock alla kameror från samma pc. Kommer få riva hela systemet och börja om i labbänken igen.

Överväger då att gå över till Blueiris som jag kört tidigare mot dessa kameror.
 
nino nino skrev:
Man kan tydligen köra c420 med inkopplad strömsladd, då har man ju bra backup om strömmen går.
Vill man ta det lite längre så ordnar man med en smart plugg så kan man ladda nån timme varje vecka istället för att ha strömmatning 24/7
Nackdelen är att uttaget för sladden inte är vattenskyddat ip klassat, men det borde man kunna lösa med tex epoxi och täta
Tänker ändå att man bör skydda ett eluttag på något sätt.
Så fort du lyfter på locket och kopplar in någonting, då har du ”förbrukat” IP- klassningen tycker jag.
Så, skärma av den så är det lugnt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jodå, i inlägg 44 namedroppade jag hikvision, men det är inte rätt lösning i detta fall. Så långt från pluggochplay man kan komma….:) har ett knippe hilvision kameror och en nvr sedan många år. Trådat och dedikerat nät för det. Allt i samma switch. Har funkat i många år, men många mer avancerade funktioner som är enkla att använda i Arlo och Eufy, är ju skitkrångligt i ivms4200. Sedan ett halvår ungefär, kommer inte NVR åt kamerorna, ej heller jag själv från annan pc. NVR på samma switch går att nå men inte kamerorna. Har ägnat timmar åt felsökning men kommer ingen vart. SADP tool ser dock alla kameror från samma pc. Kommer få riva hela systemet och börja om i labbänken igen.

Överväger då att gå över till Blueiris som jag kört tidigare mot dessa kameror.
Det missade jag helt :)
Du har helt rätt i att det är lättare att använda sig av Arlo, Ring osv.. jag brukar optimera för vilket värde jag får för pengarna och där faller tyvärr de lättanvända kamerorna, speciellt för utomhusbruk eftersom upplösningen är riktigt låg på dem vilket snabbt gör bilden grynig, framför allt utomhus där avstånden är lite längre. Det låter som ett nätverksproblem mer än att det skulle vara något fel på kamerorna. Det är inte så att din NVR och router försöker dela ut ip adresser i samma område? Hade själv det problemet och det orsakade liknande problem att komma åt kamerorna.
 
NoobMaker NoobMaker skrev:
Det missade jag helt :)
Du har helt rätt i att det är lättare att använda sig av Arlo, Ring osv.. jag brukar optimera för vilket värde jag får för pengarna och där faller tyvärr de lättanvända kamerorna, speciellt för utomhusbruk eftersom upplösningen är riktigt låg på dem vilket snabbt gör bilden grynig, framför allt utomhus där avstånden är lite längre. Det låter som ett nätverksproblem mer än att det skulle vara något fel på kamerorna. Det är inte så att din NVR och router försöker dela ut ip adresser i samma område? Hade själv det problemet och det orsakade liknande problem att komma åt kamerorna.
Ja det måste vara ett närverksproblem men jag kan fan inte komma på var problemet ligger. Kamerorna har, enligt sadp, de IP-adresser jag tilldelar från routern (baserat på mac). Eftersom kamerorna inte är anslutna till NVRen borde inte den dela ut några IP-adresser och agera gateway. Det har fungerat tidigare, i flera år, och jag har kunnat surfa direkt till kamerorna osv. Det går inte nu.

Jag tänker att jag sätter upp en kamera löst i en egen switch och kör ett mini nätverk separat från resten och sedan får jag jobba mig in i nätverket steg för steg. Jag måste ju kunna pinga en kamera och jag förstår inte varför det inte går.

Kanske är det ett första steg att stänga av nvr och boots om alla kameror….
 
Om man maskar ett område, kommer kameran att reagera på rörelse på det området och filma fast det är maskat?
Laddade mitt batteri i måndags och satt upp kameran kanske lite slarvigt...
Drog ut batteriet på nolltid, alltså en dag typ
 
en kamera reagerar normalt på rörelse i den del av bilden man anvisat för rörelsedetektering, inte hela.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.