Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
 
  • Wow
  • Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Är väl inte så orimligt? Resa med bil tur och retur, pris för själva spolknappen och sedan minimidebitering av arbetstid brukar vara en timme.
 
  • Gilla
RobGum och 35 till
  • Laddar…
Det låter rimligt. Småjobb är dyrare o många har minimidebitering på en timme eller startavgift.

Jourfirmor tar betydligt mer ofta.
 
  • Gilla
Freiherren och 15 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Låter som ett OK pris. Av det skälet låter man inte VVS-firmor utföra sånt här arbete, utan man tar själv hand om det eller får hjälp av nån som kan i ens krets. Och det snyggaste hade ju varit om VVS-firman hade berättat detta när mor tog kontakt.
 
  • Gilla
TSkoogh och 48 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som ett OK pris. Av det skälet låter man inte VVS-firmor utföra sånt här arbete, utan man tar själv hand om det eller får hjälp av nån som kan i ens krets. Och det snyggaste hade ju varit om VVS-firman hade berättat detta när mor tog kontakt.
Fast om mamman var dement kanske hon inte kunde ta hjälp på ngt annat sätt. Så, det tycker jag var lite hårt. 😂 Men, ja…klart hon skulle frågat. Eller de berättat ett ungefärligt pris.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Globetrot Globetrot skrev:
Fast om mamman var dement kanske hon inte kunde ta hjälp på ngt annat sätt. Så, det tycker jag var lite hårt. 😂 Men, ja…klart hon skulle frågat. Eller de berättat ett ungefärligt pris.
Ja det är väl alltid en avvägning för VVS-firman. Ungefärlig prisuppgift hade ju varit snyggt om det inte las fram.

Det finns ju också äldre som sitter på medel men inte på personnätverk, kanske har tiden och vänners och bekantas frånfällen över åren skapat situationen. Då kan det ju vara värt att betala även för småtjänster som de flesta inte är beredda att betala för. Men jag gissar att den ekonomiska situationen inte riktigt är så eftersom denna tråd har skapats.
 
  • Gilla
Utter6300 och 3 till
  • Laddar…
H
Även om jobbet tog 5 minuter så lär han ha varit och handlat knappen. Vvs var kanske även och tittade vilken del han behövde köpa in. Sedan har vi tiden att köra till / från kunden.
 
  • Gilla
Utter6300 och 4 till
  • Laddar…
Helt rimligt.
 
  • Gilla
Lassiter och 5 till
  • Laddar…
O
B ByggareBåb skrev:
Min mor, som snart ska flytta in på demensboende, har en toalettstol med en "delad" plastknapp för spolning så hon kan spola halv eller hel spolning. Ena knappen gick sönder och hon fick rådet av en granne att kontakta en VVS-firma som ligger 4 mil ifrån hennes bostad. VVS-firman kom och bytte knappen på 5-10 minuter och nu har hon fått en faktura på 1744 kr, efter skattereduktion. Är detta rimligt? Om ej, vad kan jag göra?
Tyckte nästan det lät billigt i och med att det är 4 mil enkel väg.
 
  • Gilla
sturnus och 25 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Tyckte nästan det lät billigt i och med att det är 4 mil enkel väg.
Ja, vi hade något akut plåtarbete på huset. De böjde o bytte en plåt. Jag tror vi betalade runt 6000kr för ca 40 min på plats. Men det var kommunicerat tydligt. De hade en uppstart avgift på 2000kr. Och sen material, transport, inköp. Och vad jag minns debiterade de halvdag för jobbet pga helg.

Det var en lördag, blåst o regn. Vi var bara glada att vi hittade en ”akutplåtis” som ville klättra på vårt branta tak. 🤗
 
  • Gilla
Antti Säisä och 9 till
  • Laddar…
De största posterna är:
1,5 timme arbetad tid, totalt 936 kr
Grundavgift servicebil, totalt 345,25 kr

Ingår det körning och inhandlande av spolknapp i första posten? Själva bytet tog ju bara 5-10 minuter. Och ingår det ingen ren lönekostnad i servicebilsavgiften, utan det det inkluderar bara bensin, slitage på bilen, bilförsäkring, etc?
 
  • Haha
  • Gilla
Lassiter och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Vad är det du är ute efter egentligen? Jag tycker svaren du fått är samstämmiga.
 
  • Gilla
  • Arg
Gandalf_jr och 27 till
  • Laddar…
Även om det tar 10 minuter att byta spolknapp så är den totala tiden sällan-aldrig under en timme.
Det här har vi diskuterat många gånger...
 
  • Gilla
Gandalf_jr och 10 till
  • Laddar…
O
B ByggareBåb skrev:
De största posterna är:
1,5 timme arbetad tid, totalt 936 kr
Grundavgift servicebil, totalt 345,25 kr

Ingår det körning och inhandlande av spolknapp i första posten? Själva bytet tog ju bara 5-10 minuter. Och ingår det ingen ren lönekostnad i servicebilsavgiften, utan det det inkluderar bara bensin, slitage på bilen, bilförsäkring, etc?
Allt detta låter helt rimligt!

Min rörmokaren var väldigt tydlig med att han fakturerar alltid samma kostnad för bilen oavsett han är där 10 minuter eller 8 timmar. Hans bil är också en stor besparing då han har mycket kopplingar och smågrejer tidigare rörmokare jag haft varit tvungna att åka och köpa. Sen ska bilen särfaktureras pga ROT-avdrag om jag förstått rätt.
 
  • Gilla
Antti Säisä och 4 till
  • Laddar…
D
O Ossian K Olsson skrev:
Allt detta låter helt rimligt!

Min rörmokaren var väldigt tydlig med att han fakturerar alltid samma kostnad för bilen oavsett han är där 10 minuter eller 8 timmar. Hans bil är också en stor besparing då han har mycket kopplingar och smågrejer tidigare rörmokare jag haft varit tvungna att åka och köpa. Sen ska bilen särfaktureras pga ROT-avdrag om jag förstått rätt.
Det där är ett otyg bland många rörkrökare. Klämring till Vatette klämringskoppling för vanliga dimensioner? Grossist. En liten stump 15 mm kopparrör? Grossist. Propp? Grossist. Inventarievärdet för en komplett uppsättning är mindre än vad vad det kostar mig att rörmokaren ska åka till grossisten.

Därför blev jag jäkligt glad över den fjärde firman jag provar nu som bad mig fota och mäta så kan dom ta med rätt grejer direkt.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 15 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.