M Mortsken skrev:
ARN går ju att avbryta när som helst, så borde väl vara bra att sätta igång med det med tanke på att det är en väldigt lång process.

Vad tror du om dina möjligheter att få tillbaka 500K?
Jag tror möjligheterna är väldigt goda då det är kostnaden för att åtgärda felet.

Golvet är ju bevisligen defekt och kostnaden för att byta ut det är 2000 kr/m2 ink tapetsering,målning elektriker samt allt material

Skulle vilja påstå att byggmax kommer väldigt billigt undan samt att dom sluppit leta hantverkare,planera och jaga dom samma.

Ett företag som gör 400.000 miljoner i vinst på sista raden påverkas inte heller nämnvärt av en sådan kostnad då ARN även tar sådant i beaktande.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Jag tror möjligheterna är väldigt goda då det är kostnaden för att åtgärda felet.

Golvet är ju bevisligen defekt och kostnaden för att byta ut det är 2000 kr/m2 ink tapetsering,målning elektriker samt allt material

Skulle vilja påstå att byggmax kommer väldigt billigt undan samt att dom sluppit leta hantverkare,planera och jaga dom samma.

Ett företag som gör 400.000 miljoner i vinst på sista raden påverkas inte heller nämnvärt av en sådan kostnad då ARN även tar sådant i beaktande.
Tyvärr gör de väl 400.000mil i vinst för att de inte tar ett sådant ansvar... och ARN är väl vägledande, inte beslutsfattande? Dvs vad ARN säger kan bolagen till stor del strunta i (tills det kommer upp i media, då är de bra på att reagera...) ?

Hoppas du får allt tillbaka och du har helt rätt, 500.000 för golv i ett helt hus, komplett, är ett pangpris. Hade Byggmax själva varit tvungna att upphandla och leverera det hade det blivit tre gånger så dyrt. Jämför bara när du lagar bilen själv eller om försäkringsbolaget gör det om något hänt...
 
P Peter Petterson skrev:
Tänkte jag skulle uppdatera tråden,
Sista svaret jag fick från byggmax var den 24 Okt vilket bestod av ett hallo yxskaft svar där dom bad om mer info trots att svaret på alla deras frågor samt bilder/besiktningsutlåtande var medskickat.

Svarade den 24 okt på frågorna igen och sedan dess är det radiotystnad från byggmax sida.

Jag har köpt in nytt golv denna gång Khars 15 MM ekparkett, Och alla problem med svikt samt knarr är borta på alla 3 plan, Alla golv har blev i Fredags färdig lagda och nu har bara målaren 250m2 kvar att tapetsera/måla + lister och foder.

Som det är nu ligger jag ute i runda slängar 500K och börjar fundera på om det är dags att kontakta ARN och låta dom få ta över ärendet.

Vi kommer förhoppningsvis kunna börja flytta in i huset vi renoverat sedan 3 April om 2 veckor vilket skall bli otroligt skönt då vår första tanke till inflytt var 31 Juni som sedan flyttades flertalet gånger. Nu senast var allt klart för inflytt 15 Sep så 2.5 månader försenat igen pga golven.
Ja, du ska dra detta till ARN. Då måste Byggmax svara på din klagan. Jag tror och hoppas att Byggmax tillhör de företag som följer ARNs beslut. Jag tror mig ha förstått att IKEA inte gärna vill att ärenden går till ARN utan de föredrar att "settla"/förlika ärendet innan beslut och då blir det minimalt med info offentlig.

Jag hoppas att Byggmax har en liknande intern policy och att de även byxar upp sig och svarar på dina mail inom 1-2 dygn innan du hunnit skicka in till ARN.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ja, du ska dra detta till ARN. Då måste Byggmax svara på din klagan. Jag tror och hoppas att Byggmax tillhör de företag som följer ARNs beslut. Jag tror mig ha förstått att IKEA inte gärna vill att ärenden går till ARN utan de föredrar att "settla"/förlika ärendet innan beslut och då blir det minimalt med info offentlig.

Jag hoppas att Byggmax har en liknande intern policy och att de även byxar upp sig och svarar på dina mail inom 1-2 dygn innan du hunnit skicka in till ARN.
Hej,

Ja Bygg max skriver ju på sin hemsida att dom följer ARN beslut när man läser köpeavtalet så man får väl hoppas det stämmer.

Kontakt med komunens konsumentvägledare har tagits idag, Och jag fick till ett möte med henne redan imorgon. Hon skulle kontakta byggmax och även hjälpa mig upprätta en anmälan hos ARN så ärendet iallfall är påbörjat där då även ARN har lång handläggningstid.

Är ganska otroligt att ett så stort företag som Bygg max har så himla usel kundservice, Kollade för skojsskull på Trustpilot.se och det är näst intill komiskt men mest skrämmande hur illa dom beter sig mot kunder i allmänhet.
 
P Peter Petterson skrev:
Hej,

Ja Bygg max skriver ju på sin hemsida att dom följer ARN beslut när man läser köpeavtalet så man får väl hoppas det stämmer.

Kontakt med komunens konsumentvägledare har tagits idag, Och jag fick till ett möte med henne redan imorgon. Hon skulle kontakta byggmax och även hjälpa mig upprätta en anmälan hos ARN så ärendet iallfall är påbörjat där då även ARN har lång handläggningstid.

Är ganska otroligt att ett så stort företag som Bygg max har så himla usel kundservice, Kollade för skojsskull på Trustpilot.se och det är näst intill komiskt men mest skrämmande hur illa dom beter sig mot kunder i allmänhet.
De säljer mycket skitprodukter som folk har höga förväntningar på. Lägg till att många av produkterna kräver stor kunskap och färdighet att hantera korrekt och folks ovilja att se sina egna brister så blir det en toxisk mix för bolag som Byggmax.

Men i ditt fall verkar du ha gjort allt rätt.
 
I det här fallet har det väl konstaterats fabrikationsfel? Det lär väl inte belasta Byggmax så mycket då dom kommer att skicka alla fakturor vidare till golvtillverkaren.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I det här fallet har det väl konstaterats fabrikationsfel? Det lär väl inte belasta Byggmax så mycket då dom kommer att skicka alla fakturor vidare till golvtillverkaren.
Kanske, det beror på avtalet med golvfabrikanten. Men i och med att samma fel verkar finnas på likadana golv i andra butiker skulle jag tro det.
 
Byggmax har gett sitt svar i frågan så nu återstår att dra det genom ARN 👍🏼

Hade inte räknat med så mycket annat så tur processen redan är påbörjad!!


Viktor (Byggmax)
27 nov. 2023 14:42 CET
Hej igen,

Vänligen se utlåtande från leverantören :

"Med tanke på den information vi har fått antar vi att golvet inte visade några felaktigheter under första installationen, eftersom om det hade varit så, skulle kunden enligt garanti kort troligen ha avstått från att lägga dessa brädor vid golvläggningen. Felaktigheter upptäcktes först efter att golvet demonterats, vilket tyder på att golvet måste ha arbetat kraftigt under användning på grund av brist på expansion och andra installations fel. Det är värt att notera att enskilda golvbrädor ändrar sina linjära dimensioner, och det kan leda till att de dras ihop vid skarven på grund av både träets svällning och krympning. Av denna anledning är det nödvändigt att använda expansionsfogar så att det installerade golvet kan arbeta fritt och undvika att golvet trycks mot fasta element som väggar – något som inte tycks ha beaktats i detta fall och förmodligen har bidragit till att golvet har lyfts och att golvbrädorna har blivit krökta. I det aktuella fallet kan vi inte hänvisa till golvbrädor som monterades utan några invändningar, användes i cirka 2 månader och sedan demonterades på grund av installations fel och monterades om. Reklamationen är fortfarande är inte godkänd."

Det enda vi kan göra är att ni gör en retur på 8 st paket som inte har monterats till butiken i Kristinehamn.

Om ni önskar detta ber vi er återkomma så vi kan kontakta butiken om ärendet.

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning,
Viktor
Byggmax
Byggmax AB - www.byggmax.se
Invoice address: Box 6063, 171 06 Solna
Org no: 556645-
 
Och de golvplankorna som var felaktiga direkt ur paketet i butik var en slump då eller?
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Mitt slutgiltiga svar till byggmax kommer här!!
Nu är jag lite lagom less!






Hej.

Tack för svar, Ärendet får lämnas vidare till ARN då ni inte verkar kunna läsa innantill.

Vad er leverantör säger bryr mig inte öht då jag reklamerar mot BYGG MAX som sålt golvet till mig. Bygg max opererar i Sverige och får då även följa Konsumentköplagen i Sverige vilken är bindande. Kontakt med konsumentvägledare är tagen.


Vi har en oberoende bes man som dömt ut golven som boven i dramat.

Vi har lagt in ett nytt golv och har inte ett enda av dom bekymren som golv levererat av er hade.,

Vi har 4 olika batcher golv av denna sort som köpts in som uppvisar samma fel, Brädorna är konvexa direkt ur paketen på kortsidan vilket inte är godkänt paketen har öppnats upp framför ögonen på både bes man samt 2 av era butikschefer i 2 olika butiker vilka även skrivit under på detta och konstanterat samma sak.

Vi har 8 olika golv lagda som visning i 2 av era butiker ur ytterligare 2 andra batcher där endast det golvet som jag köpt har rest sig samt är det enda som har konvexa brädor samt fula skarvar.

Vi har en oberoende besiktningsman som säger att denna defekt inte kunnat upptäckas vid okulär besiktning eller under läggning samt är inget som entreprenören skall lastas för. Samma oberoende bes man konstaterar att denna defekt leder till resning, Svikt samt fula skarvar.

Golven har inte använts 2 månader efter dom lades, Dom vart direkt efter läggning täckta för att skyddas. Vid avtäckning upptäcktes bekymren och reklamerades omgående.

Vi har en entreprenör som åtgärdat alla sina bes anmärkningar som fanns i 3 av 18 lagda utrymmen samt fått sina anmärkningar godkänd vid besiktning Nr 2.

Vi har 15 andra utrymmen helt utan anmärkningar på entreprenören men exakt samma problem i dessa utrymmen med sviktande golv,fula skarvar samt resning man kan ju undra vad som är grundproblemet.

Sedan har vi Byggmax som är helt allergiska mot fakta, Inte kan läsa innantill, Inte kan ta in vad som står i rapporten från oberoende bes man som är specialist på området golv som hänvisar till en leverantör som är partisk i ärendet. Inte förstår att detta golv genomgående i alla batcher samt i visning har ett fel från fabrik som lett till bekymren vi fått.

Extremt bra jobbat av er måste jag säga, Fantastiskt att kunna vara så faktaresistant utan att skämmas.

https://se.trustpilot.com/review/www.byggmax.se

Detta kommer bli en fröjd att lämna in till Allmänna reklamations nämnden som ni i era köpevillkor skriver att ni följer utlåtanden ifrån.

Mvh Morga Mesetovic.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Svaret ifrån Viktor är i bästa fall pinsamt - i sämsta fall; ett genomtänkt försök att undkomma ansvar och ett prejudicerande fall som kan innebära fler fordringar.
Men skammen, i detta fall, är väl ankrad hos byggmax.
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Mitt slutgiltiga svar till byggmax kommer här!!
Nu är jag lite lagom less!






Hej.

Tack för svar, Ärendet får lämnas vidare till ARN då ni inte verkar kunna läsa innantill.

Vad er leverantör säger bryr mig inte öht då jag reklamerar mot BYGG MAX som sålt golvet till mig. Bygg max opererar i Sverige och får då även följa Konsumentköplagen i Sverige vilken är bindande. Kontakt med konsumentvägledare är tagen.


Vi har en oberoende bes man som dömt ut golven som boven i dramat.

Vi har lagt in ett nytt golv och har inte ett enda av dom bekymren som golv levererat av er hade.,

Vi har 4 olika batcher golv av denna sort som köpts in som uppvisar samma fel, Brädorna är konvexa direkt ur paketen på kortsidan vilket inte är godkänt paketen har öppnats upp framför ögonen på både bes man samt 2 av era butikschefer i 2 olika butiker vilka även skrivit under på detta och konstanterat samma sak.

Vi har 8 olika golv lagda som visning i 2 av era butiker ur ytterligare 2 andra batcher där endast det golvet som jag köpt har rest sig samt är det enda som har konvexa brädor samt fula skarvar.

Vi har en oberoende besiktningsman som säger att denna defekt inte kunnat upptäckas vid okulär besiktning eller under läggning samt är inget som entreprenören skall lastas för. Samma oberoende bes man konstaterar att denna defekt leder till resning, Svikt samt fula skarvar.

Golven har inte använts 2 månader efter dom lades, Dom vart direkt efter läggning täckta för att skyddas. Vid avtäckning upptäcktes bekymren och reklamerades omgående.

Vi har en entreprenör som åtgärdat alla sina bes anmärkningar som fanns i 3 av 18 lagda utrymmen samt fått sina anmärkningar godkänd vid besiktning Nr 2.

Vi har 15 andra utrymmen helt utan anmärkningar på entreprenören men exakt samma problem i dessa utrymmen med sviktande golv,fula skarvar samt resning man kan ju undra vad som är grundproblemet.

Sedan har vi Byggmax som är helt allergiska mot fakta, Inte kan läsa innantill, Inte kan ta in vad som står i rapporten från oberoende bes man som är specialist på området golv som hänvisar till en leverantör som är partisk i ärendet. Inte förstår att detta golv genomgående i alla batcher samt i visning har ett fel från fabrik som lett till bekymren vi fått.

Extremt bra jobbat av er måste jag säga, Fantastiskt att kunna vara så faktaresistant utan att skämmas.

[länk]

Detta kommer bli en fröjd att lämna in till Allmänna reklamations nämnden som ni i era köpevillkor skriver att ni följer utlåtanden ifrån.

Mvh Morga Mesetovic.
Hej, hur har det gått för dig?
 
Blev det något mera mot byggmax ?
 
Även jag är intresserad av uppföljningen
 
Processen mot byggmax fortsätter och verkar snart ha kommit till sittt slut.


Uppdaterar med hur det har gått när beslut fattats av ARN.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.