Ringer och utger sig utföra obligatorisk imkanals rensning. Får det att låta som "vanlig sotning" fast av imkanalen. Ingen information om att det bara är ett erbjudande, ingen information om ångerrätt på bekräftelsen. Ger bara en fast tid när de tänker komma, möjlighet att ändra tiden, men inget om att avstå helt.

Ett skojar företag.

Dessutom hopplöst att komma fram till deras kundtjänst när man vill avbeställa.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
Hellwiz och 24 till
  • Laddar…
Vilket uselt upplägg. Tack för varningen!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
4774
Verkligen Tack 👍
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och notera, det är väldigt sällan imkanalen alls behöver rengöras om man har en vanlig spisfläkt med fettavskiljande filter. Jag köpte hem en sånt tjänst en gång (inte av ett telefonföretag) och sotaren var lite frågande till varför jag ville lägga pengar på det när han väl kom. Jag har bott här i 15 år och aldrig rensat sa jag. Men han hittade ingen smuts att rengöra i imkanalen, pekade på kolfilterfläkten över spisen och sa att den löser problemet. Så det lägger jag inte några mer pengar på.
 
  • Gilla
Hellwiz och 14 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag får liknande samtal några gånger om året, antingen vill se rengöra imkanaler eller så vill de spola rören. De har alltid någon drive i området...

Det ringde en idag faktiskt, minns inte vilket företag, så jag sa direkt att jag har nix och inte är intresserad av telefonförsäljning. Då tackade han för sig och så var det inte mer med det, men man kanske ska börja anmäla bolagen?!
Sanitet Sverige har ju blivit anmälda för detta och fällts.
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
De tar 2 700 före ROT.
 
  • Gilla
  • Wow
mnils och 4 till
  • Laddar…
Jag brukar fråga om jag får rensa deras imkanal med en kaktus, när de ringer..
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 27 till
  • Laddar…
INGEN som ringer har ett gott samvete.
Lägg på eller be dem fara åt helvete innan.

Jag sa sist att jag klassar dem i samma nivå som pedofiler och våldtäktsmän och skulle gärna träffa dem på tu man hand då jag har skjutvapen, stor fastighet och egen grävmaskin. Gärna före kl 16 innan frugan och barnen kommer hem.

Sen var de inte intresserad av att stämma träff längre.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
De tar 2 700 före ROT.
Då får de göra 6000 imkanalsrengöringar om de ska komma upp i 11 milj i omsättning. En del.
 
Spännande att dom startat ett nytt parallellt bolag 2023, Sanitetsgruppen Sverige AB.
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Renoverade nyligen köket och tog då bort den gamla im-kanalen som suttit i 50år. Oklart om den nånsin rensat men förutom en mycket tunn fetthinna i röret var det rent ovanför innertaket. Anslutningslangen mellan fläktmotor och tak var rätt skabbig. Den hade säkert bytts ut kring 85 som jag daterar tidigare köket till. Men den kan man ju enkelt rengöra själv
 
  • Gilla
Hellwiz och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får de göra 6000 imkanalsrengöringar om de ska komma upp i 11 milj i omsättning. En del.
Merparten av intäckterna är troligen rörspolning.
Personalen är billig, 341 kkr/anställd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då får de göra 6000 imkanalsrengöringar om de ska komma upp i 11 milj i omsättning. En del.
Skulle inte förvåna mig om ”upptäcker” diverse saker som måste åtgärdas när de ändå håller på. Med avsevärt större slutnota.

Ang. att inte prata med telefonförsäljare. Det var inte jag som tog samtalet, den person som svarade hos oss brukar vara rätt brysk mot telefonförsäljare. En från Telia skulle sätta upp henne på listan över otrevliga kunder. Men här lyssnades det några sekunder för mycket. Det var aldrig tal om att beställa eller inte. Bara ”rengöring är obligatorisk”, vi har bokat in er på denna tid, passar det? Inget om kostnad, inget om ångerperiod osv. Kostnaden kom i deras ”orderbekräftelse”, av en beställning som inte gjorts.
 
Redigerat:
  • Arg
Ruffeboy och 3 till
  • Laddar…
MrJay
Detta med rensning av imkanaler är ett typiskt scam som är väldigt utbrett i USA
 
  • Gilla
djanlov och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.