trenchcoat trenchcoat skrev:
Vad är det för underlag under klinkersen? Är det helt stumt?
Badrummet ligger inte i källare eller?

Hoppas det löser sig!
Vi har ett enplanshus med källare. Badrummet ligger på "ovanplan" det är ett gjutet källarvalv och efter bilning och rivning av gamla badrummet så har de gjutit upp nivån med eps betong.
Har bara en bild från innan de gjöt på.
 
  • Renoverat badrum med rivna ytor, synliga rör och betonggolv. Verktyg och hink ses nära ett frostigt glasfönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trenchcoat
  • Laddar…
Hoppas då bara att de flytspacklat tillräckligt tjockt ovanpå EPS.

Man brukar vanligtvis säga minst 20mm men jag vet även leverantörer som säger minst 30mm tjockt.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Så nu har dom rivit bort klinkern och skurit bort en del av tätskiktet. Tanken var nu att låta det torka och sedan lägga nytt tätskikt.

Men något jag reagera på när jag kände där inne var att där är bomljud i eps/flytspackel runt brunnen. Även lite tendens att det sviktar när jag lägger tryck med tummen bredvid brunnen precis. Är det något jag ska reagera på?

Tack för hjälpen.
 
  • Borttagna klinkers och delvis bortskuret tätskikt kring golvbrunn vid renovering, synlig EPS/flytspackel med bomljud och sviktande område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Borttagen klinker och skuret tätskikt runt golvbrunn där flytspackel och EPS är exponerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet klinkergolv och delvis bortskuret tätskikt runt golvbrunn, vissa områden ser spacklade ut med beläggningar och ojämnheter i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rivet klinkergolv med bortskuret tätskikt, blottat flytspackel och synlig fukt samt små skador vid golvbrunnen i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltihop ser väldigt slarvigt ut.
Är där EPS underst så måste det beläggas med armeringsjärn samt minimum 20mm flytspackel och många leverantörer rek. 30mm för att det ska bli självbärande.
Frågan är om detta gjorts. 🤔

Torka... hhmm...
Där skulle ju inte ens kunna bli blött under om det gjorts ordentligt och är det så här i duschzonen undrar man hur resten ser ut. 🙈😪
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Alltihop ser väldigt slarvigt ut.
Är där EPS underst så måste det beläggas med armeringsjärn samt minimum 20mm flytspackel och många leverantörer rek. 30mm för att det ska bli självbärande.
Frågan är om detta gjorts. 🤔

Torka... hhmm...
Där skulle ju inte ens kunna bli blött under om det gjorts ordentligt och är det så här i duschzonen undrar man hur resten ser ut. 🙈😪
Vi använde duschen igår så där stod väl lite vatten på tätskiktet när han rev det. Men eps i sig själv kan väll vara fuktig ett tag efter?
 
T Tubbe92 skrev:
Vi använde duschen igår så där stod väl lite vatten på tätskiktet när han rev det. Men eps i sig själv kan väll vara fuktig ett tag efter?
Så klart men det torkar man ju i så fall bort i samband med rivning i min värld...
Eps torkar snabbt vid läggning och flytspacklet likaså.
Eps ska ju täckas helt med flytspackel i tjocklek jag nämnt för att bli bärande.

I min värld skulle man lätt kunna plocka plattor och fix utan att behöva ge sig på fuktskyddet om det varit gjort ordentligt tycker jag.
Men att det sviktar även i flytspacklet bådar ju inte gott alls.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Så klart men det torkar man ju i så fall bort i samband med rivning i min värld...
Eps torkar snabbt vid läggning och flytspacklet likaså.
Eps ska ju täckas helt med flytspackel i tjocklek jag nämnt för att bli bärande.

I min värld skulle man lätt kunna plocka plattor och fix utan att behöva ge sig på fuktskyddet om det varit gjort ordentligt tycker jag.
Men att det sviktar även i flytspacklet bådar ju inte gott alls.
Såg även nu att dom flytat med bakfall från brunnen och mot hörnan 🤯

Har ingen bra magkänsla alls om detta. Vad kan man begära av hantverkaren? Att allt golv och tätskikt ska göras om eller ska man dra in besiktningsman? Isåfall ska dom fixa det eller jag ska göra det själv eller via försäkringsbolag?
 
  • Gult vattenpass på golv nära avloppsbrunn, visar bakfall mot hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch... lider med dig

En besiktning hade nog inte varit fel om du nu tycker där är bomljud också för då är ju risken stor det blir likadant igen.
Kanske försäkringsbolaget tar det men jag har inte koll på det faktiskt så kanske lönt ringa de först och höra.

Måste bli svårt att göra om det utan att riva allt om det ska åtgärdas fall med då väggarnas tätskikt och golvets ska gå ihop så de kan inte höja golvet.
Sänka brunnen blir ju med svårt. 🙈
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Den försäkring som kan bli inblandad är nog företagets ansvarsförsäkring. Ens eget försäkringsbolag kommer nog bara att säga att garantin ska utnyttjas.

Är det ett företag med fler anställda så att några andra bättre hantverkare kan komma i stället?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den försäkring som kan bli inblandad är nog företagets ansvarsförsäkring. Ens eget försäkringsbolag kommer nog bara att säga att garantin ska utnyttjas.

Är det ett företag med fler anställda så att några andra bättre hantverkare kan komma i stället?
Det är en hässleholmsfirma med 12-13 anställda, en firma vi blivit tipsade om och som varit super bra att ha att göra med hela vägen. Dom är fortfarande medgörliga och frågande till hur det kan ha släppt och så. Jag hoppas bara dom gör om det riktigt och inte tar några snabba genvägar. Men jag ska prata med han imorgon att vi vill ha det besiktigat innan han gör något mer.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Se till att få prata med ansvarig på firman och skicka bilderna, förhoppningsvis förstår den personen att det inte duger alls och kunnigare folk måste dit utan att du tar in en besiktningsman.
 
  • Gilla
Tubbe92
  • Laddar…
Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag i liknande ärenden (IF) och de har stått för 80% av kostnaden för jurist och besiktningsman (minus självrisk). Men det krävdes att juristen har behövt besktningsmannens utlåtande för att få ersättning för denna. Nog enklas att han hanterar hela ärendet.
 
  • Gilla
Tubbe92 och 1 till
  • Laddar…
Bifogar en video på bomljudet runt brunnen.
 
  • Wow
Dowser4711
  • Laddar…
BirgitS
trenchcoat trenchcoat skrev:
Jag har kontaktat mitt försäkringsbolag i liknande ärenden (IF) och de har stått för 80% av kostnaden för jurist och besiktningsman (minus självrisk). Men det krävdes att juristen har behövt besktningsmannens utlåtande för att få ersättning för denna. Nog enklas att han hanterar hela ärendet.
Än så länge är det väl lite tidigt för TS att ta in en jurist, det blir väl aktuellt först när firman vägrar åtgärda fel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Än så länge är det väl lite tidigt för TS att ta in en jurist, det blir väl aktuellt först när firman vägrar åtgärda fel.
Jag beskriver bara hur jag gjort med besiktningar och försäkringar i liknande ärenden då det diskuteras just försäkringar i tråden.
Sedan hade jag inte litat på att de åtgärdar felet och hade velat ha beskitningar under arbetets gång då det kan vara svårt att inspektera i efterhand.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.