P paralun skrev:
Jo men det finns ju alltid "onda" grannar som ska sabotera.
Inte alltid. Jag har faktiskt inga sådana utan bara goda grannar!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Inte alltid. Jag har faktiskt inga sådana utan bara goda grannar!
Jovisst jag har också "goda grannar" som jag kommunicerar regelbundet med men utifrån trådar i forumet så är det ju inte så.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En annan variant är ju att huset byggdes utan bygglov eftersom det då var utomplan. Sen kom en plan senare och gjorde det planstridigt. Jag har en sån situation, eller snarare, huset blev inte planstridigt men uthusen blev alldeles för stora för gällande byggnadsplan. Men jag har ju rätt att ha dem kvar men de går inte att återuppbygga.
Det blir också intressant hur ett beviljat bygglov på utomplansområde skall hanteras om området blir inom plan och de tidigare beviljade byggloven blir planstridiga. Sitter själv i sådan hypotetisk situation.
 
Claes Sörmland
Alfredo Alfredo skrev:
Gör man det någorlunda listigt borde ingen bygglovsenhet behöva bli inblandad.
Ja, kan man tänka sig att inte följa PBLs regelverk för rivningslov och bygglov så öppnas ju stora möjligheter.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det blir också intressant hur ett beviljat bygglov på utomplansområde skall hanteras om området blir inom plan och de tidigare beviljade byggloven blir planstridiga. Sitter själv i sådan hypotetisk situation.
Det var en del av det jag råkade ut för. Byggnaderna får stå kvar, men du får inga nya bygglov förrän du har rivningslov för att återställa till "inom plan".
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
kan man tänka sig att inte följa PBLs regelverk för rivningslov och bygglov
Får nog erkänna att jag kan tänka mig något sådant i mina sämsta stunder…
 
  • Haha
  • Gilla
ErOg och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det blir också intressant hur ett beviljat bygglov på utomplansområde skall hanteras om området blir inom plan och de tidigare beviljade byggloven blir planstridiga. Sitter själv i sådan hypotetisk situation.
Bygglovet är ju bara gällande när åtgärden genomförs och sen är det inte längre gällande när åtgärden är avslutat (sen 2010 så stängs ju åtgärden som bygglovet reglerar t o m formellt med ett slutbesked) så det är inget större problem. Du har ju rätt till pågående användning av fastigheten och byggnader så länge du önskar (om kommunen inte löser in fastigheten som allmän plats). Problemet uppstår bara om du vill ändra på huset, då är ju utgångsläget att huset är planstridigt så det stoppar ju fler åtgärder om du inte först åtgärdar planstridigheten.

Om det är planarbete i gång så slåss med näbbar och klor för att din befintliga fastighet och alla dess byggnader och anläggningar förblir planenliga även enligt den nya planen. Klargör tidigt i processen att detta är skillnaden mellan att du överklagar och inte överklagar samt mobiliserar hela grannskapet mot planen eller pratar dig varm för dem. Sen kan man ju bli överkörd i alla fall om kommunen och kanske en exploatör ser ett värde i att göra din fastighet planstridig med en ny plan.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det var en del av det jag råkade ut för. Byggnaderna får stå kvar, men du får inga nya bygglov förrän du har rivningslov för att återställa till "inom plan".
Det gäller skynda på med byggnation då. 😀
Göteborg Stad i det här fallet. De har alltid hävdat med bestämdhet att det aldrig blir planlagt område där vi bor. Tror väl att stadens merkostnader blir oöverstigliga av en annan anledning än att fyra fastigheter skall tvingas in i en detaljplan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Om det är planarbete i gång så slåss med näbbar och klor för att din befintliga fastighet och alla dess byggnader och anläggningar förblir planenliga även enligt den nya planen. …
Nej, inget på gång och Göteborgs Stad säger att det aldrig kommer att hända heller. Kan bero på en massa faktorer som aktiva lantbruk, deras samfälligheter och betesmarker, inaktivt skjutfält, stökiga fastighetsgränser från innan laga skifte och enstaka detaljplaner för vissa av fastigheterna som inte går att hitta.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bygglovet är ju bara gällande när åtgärden genomförs och sen är det inte längre gällande när åtgärden är avslutat (sen 2010 så stängs ju åtgärden som bygglovet reglerar t o m formellt med ett slutbesked) så det är inget större problem. Du har ju rätt till pågående användning av fastigheten och byggnader så länge du önskar (om kommunen inte löser in fastigheten som allmän plats). Problemet uppstår bara om du vill ändra på huset, då är ju utgångsläget att huset är planstridigt så det stoppar ju fler åtgärder om du inte först åtgärdar planstridigheten.

Om det är planarbete i gång så slåss med näbbar och klor för att din befintliga fastighet och alla dess byggnader och anläggningar förblir planenliga även enligt den nya planen. Klargör tidigt i processen att detta är skillnaden mellan att du överklagar och inte överklagar samt mobiliserar hela grannskapet mot planen eller pratar dig varm för dem. Sen kan man ju bli överkörd i alla fall om kommunen och kanske en exploatör ser ett värde i att göra din fastighet planstridig med en ny plan.
I mitt fall så var ju mitt hus planenligt iom den nya detaljplanen också, iom att man inte ansåg att min altan som går runt huset i höjd med övervåningen (suterränghus) var byggnadsarea. Sedan kom det nya tolkningar på vad som var BYA rörande altaner (begreppet "ej underbyggd" försvann) och då blev min BYA helt plötsligt 15 kvm större än tillåtet i detaljplanen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I mitt fall så var ju mitt hus planenligt iom den nya detaljplanen också, iom att man inte ansåg att min altan som går runt huset i höjd med övervåningen (suterränghus) var byggnadsarea. Sedan kom det nya tolkningar på vad som var BYA rörande altaner (begreppet "ej underbyggd" försvann) och då blev min BYA helt plötsligt 15 kvm större än tillåtet i detaljplanen.
Jo men innebar de 15kvm något mervärde när du funderade kring användningen?
Aha nu får jag plats med min soffgrupp etc mm.
 
P paralun skrev:
Jo men innebar de 15kvm något mervärde när du funderade kring användningen?
Aha nu får jag plats med min soffgrupp etc mm.
Jag planerar att göra om dem till ett skärmtak den dag jag behöver ett bygglov. Men jag måste troligen byta ut en altandörr som går dit mot ett fönster också, jag antar att "pluggning" inte duger.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag planerar att göra om dem till ett skärmtak den dag jag behöver ett bygglov. Men jag måste troligen byta ut en altandörr som går dit mot ett fönster också, jag antar att "pluggning" inte duger.
Ok. funderar på samma själv eller egentligen "hon som bestämmer" funderar.
Sen som jag förklarat så måste man ju ha en plan för hur man använder en yta.
 
P paralun skrev:
Jo och man får ju betala för kalaset.
[länk]
Fast min länk kan du kolla historiskt också och kostar inget att använda den tjänsten iaf.
 
Purre Purre skrev:
Fast min länk kan du kolla historiskt också och kostar inget att använda den tjänsten iaf.
Ok, fick intrycket att man måste betala för alla kartor.
Hursomhelst mycket generöst av Stockholms kommun att satsa skattepengar på foton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.