M myrstack skrev:
De kommer med en 2-3 meter kabel men jag har 3 av mina med förlängningskabel enligt följande så man slipper komma allt för nära med 230v

[länk]
Det kan man ju också ha så klart. Beror lite på var och hur kameraplaceringen blir vad som blir lämpligast.
 
R
Hannuse Hannuse skrev:
Ja, så kan det vara.
Men man kan ju fundera på om allting verkligen kan vara "gratis".
Någon ska utveckla, underhålla och förbättre.
Jag är alltid skeptiskt till hårdvara som man köper, och som sedan ska innefatta uppdateringar i all evig framtid utan kostnad.
Betalar hellre för en bra produkt, som utvecklas.
Men det är min högst personliga syn på det.
Det kan ju fungera, så länge företaget finns kvar, och väljer att stödja produkten. SONOS slutade för några år sedan att stödja sina äldre högtalare, så de blev dyra bokstöd.

Produkter bör stödja standarder så att man har möjligheten att göra vad man vill med dem. Exempelvis ansluta dem till ett lokalt system. Personligen tycker jag att övervakningskameror som är beroende av internet låter som en rent korkad idé.

Vilka uppdateringar som du känner att det krävs för att hålla en kamera fungerande vet jag inte.
M myrstack skrev:
Med en Tapo så slipper du abonnemang osv och du kan lagra inspelad data lokaler. Du använder förvisso samma app som om du abonnerar men istället för att ladda upp dina inspelningar i någon molntjänst så har du dessa lokalt på ett sd-kort. Förvisso då en risk om att någon snor kameran så snor denna även inspelningen på brottet som sådant.

Har ett gäng själv spridda över två hus och gillar speciellt modellerna som man kan fjärrstyra riktningen på som c200 för inomhusbruk och c510 för utomhus

För enheter i denna prisklass på 500-1000 får man acceptera att igenkänning av människa mot annan rörelse är inte helt perfekt men jag tycker den tar hyfsat på generell rörelse
Tapo har faktiskt videoströmmar som går att nå lokalt via RTSP så de är trots sitt löjligt låga pris ett vettigare val än Arlo enligt mig.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Med en Tapo så slipper du abonnemang osv och du kan lagra inspelad data lokaler. Du använder förvisso samma app som om du abonnerar men istället för att ladda upp dina inspelningar i någon molntjänst så har du dessa lokalt på ett sd-kort. Förvisso då en risk om att någon snor kameran så snor denna även inspelningen på brottet som sådant.

Har ett gäng själv spridda över två hus och gillar speciellt modellerna som man kan fjärrstyra riktningen på som c200 för inomhusbruk och c510 för utomhus

För enheter i denna prisklass på 500-1000 får man acceptera att igenkänning av människa mot annan rörelse är inte helt perfekt men jag tycker den tar hyfsat på generell rörelse
Ja, du har ju gjort en riskanalys, och verkar nöjd, vilket är det viktigaste.
Kikade lite på dom kamerorna, och det verkar ju vara en prisvärd produkt.
Mina gamla Dlink har samma funktionalitet, med inspelning på SD-kort, som sedan är åtkomligt via en app.
Har funkat bra, och Reolink har liknande kameror.
 
R RoAd skrev:
Det kan ju fungera, så länge företaget finns kvar, och väljer att stödja produkten. SONOS slutade för några år sedan att stödja sina äldre högtalare, så de blev dyra bokstöd.

Produkter bör stödja standarder så att man har möjligheten att göra vad man vill med dem. Exempelvis ansluta dem till ett lokalt system. Personligen tycker jag att övervakningskameror som är beroende av internet låter som en rent korkad idé.

Vilka uppdateringar som du känner att det krävs för att hålla en kamera fungerande vet jag inte.

Tapo har faktiskt videoströmmar som går att nå lokalt via RTSP så de är trots sitt löjligt låga pris ett vettigare val än Arlo enligt mig.
Off topic, men det stämmer inte att Sonos slutade stödja sina äldre högtalare.
 
  • Gilla
CarinaSve och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det kan ju fungera, så länge företaget finns kvar, och väljer att stödja produkten. SONOS slutade för några år sedan att stödja sina äldre högtalare, så de blev dyra bokstöd.

Produkter bör stödja standarder så att man har möjligheten att göra vad man vill med dem. Exempelvis ansluta dem till ett lokalt system. Personligen tycker jag att övervakningskameror som är beroende av internet låter som en rent korkad idé.

Vilka uppdateringar som du känner att det krävs för att hålla en kamera fungerande vet jag inte.

Tapo har faktiskt videoströmmar som går att nå lokalt via RTSP så de är trots sitt löjligt låga pris ett vettigare val än Arlo enligt mig.
Jag håller med dig, det kräver att företaget finns kvar.
Och jag tänker mest på de tjänster som är kopplade till många produkter, det känns inte bra att allt kan vara gratis.
Själva hårdvaran är oftast vad den är, hela livet, men ska kanske supportas av en tjänst, och integreras i en app, som ska kunna samverka med nyare produkter från samma tillverkare, då måste någon betala utvecklingen.
En kamera kanske inte var det bästa exemplet, många är som du säger, färdiga från början, det blir ingen ny firmware, för det finns inget behov.
En "smart-hem" hub kanske är ett bättre exempel.
Jag har en riktigt gammal kamera från Axis, den gör som du säger, stödjer standarder, och i dagsläget levererar den fortfarande, trots att den är snart 15år gammal, men då får jag lösa åtkomst och bildlagring själv.
Så, det kan vara en balansgång mellan att betala en slant för att ha allting serverat på ett enkelt sätt, eller att göra det själv, vilket också kan vara en tillfredsställelse.
Och jag håller väl i sak med om att man inte ska ha övervakning som är beroende av internet, men jag gjorde min analys, och det duger för mig, och för det jag nyttjar det till.
Så det viktiga tycker jag är att man gör en egen analys, och utifrån den bygger sitt system.
Jag brukar göra ett excelark, lyfta in tänkbara parametrar, och börja arbetet med att scanna marknaden.
Tillgång till kameror som är batteridivna, och kan kommunicera via WiFi var till exempel två detaljer som jag hade som "skall krav" när jag gjorde mitt nya system.
Och Tapo verkar fina, dom fanns med i min analys, batteridrivna, WiFi och en molntjänst.
Tyvärr hade jag ingen möjlighet att utvärdera dom i verkligheten, vilket jag hade med en kamrats Arlo-system.
Och eftersom prisbilden blev likvärdig, så blev det Arlo.
Dom uppfyller min kravanalys, och jag är väldigt nöjd.
Är Tapo ännu bättre? Det kanske jag aldrig får veta.
 
H hakan_o skrev:
Letar efter övervakningskameror för utomhusbruk.

För oss som inget kan om detta och läser tester av kameror blir man inte så värst mycket klokare efteråt.
Verkar som hela branschen bara är ute efter att låsa fast användarna i massa molntjänster och abonnemang.
En sak är ju om man vill molnlagra så klart. Då väljer man ju det och får betala för det.

Men som jag fattar det så får man inte ens full funktion på många kameror utan abonnemang. För att komma åt vissa funktioner och inställningar i kamerorna måste det till abonnemang. Det bär emot att köpa sådant.

Vad har ni för kameror och abonnemang?

Jag letar helst batterikameror med några månaders batteritid och för WiFi-anslutning. Med åtkomlighet av funktionerna i kameran utan abonnemang. Om kamerorna kopplas upp via Hubb så är det ok.
Finns det sådana kameror?
Har du kollat Eufy (Eufycam)? Jag har för mig att de har den funktionalitet du söker utan att betala någon abonnemangsavgift.

Själv har jag äldre Arlo, fungerar bra och jag betalar ingen månadsavgift. Men jag tror att Arlo har ändrat det nu på nyare kameror.
 
S slugger75 skrev:
Har du kollat Eufy (Eufycam)? Jag har för mig att de har den funktionalitet du söker utan att betala någon abonnemangsavgift.

Själv har jag äldre Arlo, fungerar bra och jag betalar ingen månadsavgift. Men jag tror att Arlo har ändrat det nu på nyare kameror.
Du kan köra utan månadsavgift även med nyare Arlo.
Men du får bara strömningsfunktionen och grundläggande funktionalitet på rörelsedetektering, och naturligvis ingen lagring i "molnet".
Så, ganska begränsad, men det fungerar.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Du kan köra utan månadsavgift även med nyare Arlo.
Men du får bara strömningsfunktionen och grundläggande funktionalitet på rörelsedetektering, och naturligvis ingen lagring i "molnet".
Så, ganska begränsad, men det fungerar.
Ok jag har som sagt äldre Arlo (PRO och PRO 2), och då har man molnlagring i sju dagar (och lokal lagring) utan kostnad i appen.

Jag har dock ingen ansiktsigenkänning.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Tapo c420s2, 2 batterikameror och hub,.wifi för 2000:-
Fördelen är att minneskortet sitter i hubben så även vid sabotage/stöld av kamera så finns materialet kvar. Annars 7 dagars molnlagring för 33:-/mån / kamera
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Ok jag har som sagt äldre Arlo (PRO och PRO 2), och då har man molnlagring i sju dagar (och lokal lagring) utan kostnad i appen.

Jag har dock ingen ansiktsigenkänning.
Ok, delen med molnlagring i 7 dagar utan kostnad verkar vara borta nu.
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
nino nino skrev:
Tapo c420s2, 2 batterikameror och hub,.wifi för 2000:-
Fördelen är att minneskortet sitter i hubben så även vid sabotage/stöld av kamera så finns materialet kvar. Annars 7 dagars molnlagring för 33:-/mån / kamera
Prisvärd lösning tycker jag att det verkar som!
Helt klart en fördel att lokal lagring inte sitter i kameran.
Köpte ett 4-pack Arlo för knappt 6kkr, och sedan molnlagringen för 1290kr/år för 4 kameror.
Nackdelen med att ha en hub till Arlo var att kamerorna måste kunna kommunicera direkt till hub:en, så det funkar inte på längre avstånd än vad WiFi-signalen kan ge.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Prisvärd lösning tycker jag att det verkar som!
Helt klart en fördel att lokal lagring inte sitter i kameran.
Köpte ett 4-pack Arlo för knappt 6kkr, och sedan molnlagringen för 1290kr/år för 4 kameror.
Nackdelen med att ha en hub till Arlo var att kamerorna måste kunna kommunicera direkt till hub:en, så det funkar inte på längre avstånd än vad WiFi-signalen kan ge.
Nej så är det väl, man får väl sätta en extender om det behövs.
Hade turen att få mina inom 5m från routern
 
S slugger75 skrev:
Har du kollat Eufy (Eufycam)? Jag har för mig att de har den funktionalitet du söker utan att betala någon abonnemangsavgift.

Själv har jag äldre Arlo, fungerar bra och jag betalar ingen månadsavgift. Men jag tror att Arlo har ändrat det nu på nyare kameror.
Mer avancerad detektering av rörelse etc kostar även med eufy, men basfunktionerna är gratis och lokala. Tycker det är ett bra alternativ till arlo
 
H hakan_o skrev:
Fast då är man där att man måste ha ett abonnemang för att få t.ex. detektering av personer, djur och fordon. Känns ju tokigt att köpa en kamera som kan en massa men för att kunna använda den måste jag ha ett månadsabonnemang.
Nu har jag inte sonderat marknaden så mycket ännu men det kanske är så hos de flesta tillverkare av kameror så det jag söker kanske inte finns. D.v.s. köpa kameran och sen kunna nyttja de funktioner den har utan ett abonnemang.
Vilk du ha produkterna riktade mot konsumeter så kommer det ofta paketerat med en tjänst liknande det som arlo och eufy har. Men , om du är beredd att mecka lite själv så är det ju bara att köpa ip-kameror och en NVR och ansluta till nätverket och sedan sköter du allt själv. Det blir besvärligare att nå kamerorna nör su inte är hemma osv men allt är möjligt. Hikvision och Dahua är exempel på mkt stora tillverkare. Du kan också köra separat mjukvara på din pc istället för att ha en färdig burk (nvr). Blueiris är exempel på sådan mjukvara.

Vill man ha kabelaslutna kameror som inte kan störas ut så lätt är man nästan tvungen att bygga själv då efterfrågan från konsumenter verkar vara låg. Har själv kameror och nvr från hikvision men lockas lite av enkelheten med arlo och liknande, konfig av kamerasystemet kan vara riktigt besvärligt ibland.
 
Det finns också system som är ganska kompletta "direkt från lådan".
Köpte ett komplett system från Anran, som länkades till tidigare i tråden.
Helt otroligt bra måste jag säga, och det är ju ett komplett system med "server" för inspelningen.
Enda nackdelen som jag ser det är att kamerorna inte är batteridrivna.
Kommunikation med kamerorna kan man välja, antingen kör man WiFi, eller så väljer man trådat nätverk, båda metoderna fungerar.
Men, bra bildkvalitet, och fungerar väldigt bra.
https://www.ebay.com/itm/165247952121

Komplett övervakningssystem från Anran med fyra kameror och server för inspelning, vit enhet med svart front och fyra antenner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.