andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har en gersåg Bosch GCM 8. Det blir ju sjukt mycket trädamm och -rester när man sågar, så jag tänker koppla till en dammsugare. Men jag tänker att det borde finnas en lösning som startar samtidigt som man trycker in "avtryckaren" på sågen. Det existerar inte eller?

Annars får det bli en billig och enkel grovdammsugare helt enkelt.
Jag har en från Biltema som har dessa egenskaper du söker.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Tack för svar! :)

För att vara extremt övertydlig (och med risk för att verka helt dum i huvudet):
Jag kopplar till strömmen till sågen, lasern på sågen lyser. Dammsugaren är inte igång.
Jag lägger virket på sågbordet och justerar in det. Dammsugaren är inte igång.
Jag startar sågen med hjälp av knappen, sågbladet startar och dammsugaren startar också.

Funkar det så? Hur fasiken vet dammsugaren att sågen har startat? Belastning? Internationellt sågstartarsystem? 🤔

"Det är bättre att fråga och verka dum, än att förbli det."
Varenda grovsammsugsre med uttag funkar precis så….

Själv kör jag kör ger wd6p och är helnöjd, bra pris/prestanda på den tycker jag.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Leta efter dammsugare med ett eluttag på. Försäkra dig om den startar vid last genom uttaget.

Tvek dock att en billig såg har bra dammutsug.
Klassar du blå Bosch GCM 8 som en billig såg?
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Lycka till med inköpet.och.i sann Byggahus-anda föreslår jag du köper high-end-dammsugaren direkt, det ska stå Festool eller Pullman-Ermator på den. :D Viktigt är att du har H13-filter, automatisk skak på den.
Jag instämmer med att man iaf inte skall köpa billigt kinaskräp. Sen om man tycker sig ha råd med dessa två är en annan sak. Själv kör jag Bosch.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Med dubbla uttag och autostart på ena, kan du det, om inte jag minns fel.
Har faktiskt inte tänkt på hur det fungerar med dubbla uttag. Antog bara att dessa var parallellkopplade och att autostart var på båda men det kan nog vara som du säger.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tänkte lägga till att tänka på slanglängd, jag har en Kärcher WD 3.500 P den har 4m slang vilket jag tycker är väldigt smidigt speciellt när jag kopplar den till handverktyg samt att slangen är väldigt mjuk och följsam, när man kopplar in den till kap/ger-sågen spelar det ju inte så stor roll men beroende på hur du tänker använda dig av dammsugare kan det vara värt att tänka på.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har en gersåg Bosch GCM 8. Det blir ju sjukt mycket trädamm och -rester när man sågar, så jag tänker koppla till en dammsugare. Men jag tänker att det borde finnas en lösning som startar samtidigt som man trycker in "avtryckaren" på sågen. Det existerar inte eller?

Annars får det bli en billig och enkel grovdammsugare helt enkelt.
Har använt mig av en Metabo 25L grovdammsugare i jobbet i snart 4år. Klockren. Aldrig haft problem, den har förhållandevis schysst slang, samt är enormt prisvärd jämfört med många andra. Samt har ett uttag på 2600w (16A) 1300w (10A). Du får också med div kopplingar till slangen för att passa handverktyg etc.
Både torr och våtsug.

Heter Metabo ASA 25L
 
D
elpaco elpaco skrev:
Klassar du blå Bosch GCM 8 som en billig såg?
Ja.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Jag har en gersåg Bosch GCM 8. Det blir ju sjukt mycket trädamm och -rester när man sågar, så jag tänker koppla till en dammsugare. Men jag tänker att det borde finnas en lösning som startar samtidigt som man trycker in "avtryckaren" på sågen. Det existerar inte eller?

Annars får det bli en billig och enkel grovdammsugare helt enkelt.
Har samma såg och har en sådan här till den. Fungerar bra tycker jag.
https://www.clasohlson.com/se/Nilfi...l-RLZoSQr7Crogqa6vcQLp910FthMHCRoCXnwQAvD_BwE
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
En bra idé är arr koppla in en glödlampa (eller något) via ett fjärrstyrt uttag och grenkontakt i dammsugaren. Då kan man ta slangen ur verktyget och starta sugaren för att rensa spån runt om utan att plocka ur steömkablarna. Lampan ska ha lagom med watt för att starta dammsugaren.
 
M maxmsm skrev:
Det flesta föredrar nog nästan vilken grovdammsugare som helst om man ska jämföra med Biltemas, den låter som ett stridsplan vid start men man har missat att få ner effekten till sugen...
Precis som Julas Stanley då, jävel va den väsnas o suger dåligt, bland mina sämre köp någonsin.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
#sågtalarsystem 😂❤️
 
P Pajen121 skrev:
Precis som Julas Stanley då, jävel va den väsnas o suger dåligt, bland mina sämre köp någonsin.
Mycket snack och ingen verkstad hos både Biltemas och Stanleys då alltså, jag köpte en beg Kärcher WD6 förra året och den är rena drömmen, ganska tyst och suger fint och påsarna håller i motsats till Biltemas som gick sönder om det man sög upp var det minsta lilla grovt, sågspån var bara att glömma.
 
Och ett litet tips om man har för klena säkringar.
Jag köpte ett IKEA Trådfri-uttag och monterade knappen på sågen.
Då kunde jag koppla sågen till ett eluttag och dammsugaren till ett annat.
När jag sågade slog jag till Trådfri-knappen, sågade och slog till trådfriknappen.

Då fick jag sug innan sågen startade också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.