A atomlab skrev:
Ja ditt egna exempel är väl svar på det?

Men om du vill ha ytterligare exempel. [länk]
Snyggt, ett rätt, men du påstod att fler blir dömda för nödvärnsexcess än de som blir belönade/frikända när de hjälper till. Väntar fortfarande på statistik på det.

Sen vore det jätteintressant att läsa FUP i detta fall. Misstänker att det står ett & annat som inte framgår av artikeln i den.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl husägarens ansvar att handikappanpassa om det behövs? Varför ska kommunen bekosta en sån sak?
Det är kommunens ansvar.
 
engs engs skrev:
Tja, det är ganska vanligt i stora delar av världen, så bör vara enkelt att bildsöka på.

Sen tror jag inte alla skulle göra det.
Problemet är att man skapar för små tomter så insynen är så stor. Klart folk vill bygga plank man har inget privatliv annars.
 
  • Gilla
Rejäl och 6 till
  • Laddar…
P
AndersPS AndersPS skrev:
Det är kommunens ansvar.
Det tycks vara lagstadgat på det viset, men för mig är det alldeles galet att ta ifrån oss vårt egna ansvar för våra liv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Det tycks vara lagstadgat på det viset, men för mig är det alldeles galet att ta ifrån oss vårt egna ansvar för våra liv.
Den som är handikappad kanske inte har medel för att kunna "ta ansvar" för sitt handikapp och handikappanpassa sin bostad?
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Den som är handikappad kanske inte har medel för att kunna "ta ansvar" för sitt handikapp och handikappanpassa sin bostad?
Det kan vi åtgärda med behovsprövade bidrag.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Det kan vi åtgärda med behovsprövade bidrag.
Bidrag som kommunen bekostar... Det är ju det vi pratar om.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bidrag som kommunen bekostar... Det är ju det vi pratar om.
Och istället för riktade bidrag så läggs onödiga pengar på ALLA nybyggen, som kanske aldrig kommer bebos/besökas av nån som behöver de anpassningarna.

Lägg bidragen på staten istället, det är ju ändå de som drar in fastighetsavgiften/skatten.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
C cpalm skrev:
Bidrag som kommunen bekostar... Det är ju det vi pratar om.
Nyckelordet är behovsprövade.
lat beskriver det mer konkret.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Nyckelordet är behovsprövade.
lat beskriver det mer konkret.
Sån byråkrati brukar bli dyrbar när det ska gå att upptäcka fusk med inkomster och tillgodohavanden. Pengar som flyttas från föräldrar till barn mer eller mindre temporärt etc.

Det är mycket billigare att under byggandet se till att badrum är tillgänglighetsanpassade än att totalrenovera ett badrum inkl. att bygga ut det i efterhand och ändå värre kan det vara med dörröppningar som är för smala. Som två exempel. Dagens hus kan stå kvar i några 100 år och många människor kommer att passera det under den tiden samtidigt som vi i snitt blir allt äldre så sannolikheten för att tillgänglighet behövs temporärt eller permanent är hög.

Det spelar väl ingen roll om pengarna kommer från kommunerna eller staten, det är våra skattepengar i vilket fall och kommunerna får redan en massa pengar från staten.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sån byråkrati brukar bli dyrbar när det ska gå att upptäcka fusk med inkomster och tillgodohavanden. Pengar som flyttas från föräldrar till barn mer eller mindre temporärt etc.

Det är mycket billigare att under byggandet se till att badrum är tillgänglighetsanpassade än att totalrenovera ett badrum inkl. att bygga ut det i efterhand och ändå värre kan det vara med dörröppningar som är för smala. Som två exempel. Dagens hus kan stå kvar i några 100 år och många människor kommer att passera det under den tiden samtidigt som vi i snitt blir allt äldre så sannolikheten för att tillgänglighet behövs temporärt eller permanent är hög.

Det spelar väl ingen roll om pengarna kommer från kommunerna eller staten, det är våra skattepengar i vilket fall och kommunerna får redan en massa pengar från staten.
Men idag kommer pengarna ifrån oss privatpersoner direkt.
Och, jo det spelar roll om det är kommun eller stat eftersom det beror på vem som har inkomsterna ifrån fastigheter eftersom det rimligen är den som ska finansiera det hela.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket billigare att under byggandet se till att badrum är tillgänglighetsanpassade än att totalrenovera ett badrum inkl. att bygga ut det i efterhand
Självklart. Men ditt resonemang bygger, som jag förstår det, på att en ganska stor andel av alla badrum någon gång behöver tillgänglighetsanpassas. Jag är inte så säker på att det stämmer. Men några fakta har jag inte. Har du?
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L lat skrev:
Men idag kommer pengarna ifrån oss privatpersoner direkt.
Och, jo det spelar roll om det är kommun eller stat eftersom det beror på vem som har inkomsterna ifrån fastigheter eftersom det rimligen är den som ska finansiera det hela.
Men en mindre summa än om husbyggaren ska betala det i efterhand, eftersom det är dyrare att ändra planlösning etc. i efterhand. När pengarna ska gå via det offentliga så får man dessutom betala flera tjänstemän på vägen.

Det är kommunerna som är ansvariga för att ta hand om sina kommuninnevånare, alternativ till anpassning kan vara mer hemtjänst, äldreboende etc. så det är bra att kommunens handläggare kan väga dessa alternativ mot varandra innan beslut tas om vilken anpassning som kommunen vill betala för. Det blir inte alls bra om någon statlig myndighet säger att du får ingen anpassning för det räcker inte vår budget till utan kommunen får betala för mer hemtjänst eller ett äldreboende (fast det är dyrare). Suboptimering.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Självklart. Men ditt resonemang bygger, som jag förstår det, på att en ganska stor andel av alla badrum någon gång behöver tillgänglighetsanpassas. Jag är inte så säker på att det stämmer. Men några fakta har jag inte. Har du?
Ingen vet vad som händer med våra hus i framtiden, hur gamla människor kommer att bli, hur mycket hjälp och anpassningar som då kommer att krävas. Men folk som har bott i samma hus i 50 år är ovilliga att flytta när de blir 80-90 helt enkelt för att de älskar sitt hus och vill bo kvar så länge det bara går. Ser man över några 100 år så bör det rimligen inträffa att någon av dessa gamla människor kommer att behöva anpassningar av ett eller annat slag.

Vad är merkostnaden för att bygga ett tillgänglighetsanpassat badrum, som inte ens behöver vara 4 kvm, jämfört med det badrum som folk i alla fall vill ha på entréplanet?
När jag kollar planlösningar här i forumet från dom som planerar att bygga så är det ju inte så att det är mycket mindre eller billigare badrum de har tänkt att bygga utan oftast betydligt större och t.ex. anledningen till att de inte är anpassade är att det är fel ordning på toalett och handfat eller att de önskar en riktig vägg i stället för en borttagbar vägg bredvid duschen.
 
  • Gilla
a.o.f och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Om man redan har ett bra badrum men på fel våningsplan samtidigt som man vill bygga om, så blir det en ordentlig merkostnad.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.