S SwiftD skrev:
Fråga, har läst lite om produkten. När man grundar så kan man blanda 1:9 eller 1:19, där 1:9 ger ytförstärkande egenskaper. Vilket rekommenderas till ny Finja mur och putsbruk B?

Det står att vid 1:19 så ska man behandla med "vått i vått"-metoden, dvs stryka på 2-3 gånger utan att det hinner torka. Gäller detta även vid 1:9 blandning?
Tar upp detta igen om att måla på puts.
I mitt fall mur och putsbruk B.
Tiden innan man kan måla bör väl kunna variera ganska mycket beroende på väder och temperatur under härdningsprocessen?
Kortare tid nu på sommaren och längre när det är svalt och fuktigare väder?
 
R
K Klabbis 3000 skrev:
Tar upp detta igen om att måla på puts.
I mitt fall mur och putsbruk B.
Tiden innan man kan måla bör väl kunna variera ganska mycket beroende på väder och temperatur under härdningsprocessen?
Kortare tid nu på sommaren och längre när det är svalt och fuktigare väder?
Jag skulle aldrig måla innan 30 dagar har gått sedan putsen lagts på och detta i vanliga temperaturer och en torr fasad..
 
R Rejäl skrev:
Jag skulle aldrig måla innan 30 dagar har gått sedan putsen lagts på och detta i vanliga temperaturer och en torr fasad..
Men då handlar det inte bara om att det hunnit torka ur ordentligt utan även om att det ska ha hunnit ta upp tillräckligt med syre och karbonatiserat?
Är det så du tänker?
 
R
K Klabbis 3000 skrev:
Men då handlar det inte bara om att det hunnit torka ur ordentligt utan även om att det ska ha hunnit ta upp tillräckligt med syre och karbonatiserat?
Är det så du tänker?
Ja B bruk innehåller cement så den kommer att krympa målar du för tidigt så riskerar du mer krympsprickor i färgen samt sämre vidhäftning…
 
R Rejäl skrev:
Ja B bruk innehåller cement så den kommer att krympa målar du för tidigt så riskerar du mer krympsprickor i färgen samt sämre vidhäftning…
En fråga, just nu är det ju rötmånad och mycket fuktig väderlek, lägger proffsen på tid i den här årstiden?
All målning bör ju sedan undvikas just nu.
 
R
Nee aldrig hört att man behöver tänka på det sedan finns det känsliga färger där man mäter luftfuktigheten och så men normalt så behövs det inte..
 
R Rejäl skrev:
Nee aldrig hört att man behöver tänka på det sedan finns det känsliga färger där man mäter luftfuktigheten och så men normalt så behövs det inte..
Ok, jo min "målarmästare" avrådde från att måla Augusti-September och det märker man ju själv när färgen rinner av.....
 
R
P paralun skrev:
Ok, jo min "målarmästare" avrådde från att måla Augusti-September och det märker man ju själv när färgen rinner av.....
Ok har själv målat mitt hus denna årstiden utan problem så det verkar extremt!
 
R Rejäl skrev:
Ok har själv målat mitt hus denna årstiden utan problem så det verkar extremt!
Njau ligger luftfuktigheten runt 70% eller högre är det inget extremt utan massvis med fukt i luften.

Sen målade jag mitt hus med Jotun Demidekk utifrån min målarmästares råd (i Maj-Juni), både grund och två strykningar och det ser bra ut efter nästan 20år. En "demidekkare" målar ju sällan...😉
 
Fast är det inte om bruket innehåller mycket kalk som det är extra viktigt att vänta?
R Rejäl skrev:
Ja B bruk innehåller cement så den kommer att krympa målar du för tidigt så riskerar du mer krympsprickor i färgen samt sämre vidhäftnin
 
R
K Klabbis 3000 skrev:
Fast är det inte om bruket innehåller mycket kalk som det är extra viktigt att vänta?
Nu skulle du väl använda putsbruk B eller har jag missförstått dig?
 
R
K Klabbis 3000 skrev:
Det här bruket har använts.

[länk]
Ja ett vanligt B bruk..
Jag skulle väntat som jag skrev ovan..
 
R Rejäl skrev:
Ja ett vanligt B bruk..
Jag skulle väntat som jag skrev ovan..
Ja okej, då är det väl lugnast att vänta lite till då
 
N
Vad har du putsat? Lite otydligt här. Fasad eller sockel?
Gissar att det är en sockel? Då man inte har B bruk på fasad.
Och har du bara lappat sockeln?
Eller huggit ner allt?
Bra med mer information.
Har du bara lappat sockeln, kan du måla den efter några dagar.
Vilken färg kommer du använda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.