Frustrator Frustrator skrev:
Därför vi finns här, för att hjälpa dig få ihop den ;)
Där har vi det! ;) Ska nog lyckas, men är alltid lite nervöst när man plockar isär saker man är beroende av.
Rickard. Rickard. skrev:
Man behöver ju inte måla om fult funktionsdugliga gamla maskiner om man tycker sig ha viktigare och eller roligare saker att göra. En arboga säljer man ju inte i första taget så sånt kosmetika kan man ju ta hand om när barnen är utflugna, huset färdigrenoverat och jobbet betalar mer för mindre tid osv osv 😉
Är väl i och för sig sant, men det är ju roligt när de ser fina ut! Dessutom behöver den plockas isär ändå, så då kan man ju ändå måla åbäket. :)

Barnen utflugna är det nog en 16-17 år kvar till gissar jag.. 😆
Så länge tänker jag inte vänta! Då har jag säker redan flyttat och skaffat två till arboga-maskiner!
 
Sådär då, plockade isär maskinen lite idag.. Mycket riktigt var nedre axel/rotor lagret i motorn helt sopslut och satt som fastgjutet både på axeln och i 'motorkåpan'.. Det glappade och lät verkligen som en påse nötter.. noterade även att en av shimsen på motornaxeln var delad, osäker på om det ska vara så eller om det har någon egentlig påverkan?
Isärplockad maskinmotor och verktyg på arbetsbord, inklusive delar av maskinhus, lagerskruvmejslar och bunt med insexnycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isärplockade maskindelar inklusive axlar och kugghjul på en arbetsbänk, vissa delar är märkta och en del är rostiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en sliten och smutsig axel med en trasig shim i en maskinmotor, fotograferad under isärplockning för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades iaf dra av lagret med min avdragare, värmde på ett nytt lager lite och lyckades få den 80% ner på axeln. Tyvärr hade jag inget passade rör för att trycka ner lagret sista biten, så knackade ner det lite försiktigt med en träbit så det satte sig... Inte rätt men det kan inte bli värre än det redan var. :)

Sen när man ska bort med huvudet på maskinen, är väl bara att lossa på axeln med veven och sen lirka av huvudet va? Tänkte sätta upp en tvättstation för delarna på grusplan i helgen.. Försöka få dit lite vatten så man kan tvätta rent delarna från färgborttagaren också. :) Sista rycket för ikväll blir att märka upp delarna bättre och dokumentera lite så man ser var allt ska sen när det ska ihop.

Isärplockad maskin med synlig axel och motordelar. Träblock och verktyg ligger på golvet runt maskinen. Maskinen ser sliten ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Vid lite mer isärplock och koll så har jag insett två saker.. Ett är att maskinen var från början murrigt solid grön i färgen från början, men är bättringsmålad utan att ha blivit isärplockad vid något tillfälle. Ska nog måla om den i en blå-grön hammarlack trots det. Åsiker?

Två är att nästan inget verkar bytt sen den var ny, lagret vid motorn har gått torrt rätt länge och var inga märken på vare sig skruvar eller tecken på tidigare isärplock. Temat är detsamma rakt genom, sågspån i lagren som ätit upp olja/fett så lagren går torrt.

Ett par lager snurrar bra och låter bra men har lite glapp i sig, tyvärr sitter de mitt på axeln och då jag inte har någon press är det inte riktigt läge att prova att byta dessa på egen hand.

Behöver likaså fixa nya smörjkoppar till maskinen då de gamla saknade lock/fjäder och släppte in skit. Någon som hittat nya med samma konade insättning? Eller ska man borra ur och gänga?

Överväger även hur mycket nytta de två smörjkopparna ovanpå huvudet egentligen gör... Bättre att dela på huvudet och göra underhåll än droppa ner olja i smörjfettet vill jag inbilla mig?

Varit lite paus i det hela, hinner nog inte tvätta något i helgen, blev spontant dags att platsbygga garderober i barnrummet tydligen, med allt det medför... inkl riva upp golvet. 🙄
 
Rickard.
Min är också "tvåfärgad" och min tanke är att det gröna är primer, har så rackarn svårt att tro något annat på min maskin. Min åsikt angående målningen tycker jag att jag redan förmedlat så för att svara nått annat så målar du bara för din skull så måla som du vill.

Letar du här i forumet vet jag att några testade beställa smörjkopparna från England? Tyskland kanske? För att få rätt men jag följde inte hur det gick, var inte så länge sen så du bör kunna hitta tråden. Ska ta tummen ur och fixa till min vilket år som helst🙄

Smörjkopparna på huvudet kanske kan diskuteras men nån droppe olja där är ju bättre än ingenting så det är väl synd att ta bort dom men du väljer såklart hur du smörjer din maskin, min med enklare växellåda saknar dom helt.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Min är också "tvåfärgad" och min tanke är att det gröna är primer, har så rackarn svårt att tro något annat på min maskin. Min åsikt angående målningen tycker jag att jag redan förmedlat så för att svara nått annat så målar du bara för din skull så måla som du vill.

Letar du här i forumet vet jag att några testade beställa smörjkopparna från England? Tyskland kanske? För att få rätt men jag följde inte hur det gick, var inte så länge sen så du bör kunna hitta tråden. Ska ta tummen ur och fixa till min vilket år som helst🙄

Smörjkopparna på huvudet kanske kan diskuteras men nån droppe olja där är ju bättre än ingenting så det är väl synd att ta bort dom men du väljer såklart hur du smörjer din maskin, min med enklare växellåda saknar dom helt.
På min är hammarlacken en eftertanke, det syns rätt väl då färgen är kladdad överallt, även där den inte ska vara. Under vissa detaljer och skruvar syns fortfarande originalfärgen. Men gör som jag tänkte från början, blandat hammarlack i nån snygg nyans och kör!

Ska kolla, nu när du säger det så minns jag något om det.. hade helt glömt det! Hittar jag nya så får de vara kvar, annars ryker de. Tämligen tråkigt med en inkörsport rakt in i lådan för allt damm och skit. :)

e02jr e02jr skrev:
Det finns varianter av E100 dom har oljesmord växellåda, så har du smörjkoppar uppe på huvudet har du den typen.

Här pratas lite om detta: [länk]
Har läst om det innan! Min var rejält infettad på insidan dock... Kommer fortsätta köra den infettad dock, är enklast och moderna fetter är riktigt bra. Vissa delar vill ju dock ha lite olja såklart. :)

Tänkte försöka ta bort färgen på foten mekaniskt idag då den verkade sitta dåligt där, så tog fram vinkelslipen med stålborste och körde.. Och jäklar vad det dammar, färgen är tjock och seg dessutom! Överväger således att bara kleta in den i färgborttagning istället.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Då har jag bytt nästan alla lättåtkomliga lager på axlarna, de i fiberkugghjulen verkar må rätt bra än så länge.

Är dock ett par lager har har svårt att komma åt då de sitter så nära kugghjulen. Min (skitbilliga) avdragare kommer helt enkelt inte åt i det lilla gapet. Tänkte ta och tunna ur klorna på avdragaren med bandslipen och se om jag får nog med grepp om lagren.

Har regnat varenda gång det varit tal om att gå och och ta bort färg, så har den biten kvar tyvärr. 😑

Efter färgen är borta, tänkte jag bara tvätta av med vatten, skuffa ytan med Mirlon och göra rent med silikonferner innan målning. Velar fortfarande mellan hammarlack och grå industrell polyesterfärg...

Närbild på kugghjul och axlar, med smutsiga ytor och verktyg i bakgrunden, relaterade till ett bygg- eller renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sådär, alla lager bytta på axlarna! Slipade ner klorna på min lageravdragare så de blev tunna nog att kila ner bakom lagret. Det fungerande fin-fint! Nu snurrar allt på tyst och fint.

Bild på rengjorda maskindelar som verktygsaxlar och kugghjul på en plastbricka i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även börjat göra rent diverse smådelar, kuggstänger och annat så gott det går. Tänkte egentligen bara skrubba av det lite så man fick bort avlagringar och skit, men övervägde om man ändå skulle köra ner det i lite pysslargrogg så det blev rent på riktigt?

Ett metallstycke med grön färg i olika stadier av borttagning ligger på ett vitt bord, omgiven av färgskrapor och smådelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sliten och delvis grönmålad maskindel ligger i en plastlåda tillsammans med smuts och avlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Biltemas färgbortagning biter rätt bra på hammarlacken, men har begränsad effekt på vad det nu än är för grön färg under. Fick bort det mesta trots det efter 2-3 vändor med strippern och lite stålborste och spackelspade. Tvättade av delarna ordentligt med vatten efteråt, men lite envisa färgrester finns kvar i gjutgodsets porer och hörn.

En slipad och rengjord metallkomponent med fyra hål, som börjar förberedas för målning, liggandes på ett beige underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjorda metalldelar från en maskin, inklusive en större komponent med två hål och mindre delar, liggande på en träbit i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en metallaxel med ett lagerbyte utfört, där ytan har slipats och rengjorts. Ett cirkulärt hål syns med det installerade lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en texturerad yta med kvarvarande färgrester och avlagringar på metall. Ytan är delvis slipad och rengjord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska man låta dessa rester vara kvar, dra av ytan med mirlon och sedan en runda silikonferner innan man måler... Eller ska man ge sig på dem med Scotchbrite rondellen innan så man får bort mer rester? Vet inte om det är någon risk att spår av färgstripper sitter kvar i den gamla färgen trots min tvätt? Är det kanske värt att ge ytan en omgång med utspädd syra för extra fäste?

Har oavsett bestämt mig för att vara lite kontroversiell och måla den i en polyester-industrilack för extra hållbarhet och göra livet lättare för de som kommer efter mig. Har valt en klassisk lite ljusare maskingrå ton som passar med resten av sakerna i min verkstad. :)

Enda lagret jag bangade att byta efter att ha försökt var det koniska lagret i borrspindeln, det satt som berget och inga av mina (två) avdragare passade. Lämnade istället bort det jobbet till Klassisk Maskin i Dalarna, och de verkar ha gjort ett bra jobb. Tyckte maskinen var värd det efter att spindeln troligen gått torrt i flertalet år.
 
  • Gilla
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…
Sådär, hann en vända stripper idag mellan regnskurarna, medans den verkade så gjorde jag rent slirkopplingen till huvudet. skrubbade upp ytan med stålborsten först, men det var ändå mestadels två lager av hammarlack och lite grundfärg som släppte. Nästa vända tar nog resten så det blir rent tror jag.

Avlägsnad lack på en motorhusdel, inplastad med strippmedel. Slirkopplingskomponent och stålborste ligger bredvid på smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett metallstycke delvis avlägsnad från lack och färg, har ett rött papper fastklistrat och två beslag med hål. Färg och ytbehandling är på väg att avlägsnas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord metallkomponent från en slirkoppling, placerad på en kartongbakgrund. Komponentens ytor är blanka efter rengöring med stålborste och borttagen färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bara resten kvar sen, ser verkligen inte fram mot att få rent motorhuset med alla sina vrår och lindningen i... Men det problemet tar vi när det kommer till veckan. Skönt att allt mekaniskt är klart på maskinen i alla fall, allt jag gör nu är mer kosmetiskt.
 
  • Gilla
GK100 och 6 till
  • Laddar…
Sådär, nu börjar det bli lite ordning, var risk för regnväder på morgonen men hann med lite jobb ändå. Strippade en vända färg på motorhuset, fick bort det mesta av hammarlacken och lite grundfärg, men det var så kletigt och svårt att tvätta att jag bestämde mig för att ta bort resten med en Scotch Brite-rondell istället. Tyvärr var den lite sliten från början och räckte därför inte hela vägen riktigt, de är bra men slits fort. Idag ska jag försöka ta bort färgen i hörn och vrår med lite mer lokal applicering av stripper tänkte jag.

En grön motordel placerad på en kartong, omgiven av rostiga skruvar, en pensel och arbetsredskap. Etiketter är placerade inuti vissa öppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalad och rengjord motorhuskåpa i metall, placerad på en kartong i en verkstadsmiljö, redo för fortsatta ytbehandlingsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gick jag loss på växellådshalvorna och foten med stålborste, tänkte gå över dem lite snabbt med en ny 3M rondell imorgon, så får de en lite renare yta för färgen att fästa på.

Delar av ett motorhus ligger på en arbetsyta, ena sidan är ren och den andra visar ett mässingsskylt med information. Verkyg syns bredvid delarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rengjord del av ett motorhus med bortskrapad färg, liggande på ett betonggolv. Fyra monteringshål i hörnen och en öppning i övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara fästet på pelaren och bordshållaren som har färg kvar på sig tror jag! Tänkte försöka hinna med en vända stripper på bordshållaren och pelaren idag, men inga garantier där. :)

Är några småsaker som jag tänkte spackla innan färg dock, mest för utseendets skull.. Blir biltemas 2k Zinkspackel lämpligt tro? Har en burk av det stående.
 
  • Gilla
Unikt namn och 4 till
  • Laddar…
Det gör lite ont i mig om du gör allt det där arbetet utan att plocka bort skylten för varvtalen 😁
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
M McNulty skrev:
Det gör lite ont i mig om du gör allt det där arbetet utan att plocka bort skylten för varvtalen 😁
Jag vet! Jag försökte faktiskt två vändor när jag körde igång, men de satt så in i norden att jag fick ge upp.. Nitarna är benhårda och sitter som gjutna. 😭

Så försöker göra det bästa av det... Om inte någon har något fantastiskt tips hur man får bort dem.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
Tog bort skyltarna trots allt, försökte få ut drivnitarna, men de var stenhårda och spröda. Alla sex sprack vid huvudet. 🙄

Men det är ett senare problem, nu ska jag försöka få rent bakom.. Så fixar vi dit skyltarna senare. 😅

Började även lackera två smådelar, men hann inte mer än att lägga andra lagret så landar en skalbagge och en fluga i färgen och börjar kräla runt. 🤦

Får låta det torka, slipa ner lite och måla igen... Baggen gjorde en 2cm stor cirkel när den ålade runt.
 
Redigerat:
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Tog bort skyltarna trots allt, försökte få ut drivnitarna, men de var stenhårda och spröda. Alla sex sprack vid huvudet. 🙄

Men det är ett senare problem, nu ska jag försöka få rent bakom.. Så fixar vi dit skyltarna senare. 😅

Började även lackera två smådelar, men hann inte mer än att lägga andra lagret så landar en skalbagge och en fluga i färgen och börjar kräla runt. 🤦

Får låta det torka, slipa ner lite och måla igen... Baggen gjorde en 2cm stor cirkel när den ålade runt.
Bra jobbat, blir en ordentlig renovering!
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
Kommer gå lite långsammare än väntat ett tag på grund av bortgång inom den nära familjen... Ska inte lägga projektet på is, men det kommer ske i mån av tid. Ska försöka få det klart relativt snart dock. Färgen tar lite tid att genomhärda, så vore bra att få på den innan mitten av veckan som kommer. :)

Kuggstången som satt på pelaren tog närmare 40 minuter av kalk och fettlösare, stålborste och kniv för att få bort allt intorkat fett och spånor... Sedan lät jag den marina i groggen ett tag innan den tvättades, oljades in och torkades av igen. :)

Sätta ihop allt borde gå rätt fort däremot... Kommer lite bilder snart nog. Tills vidare dumpar jag denna vattendelare(?) här. Första vändan färg på ena växelspaken! Kanske inte klassisk arboga, men det är en bra färg och kommer ge långt skydd, plus matcha mina övriga maskiner. :)

Nymålad växelspak med en grå färg, placerad på en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Jan271 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.