D
Massa mer källarjobb:
Renovering av källare med mörkt trägolv och orange platthållare för golvläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprocess i källare med plattläggning, orange distanser på plattorna och en glasvägg i förgrunden. Tätningstejp och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En oavslutad källarrenovering med nylagt klinkergolv, verktyg och material utspridda, en stol och ett fönster på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i källare med gipsväggar, synliga rörledningar i taket och verktyg på ett bord i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en begagnad glasvägg billigt som jag tänkte göra nåt med.
 
  • Gilla
Totte_S och 2 till
  • Laddar…
D
Fick en pool gratis av en mycket god vän, började bygga altan.
Pågående byggnation av altan runt en pool med trästommar och hål för murstenar i en trädgård med natur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är det nutid. Sista bilden på källaren och altanen är det jag grejar med. Är lite ledsen över att inte ha byggt något på garaget. Men mina timmar räcker bara så långt.

Det är bara att kötta på, så får jag se om jag kan stapla mursten i år eller icke.
 
  • Gilla
Ursviken och 5 till
  • Laddar…
D
D danpih skrev:
Fick en pool gratis av en mycket god vän, började bygga altan.
[bild]


Nu är det nutid. Sista bilden på källaren och altanen är det jag grejar med. Är lite ledsen över att inte ha byggt något på garaget. Men mina timmar räcker bara så långt.

Det är bara att kötta på, så får jag se om jag kan stapla mursten i år eller icke.
Du köttar ju på utav bara fan, inget vara ledsen över!
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
D
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Du köttar ju på utav bara fan, inget vara ledsen över!
Tack för uppmuntran. Åkte förbi här för någon vecka sen, men det har inte hjälpt ännu:
 
  • Vägskylt som visar riktningar mot Köttkulla, Strängsered, Liared och Jönköping, med symboler för rastplatsfaciliteter och sevärdheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
jockeping och 1 till
  • Laddar…
D
Fogat golv. Jobbigt och stressigt. Man får tänka några gånger extra på hur ens förfäder hade det för att orka.

Fogade klinkerplattor på golvet i ett nybyggt eller renoverat rum. En sladd och arbetslampor syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum under renovering med nyligen fogat golv, synliga väggar och fönster. Arbetsmaterial och verktyg syns, inklusive en blå låda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fogat golvplattor i grå marmorimitation med en bänkskiva i trä och ett diskho-utsprång i rostfritt stål i nedre kant av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyfogade golvplattor med en svart golvbrunn samt ett arbetsverktyg och en svart sladd på golvet. Personen som fogar golvet syns i nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jockeping och 5 till
  • Laddar…
D
Ser fint ut på bilderna! Vad är det för klinker? Har du tillskjutande fukt eller byggt modernt?
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
Totte_S
Bra jobbat! Glöm inte vilan ibland 😉
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ser fint ut på bilderna! Vad är det för klinker? Har du tillskjutande fukt eller byggt modernt?
Köpte en pall av det grå klinkret till rabatterat pris när k-rauta i Linköping stängde, jag tror det är detta:
https://www.k-rauta.se/produkt/klinker-belgium-stone-30x60-ljusgra/8697497115267

Det trämönstrade är köpt på bauhaus via onlinebeställning, tror inte jag betalade 500 kr/kvm, så dom måste ha höjt priset rätt mycket:
https://www.bauhaus.se/klinker-harm...94915&indexName=nordic_production_sv_products

Jag har en ganska torr källare då det är sand runtom och det är platsgjutna väggar, det tittar fram lite fukt här och där när det regnar mycket under många dagar. Ursprungligen mynnade stuprören rakt ut vid husväggen, men nu leder jag undan det med dagvattenrör istället. Det är ganska mycket takvatten, då huset är 10x17meter. Efter de åtgärderna är källarytterväggarna i princip "torra".

Betonggolven som jag lagt klinker på är gjutna på sand, så där är det tillskjutande fukt. Jag har inget emot kalla golv och tänker inte ha så mycket möbler (mest stommar i tvättstuga och bryggeri, samt gymgrejer), så jag har valt att bara lägga klinkret på betonggolvet efter att ha slipat bort all färg. Jag resonerade också så att om den täta färgen klarade av att ligga på golvet utan att flaga, så klarar min klinker (som släpper igenom mer fukt) av att ligga där också. Rummet med "träklinkret" var ett gammalt pannrum med rätt grovt golv och mycket fall åt alla håll, så där flytspacklade jag med Finjas diffusionsöppna flytspackel och primer, samma i tvättstugan.

Golvet i övriga rum var inte riktigt i nivå överallt, så jag lade golvet med olika storlekar på fixkammar och laser för att få en hyffsad läggning. Lät bli att flytspackla allt, då det var så stora ytor, men diffade som mest plus-minus 15mm.

Kan bli så att jag bilar ur och gjuter med cellplast i sista rummet som ska bli badrum, men kan också bli att jag bara lägger golvvärmeslingor i duschen.
 
Redigerat:
  • Gilla
boschkenta och 1 till
  • Laddar…
D
Vårt hus har också 10 rum och kök på entrevåning och övervåning, och jag kan inte fylla alla dom rummen med barn, så källaren behövs inte till sovrum.

Vi vill ha en sval källare där man kan gymma på sommaren. Just nu känns det perfekt med 18-19 grader när det är 25 på övervåningen. Vi kommer sätta in fläktkonvektorer för att få bra luftväxling och stödvärme på vintern dock.

Så är mitt resonemang. Har funderat en hel del för att komma fram till att göra så.
 
Galet imponerande Danne, jag får komma och kika nån dag.

/
Mandela
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D danpih skrev:
Vårt hus har också 10 rum och kök på entrevåning och övervåning, och jag kan inte fylla alla dom rummen med barn, så källaren behövs inte till sovrum.

Vi vill ha en sval källare där man kan gymma på sommaren. Just nu känns det perfekt med 18-19 grader när det är 25 på övervåningen. Vi kommer sätta in fläktkonvektorer för att få bra luftväxling och stödvärme på vintern dock.

Så är mitt resonemang. Har funderat en hel del för att komma fram till att göra så.
Ett tips för hemmagym i källaren kan vara en minivärmeväxlare för extra ventilation när man kör på. Då får man frisk luft utan att behöva vädra ut värmen på vintern: https://mitsubishielectric.se/produkter/villa/miniventilation
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.