Jag tror inte att Telldus har någon framtid. Tyvärr måste jag tillägga, för jag har varit mycket nöjd kund i 8 år (och lite mindre nöjd nu i 2 år med diverse teknikstrul).

Telldus ingår i Holdit-koncernen, som omsatte 233 miljoner enligt senaste bokslut från 2022.
Det finns väl egentligen ingen anledning för Holdit att fortsätta driva vidare Telldus, och de har inte visat något större intresse för det sedan de förvärvade det. Kanske var det tekniskt svårare att driva det än vad de hade förväntat sig? De hade en ambition att slå ihop det med sitt existerande märke för smart belysning, Smartline, men det gick inget vidare. Den integration mellan Telldus och Smartline som man började utveckla, verkar ha lagts ner.

Vad jag inte riktigt kan förstå är varför Telldus avslutade samarbetet med alla sin återförsäljare när de nya ägarna tog över. Holdit själva säljer ju mycket via återförsäljare och Telldus fanns tidigare att köpa "överallt". Nu har Telldus/Smartline bara försäljning i sin egen, sakta krympande webbutik. Där tillförs inga nyheter, utan det verkar mest vara ett lager som säljs ut. Rean har pågått sedan förra sommaren.

Nedläggningen närmar sig, är min gissning.
Enkäten de skickade ut tyder dock på att man inte helt har gett upp än.
 
  • Gilla
IngemarB och 1 till
  • Laddar…
Ännu ett meddelande från Telldus. Nu har dom ingått något avtal med en partner för mjukvaruutveckling.

Vi på Telldus är glada att kunna dela några spännande nyheter med er! Vi gör en stor investering i vår framtid genom att byta utvecklingspartner. Detta är ett viktigt steg för oss och vi är övertygade om att det kommer att innebära stora fördelar för er som våra värderade kunder.

Med vår nya partner kommer vi att höja ribban för kvalitet, prestanda och säkerhet i våra produkter. De är experter på mjukvaruutveckling och deras kunnande kommer att hjälpa oss att förbättra våra tjänster och möta era behov på bästa möjliga sätt.


Time will tell om detta får fart på utveckling och försäljning, som har stått stilla i 2 år sedan folket i Lund lämnade skutan.
 
E etompau skrev:
Ännu ett meddelande från Telldus. Nu har dom ingått något avtal med en partner för mjukvaruutveckling.

Vi på Telldus är glada att kunna dela några spännande nyheter med er! Vi gör en stor investering i vår framtid genom att byta utvecklingspartner. Detta är ett viktigt steg för oss och vi är övertygade om att det kommer att innebära stora fördelar för er som våra värderade kunder.

Med vår nya partner kommer vi att höja ribban för kvalitet, prestanda och säkerhet i våra produkter. De är experter på mjukvaruutveckling och deras kunnande kommer att hjälpa oss att förbättra våra tjänster och möta era behov på bästa möjliga sätt.


Time will tell om detta får fart på utveckling och försäljning, som har stått stilla i 2 år sedan folket i Lund lämnade skutan.
Såg detta på Fb under förra veckan, då besvarades inte frågorna som ställdes utan det duckades mest och samma mantra upprepades.

Gamla grejer skulle fortsätta fungera i det nya mm.

Att dom drar ut på lidandet...

Ersatte mina Telldus Zwave uttag mot Shelly i helgen, en 100% förbättring. Tellus Zwave fungerade riktig uselt... speglar sista åren med Telldus bra. 👎
 
FredrikR FredrikR skrev:
Gamla grejer skulle fortsätta fungera i det nya mm.

Att dom drar ut på lidandet...
Jo och i tidigare meddelande så hade man då beslutat att sluta stödja 433Mhz.
Sen finns ju den mesta av koden i Github och Telldus-Micke var ju mästerlig att koda och hitta vad som kunde användas från Github.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Såg detta på Fb under förra veckan, då besvarades inte frågorna som ställdes utan det duckades mest och samma mantra upprepades.

Gamla grejer skulle fortsätta fungera i det nya mm.

Att dom drar ut på lidandet...

Ersatte mina Telldus Zwave uttag mot Shelly i helgen, en 100% förbättring. Tellus Zwave fungerade riktig uselt... speglar sista åren med Telldus bra. 👎
Personligen är jag nöjd med hur systemen som jag har fungerar. Kan ej riktigt se hur byte av alla mottagare till Shelly skulle kunna ersätta de funktioner som vi nu har.

Dock rejält missnöjd med hur dom har skött verksamheten. Noll utveckling, tidplaner som det aldrig blir något med och hur dom nu i princip lämnar alla Net/ZNet-kunder med det vi har. Ingen utveckling mm kan vi förvänta oss.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Någon som har koll om det finns något pålitligt sätt att få igång en tellstick duo? Skulle egentligen bara vilja läsa av en 433 termometer.
 
Lite knasigt att gå ut med den här typen av information till alla kunder. Vi är måttligt intresserade av Telldus interna processer och avtal med underleverantörer, skulle jag säga.

Ska man gå ut med information så ska det vara av typen: "1 september lanserar vi vår nya produkt X" eller "Från idag kan du använda vår nya tjänst Y". Allt annat är ointressant för kunder, och bör hållas internt.

Faktum kvarstår att de slutade sälja den gamla Tellstick-huben för ett par år sedan, och de har ännu inte lyckats få fram en ersättare. I dagsläget säljer de trådlösa sensorer och brytare, men ingen enhet som kan prata med dem.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Lite knasigt att gå ut med den här typen av information till alla kunder. Vi är måttligt intresserade av Telldus interna processer och avtal med underleverantörer, skulle jag säga.

Ska man gå ut med information så ska det vara av typen: "1 september lanserar vi vår nya produkt X" eller "Från idag kan du använda vår nya tjänst Y". Allt annat är ointressant för kunder, och bör hållas internt.

Faktum kvarstår att de slutade sälja den gamla Tellstick-huben för ett par år sedan, och de har ännu inte lyckats få fram en ersättare. I dagsläget säljer de trådlösa sensorer och brytare, men ingen enhet som kan prata med dem.
Instämmer. Helt ointressanta uppdateringar och besked. På något vis känns det som de pytsar ut dessa meddelande bara för att hålla kvar så många (betalande) kunder som möjligt.

De har inte lyckats komma ut med något vettigt under drygt 2 år efter de stängde kontoret i Lund och de som kunde HW/SW försvann, frånsett att användare blev tvungna att pröjsa för premium.

Förr hade de en blogg där konkret teknisk info lades. ut, Sista uppdateringar där var för 5 år sedan. Uselt.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Håller fullt med att detta är uselt men tyvär hittar jag inget att ersätta mina 3 st telldus live kostnadseffektivt med värderstationer och bytare med lam mm på alla 3 ställen.
För deras nya som ska komma/har kommit stödjer inte 433 vilket deras egna värderstaion använder. Gillar den skarp med regnmätare och solcell så man slipper ränna på taket så ofta.
 
Kan bara stämma in i det senaste inläggen.
Tråkigt att produkten dör "sotdöden" när den faktiskt en gång var riktigt användbar.
Nu pratar man om en ersättare, som inte kommer att ha stöd för Zwave, och inte heller 433.
Och som tidigaren nämnts så säljer man produkter utan att ha en hub som kan kommunicera med dessa?
Att roadmap 2024 snart är här, är en klen tröst...
https://telldus.com/telldus-roadmap-2024/
 
M mrmlz skrev:
Någon som har koll om det finns något pålitligt sätt att få igång en tellstick duo? Skulle egentligen bara vilja läsa av en 433 termometer.
Nej, det finns inget bra sätt (tycker jag), eftersom du måste ha den inkopplad till en dator.
Jag skulle titta på en annan lösning om du bara ska ha en enda termometer.
 
E etompau skrev:
Ännu ett meddelande från Telldus. Nu har dom ingått något avtal med en partner för mjukvaruutveckling.

Vi på Telldus är glada att kunna dela några spännande nyheter med er! Vi gör en stor investering i vår framtid genom att byta utvecklingspartner. Detta är ett viktigt steg för oss och vi är övertygade om att det kommer att innebära stora fördelar för er som våra värderade kunder.

Med vår nya partner kommer vi att höja ribban för kvalitet, prestanda och säkerhet i våra produkter. De är experter på mjukvaruutveckling och deras kunnande kommer att hjälpa oss att förbättra våra tjänster och möta era behov på bästa möjliga sätt.


Time will tell om detta får fart på utveckling och försäljning, som har stått stilla i 2 år sedan folket i Lund lämnade skutan.
Gissar på outsourcing.
Indien eller något annat låglöneland.
Hur som helst svårt att se någon framtid som kund, när det inte ens finns en plan för hur framtida produkt är tänkt att fungera?
Köper jag en nu hub idag, då skulle jag titta på kompabiliteten mot det system jag har idag, så Zwave och 433 skulle vara saker jag väger in i konceptet, men även systemintegrationer, som mot yill exempel Netatmo och Tibber mm.
Nåja, det Tellstick som jag har idag får fortsätta att tuffa på, till jag troligtvis går på en Homey Pro, den verkar kunna i princip allt, och den utvecklas även kontinuerligt.
 
Hannuse Hannuse skrev:
Gissar på outsourcing.
Indien eller något annat låglöneland.
Hur som helst svårt att se någon framtid som kund, när det inte ens finns en plan för hur framtida produkt är tänkt att fungera?
Köper jag en nu hub idag, då skulle jag titta på kompabiliteten mot det system jag har idag, så Zwave och 433 skulle vara saker jag väger in i konceptet, men även systemintegrationer, som mot yill exempel Netatmo och Tibber mm.
Nåja, det Tellstick som jag har idag får fortsätta att tuffa på, till jag troligtvis går på en Homey Pro, den verkar kunna i princip allt, och den utvecklas även kontinuerligt.
Inte otänkbart att det är något Indien-bolag. Har för mig att dom hade någon kille där som hanterade app-utvecklingen, som f.ö. har stått still i ett år nu.

Telldus missade helt tåget med integration mot Nordpool, Apples Homekit, Tibber mm. Sannolikt pga avsaknad av kompetens samt hårdvaran i Znet är föråldrad och med för liten kapacitet.
 
E etompau skrev:
Inte otänkbart att det är något Indien-bolag. Har för mig att dom hade någon kille där som hanterade app-utvecklingen, som f.ö. har stått still i ett år nu.

Telldus missade helt tåget med integration mot Nordpool, Apples Homekit, Tibber mm. Sannolikt pga avsaknad av kompetens samt hårdvaran i Znet är föråldrad och med för liten kapacitet.
Ja, och hur kan man under åratal endast sälja en hub som bara pratar blåtand, och dessutom med en tunn flora av produkter i sortimentet?
Det är väl knappast någon som är intresserad av att installera ett "smart hem" att växa i, som ens funderar på den sådan lösning?
 
De har sagt att det är Europa, så jag gissar på Östeuropa, typ Rumänien, Tjeckien, Bulgarien. Det brukar vara åt det hållet mjukvarubolagen vänder sig för att hitta folk, dessutom till lägre löner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.