Hej är måtten "Höjd 255 i framkant 245 i bak-kant" höjden i överkant på taket eller överkant överliggarna?

Mycket snyggt för övrigt :)
 
Ja, till överkant på taket räknat från stensättningen som ligger några cm över gräset.
Här är en bild på det idag.
Träpergola med plattlagd uteplats och sittgrupp på stensättning som ligger ovanför en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Betsy Navesson och 2 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, till överkant på taket räknat från stensättningen som ligger några cm över gräset.
Här är en bild på det idag.
[bild]
Ok, tack för info.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, till överkant på taket räknat från stensättningen som ligger några cm över gräset.
Här är en bild på det idag.
[bild]
Så här blev det hos mig, stort tack för tipset och den utförliga beskrivningen.
 
  • Trädgård med en nybyggd pergola över en loungegrupp, omgiven av grönt gräs och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji och 6 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Fogade klart idag samt gjöt fast dom bakre stolpskorna.
[bild]
Imorrn blir det mer gräva och gjuta dom sista stolparna sen ska allt tvättas av.
Undrar om det går att skaka liv i en intressant tråd med ett fint projekt?!

Jag är på gång med natursten och jordfuktad betong dock endast i fogarna. Bor vid kusten i Skåne, tänker att stenarna får vila i 10cm paddad 0-16 och några centimeter stenmjöl. Från annat håll (här på byggahus tror jag) läste jag om att hälla betongen torr i fogarna, borsta bort spill och sedan fukta lätt med typ vattendimma. Är spill upp på stenarna ett problem? Torrt betong kan ju borstas bort/ner i en fog, men hur hanterar man fuktig betong (fuktig borste kanske)? Kanske inte ett problem?
Tack,
T
 
Man får va försiktig när man fuktar torrbruket så det inte rinner ut över plattorna.
Kan för övrigt infoga att mina ser ut helt perfekta ut efter jag tvättat av dom efter vintern, inget spruckigt eller skadats sen jag la dom.
 
  • Gilla
Jänkarn på slätten och 1 till
  • Laddar…
Topp/tack/T
 
Stefan N Stefan N skrev:
Håller på och bygger en pergola och tillhörande stensättning för att ha som plats för morgonkaffet.
Grävde ur ca 30cm och la markduk och sen grus/stenmjöl och paddade.
Sen började jag att lägga ölandssten i jordfuktad betong, lite pyssligt att få det perfekt men så här långt har det kommit i dagsläget.

[bild]
[bild]
[bild]
Hyrde du padda eller?
 
Ja, det va en ganska liten modell som man orkade lassa upp på släpvagnen. Jag har ganska torr och grusaktig mark så det sätter sig inte så mycket.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, det va en ganska liten modell som man orkade lassa upp på släpvagnen. Jag har ganska torr och grusaktig mark så det sätter sig inte så mycket.
Hej! Gammal tråd men får man fråga vad för metalltrådar du har alldeles under stenarna. Är det armering? Trodde det skulle räcka med grus?
 
Vanligt armeringsnät, förmodligen går det lika bra utan.
 
Lite återkoppling, 4 år efter bygget ser allt ut som nytt efter en avtvättning.
Oregelbundna stenplattor i olika nyanser av rosa och grå som bildar en uteplats, nyligen avtvättade och ser väl underhållna ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bjornev och 11 till
  • Laddar…
Kan vi få en till bild, men från 2024 ♥️
 
Ser lika ut idag, inget som gått sönder eller så.
Trädgårdsmöbler över en uteplats av oregelbundet mönstrade markstenar i beige och terrakotta nyanser med gräsmatta runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 3 till
  • Laddar…
Helt perfekt ju! Magiskt.
Ska försöka mig på något liknande i dagarna och din lösning är utan konkurrens det bästa jag kommit över.

Hur är det med vatten/avrinning som tydligen ska samlas om man har fast/tät fog?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.