Snyggt jobbat att sälja in ett projekt som en angelägenhet för frun! Stor del av sommaren att, bokstavligt talat, krypa ner i sin lilla håla och hålla sig borta. Sen ursäkta sig på kvällarna med att man känner sig trött och behöver hoppa det där slentriana som sker i sängen.
 
  • Gilla
  • Haha
It01daniels och 4 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Snyggt jobbat att sälja in ett projekt som en angelägenhet för frun! Stor del av sommaren att, bokstavligt talat, krypa ner i sin lilla håla och hålla sig borta. Sen ursäkta sig på kvällarna med att man känner sig trött och behöver hoppa det där slentriana som sker i sängen.
Det är nog mer min angelägenhet, då dessa burkar med gelé, sylt och gurka dyker upp där man minst anar det 🤣 Helt plötsligt stirrar de på dig när du sitter på dass. Om du inte har en schysst jordkällare då.
 
  • Haha
  • Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Umm, ytterdörren verkar stå i en grop. Vart tar vattnet vägen om det kommer ett störtregn? Eller har jag missat något?
 
K Kapsyl skrev:
Umm, ytterdörren verkar stå i en grop. Vart tar vattnet vägen om det kommer ett störtregn? Eller har jag missat något?
Vi ska utvärdera hur det kommer fungera under hösten. Betongtröskeln är ca 12cm hög, samt att "gropen" har ca 10cm grus.
Mycket möjligt att vi behöver lägga ner dränering framför dörren, det får framtiden utvisa 😃👍
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Hur tjockt med jord är det ovanpå eran? Jag har en väldigt lik modell av jordkällare som skulle behöva fixas till, på min är det bara ca 15-20cm jord vilket jag tror är för lite för att hålla frostfritt på vintern (Uppland)
 
S skaraborgsfakir skrev:
inget mer än gräs ovanpå - väck med syrenen.

En källare som jag har sett en del av , där finns det ett dike som går i en halvbåge runtom innan vidare (men det är en ren relativt torr sandjord på det stället.)
Jag tänker som så här att placeringen och lutningen är intressant.
Använder du Cellglas kan du ha gräs ovanpå
 
  • Gilla
Xc60
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har en "jordkällare", dvs det är en källare under ett hus som är byggd med murat stenvalv och betonggolv. (Huset är från 1920, källaren är förmodligen betydligt äldre.)
Enda ingången är utifrån via två dörrar med "sluss" emellan.

I höstas var det ett väldigt regn i den delen av Uppland/Västmanland, massor av översvämningar i trakten. Huset och tomten ligger på en höjd så jag var inte orolig.
Dagen efter gick jag och inspekterade jordkällaren som rutin - jag var inte orolig pga regnet då vi som sagt ligger på en höjd etc.

Det var 60cm vatten i källaren! Räknade ut att det förmodligen var mer 10 kubikmeter vatten.

Orsaken (förutom regnet förstås) är jag osäker på - förmodligen kom vattnet genom dörröppningen men det vore märkligt då det är en drygt 10cm tröskel och huset ligger på en höjd (dock en liten sänka just vid dörren).
En alternativ orsak kunde vara att det kom upp genom 6 borrade hål i betonggolvet (6 cm diameter). Men det vore också märkligt, då marken skulle då mättats så mycket att det sprutade upp genom hålen trots höjdpositionen.
(Inga andra hus/ställen på gården hade vattenproblem.)

Kontentan är att det är en uppenbar risk för översvämning av jordkällaren vid häftiga regn. Vilket kan förstöra mycket beroende på vad du har i jordkällaren. Tänk mögel!
(Själv hade jag den turen att jag städat och tömt jordkällaren veckan innan.)
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det är nog mer min angelägenhet, då dessa burkar med gelé, sylt och gurka dyker upp där man minst anar det 🤣 Helt plötsligt stirrar de på dig när du sitter på dass. Om du inte har en schysst jordkällare då.
Läser ditt inlägg om och om igen; det är precis som om jag själv hade skrivit det men det står någon annans signatur på det. Förstår nu att min fru behöver en jordkällare.
 
  • Gilla
  • Haha
SueSue och 4 till
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Hur tjockt med jord är det ovanpå eran? Jag har en väldigt lik modell av jordkällare som skulle behöva fixas till, på min är det bara ca 15-20cm jord vilket jag tror är för lite för att hålla frostfritt på vintern (Uppland)
Vi har mellan 70-80 cm i bakkant till 15-20cm i framkant.

Är det 25° varmt ute så är det 13° inne. Dock slutar inte innerdörren tätt ännu, samt att tätningslister inte är på plats ännu.
Så lite oklart om det är tillräckligt
 
Hej och tack för intressant läsning! Vilket kul och nyttigt projekt! Lyssnade till en kvinna som undersökt en massa gamla (äldre än din) jordkällare i Dalarna och Norge. De låg oftast i nordsluttning och hade alltid potatisinkast i bakväggen, dvs där kastade man ner potatisskörden utan att öppna dörren - något man undvek för att inte släppa in värme. Fungerade också som ventil. Det ser ut som om det finns en sådan på din källare. Fungerar den? Kanske också kan vara orsak till översvämning om man inte har något skydd för den vid skyfall? Det finns flera avhandlingar om jordkällare om man googlar. Spännande!
 
Kramla
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Fortsatte sedan med att bygga den första nya karmen.
Dörrhålet var ju såklart inte rakt, men jag gjorde över och underligare i sin fulla längd och vägde in de stående med vattenpass.
Karmen är i spänn av sig själv, men skruvade hörnen i varandra och sedan en expanderbult på varje sida av karmen.

Därefter tätade jag resterande springor utåt med brandtätning. Vissa har säkert sett här att jag förespråkar den, och den är riktigt bra även här.
Mustätt, vädertåligt och håller färgen.

Dörren byggdes med 5mm marginal åt båda hållen. Dvs 2,5mm runtom.
Kryssmått avslöjade en differens på 1mm. Helt okej tycker jag.
Isolerade med frigolit, som jag hoppas ska kunna hantera ev. fukt bättre än tex. Stenull.
Därefter 145mm panel. Målade med vanlig falu rödfärg 🙂

Haspen är återvunnen från dasset, handtaget är från den gamla dörren.
Gångjärnen kommer från en grind vi rev förut.
Detaljerna lackerar jag svarta.
[bild][bild][bild][bild]
Åhhh Hobbit hus 😍

Snyggt jobbat👌🏻👍🏻

//Kramla
 
A
Min svärfar hade en liknande jordkällare. Han kapade ned en stor björk som stod bredvid vilket gjorde att källaren frös sönder nästa vinter.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Vi har mellan 70-80 cm i bakkant till 15-20cm i framkant.

Är det 25° varmt ute så är det 13° inne. Dock slutar inte innerdörren tätt ännu, samt att tätningslister inte är på plats ännu.
Så lite oklart om det är tillräckligt
Är du 100 på att den ska vara ventilerad?
 
A Achren57 skrev:
Min svärfar hade en liknande jordkällare. Han kapade ned en stor björk som stod bredvid vilket gjorde att källaren frös sönder nästa vinter.
Varför frös den pga att han tog ner björken?
 
A
P pizzaslizze skrev:
Varför frös den pga att han tog ner björken?
Vad jag förstått så dricker en stor björk mycket vatten, flera hundra liter per dygn. Troligen blev det för mycket vatten runt källaren som frös.
 
  • Gilla
pizzaslizze och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.