Intet Intet skrev:
Min erfarenhet är att skivbromsarna bak pajar fortare ju mindre man kör. Ju färre mil, destå mer reparationer. Jag körde 240 i över 20 års tid och bakbromsarna var den särskilt största och egentligen enda problemet. De rostade.
Precis så är det.
 
  • Gilla
Frasse99
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är tråkigt, borde vara förbjudet.
Jasså? Varför det?
 
F
13th Marine 13th Marine skrev:
Jasså? Varför det?
För att trumbromsar är dåligt för precis alla utom för den som producerar det för lite mindre pengar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
RoTe
F fsn skrev:
För att trumbromsar är dåligt för precis alla utom för den som producerar det för lite mindre pengar.
Tror du fattat helt fel. Trumbromsar är skitbra och överlägset skivbroms där det bromsas väldigt lite.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Trummor är ofta tillräckligt bra för att sitta bak på en bil i vardagstrafik. En frisk trumbroms är tom mycket bättre än en rostig och hopkärvad skivbroms.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Värmeslingor under bilen?

Tänker också att använder man bromsarna ofta så är det ju stadstrafik, och då borde ju regenerering aldrig "ge mer" än vad bilen drar..
Ja, ngt sådant. Men problemet är inte totala energin för en inbromsning, utan momentana effekten. Många bilar kan bromsa i 1g men få kan accelera så snabbt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Fanns ju flera här som linoljebehandlar bilen har köpt en oljespruta som ger mera finfördelning men det blir ju lite så att det kommer moln med linolja som lägger sig här som där, så man måste tvätta bilen.

Jag har fått höra man behöver använda typ alkalisk avfettning för att få bort linoljan från lacken, det räcker inte bara å tvätta med bilschampo eller dylikt?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Fanns ju flera här som linoljebehandlar bilen har köpt en oljespruta som ger mera finfördelning men det blir ju lite så att det kommer moln med linolja som lägger sig här som där, så man måste tvätta bilen.

Jag har fått höra man behöver använda typ alkalisk avfettning för att få bort linoljan från lacken, det räcker inte bara å tvätta med bilschampo eller dylikt?
Du måste ha petroleumavfettning.
Tvätta och torka bilen som vanligt efter en vecka.
Torka bort det som kommit på lacken med fuktad trasa så det inte rinner avfettning.
Tvätta med schampo igen, torka och vaxa bilen.
Man känner var det sitter kvar, ytan känns som ett sandpapper.
Vissa plastdetaljer på vissa bilar tål inte avfettning, de är bäst att täcka innan man sprutar.
 
Vad är petroleum avfettning? Det finns så många namn man blir konfys
 
F
RoTe RoTe skrev:
Tror du fattat helt fel. Trumbromsar är skitbra och överlägset skivbroms där det bromsas väldigt lite.
Jag fattar inte fel. Trombromsar är värdelöst, betydligt svårare och dyrare att underhålla och byta och generellt kasst.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Vad är petroleum avfettning? Det finns så många namn man blir konfys
Kallavfettning
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Ja jag har hört vissa hade problem med det, men tror det var redan oxiderat då, då är det väl en annan femma. Jag hade dock trott såpa / diskmedel eller tallsåpa borde tagit bra på linolja. Men vill ju inte chansa heller.
 
F
Fotografen Fotografen skrev:
Trummor är ofta tillräckligt bra för att sitta bak på en bil i vardagstrafik. En frisk trumbroms är tom mycket bättre än en rostig och hopkärvad skivbroms.
Ja, en fungerande trumbroms är bättre än en icke fungerande skivbroms, det är verkligen nåt att ta med aig genom livet….

Trumbromsar är fortfarande jävulens påfund och sitter på en ny bil idag för att det råkar vara några få kronor billigare.

På elbilar kan man säkerligen ha mjukvara som tar bort regenereringen vid en inbromsning per dag.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
F fsn skrev:
Trumbromsar är fortfarande jävulens påfund och sitter på en ny bil idag för att det råkar vara några få kronor billigare.
Eller för handbromsen... Man kan ju fundera på om det är bättre att ha en helt oberoende handbroms eller en handbroms som använder ordinarie skivbromsar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
På små bilar sitter ofta pyttesmå bromsskivor bak. Inte för att det behövs för att få stopp på på bilen, utan för att det är ett säljargument och ser "tuffare" ut. Bromstrummor hade troligen gjort ett lika bra jobb och kostat mindre både vid tillverkning och underhåll.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.