Hej!

Vi har en liten stuga i skogen utan varken el eller vatten och dit har vi köpt en komposterande toalett. Nu funderar jag på hur vi bäst löser installation av denna och jag tänkte att jag kunde försöka ta detta forum till hjälp.

Stugan har ett litet toalettutrymme där det tidigare stod en liten campingtoalett. En sådan där kemtoa som behöver tömmas ganska ofta. Denna skall vi nu byta till en komposterande toalett ("Green Toilet 100") som förhoppningsvis klarar sig med underhåll ungefär en gång per säsong. Men denna toalett behöver dels ett utlopp för vätska och dels ventilation och det är detta jag nu funderar på.

Först när det gäller vätska. Det sitter en anslutning för ett flexibelt rör i nederkant av toaletten. På grund av utrymmesskäl kommer detta rör hamna ganska nära väggen. Dessutom måste det sitta ganska flexibelt för att man skall kunna byta toalettbehållare. (Och för att behållaren inte sitter fast utan kommer att kunna röra sig något.)

Hur skulle ni lösa detta? Röret är ca 35mm i diameter, min tanke är att man kanske kan sätta en lite större genomföring än så i väggen som man sedan kan dra det flexibla röret igenom. Och sedan måste man täta runt det flexibla röret "på något sätt" som går att lossa när det är dags att byta behållare. Är detta en rimlig lösning? Vilken sorts komponenter skulle man i så fall kunna använda? När jag har varit och kikat i byggvaruhus så hittar jag bara genomföringar för ventilation men dessa känns alldeles för stora (typ vanligtvis 100mm).

Sedan ventilation. Med toaletten medföljer ventilationsrör som är 75mm i diameter. Har dessutom köpt till en vindfläkt. Det rekommenderas egentligen en elektrisk kanalfläkt men i nuläget finns där som sagt var ingen elektricitet alls. (Har tänkt att lösa någon slags el på sikt, men det blir inte nu.)

Utan kanalfläkt tycker vill de helst att man går rätt upp med ventilationen. Det skulle dock kräva att man går igenom taket. Dock finns där redan en genomföring för ventilation i överkant av toalettutrymmet. Jag funderar just nu på om man helt enkelt skulle använda den befintliga genomföringen och dra ventilationsröret igenom denna? Det Skulle i så fall motsvara den ljusgröna dragningen i min bifogade skiss. Eller finns det några nackdelar med detta. Borde man göra det "ordentligt" och faktiskt ta upp hål i taket? (Motsvarande den orangea delen i min skiss.)
 
  • Skiss av installation av komposterande toalett med ventilation och vätskeutlopp. Visar två förslag: grönt rör för existerande genomföring, orange för hål i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju 75mm PVC och även 40mm som duger till detta. Hur sedan dragning rakt eller genom vägg har ingen betydelse.
Fattar inte grejen med detta dyra finska miraklet. Körde själv med TORRDASS SEPARETT URINSEPARERANDE i flera år som kostar i princip inget. Helt luktfri med spolning av torvmull efter nr 2. Urin till dunk. Hink med påse för avfall. Man får förstås bygga en sittplats med dunk o hink o ventrör för allt. Framför allt så kan kommun godkänna lösningen. Tror ej de vill se avloppet från denna sippra ut i mark.
.
 
Finns det stosar eller liknande till PVC-rör? Eller hur löser jag anslutningen mot väggen?

Avloppet från denna förväntas man antingen samla upp i en dunk eller låta sippra igenom en näringsfälla. Inte för att det är någon större skillnad att låta detta sippra ut jämfört med att lätta på trycket vid ett träd, vilket är alternativet. Det handlar trots att om mitt ute i skogen.
 
K Kapsyl skrev:
Du kan ju begrunda mitt inlägg (#50) i den här tråden, [länk] .
Överlag tycker jag att komposterande toaletter, eller kem-toaletter har inte i boningshus att göra och att det är bättre att ha dem i en separat byggnad.
Verkar vara en trevlig granne även om det inte hjälper mig med installationen av toaletten som vi redan sedan tidigare har köpt och fått levererad.

Stugan i fråga har redan ett toalettutrymme så jag kommer inte att lägga tid och arbete på att ordna med en separat byggnad. Speciellt inte som den knappast kommer att användas speciellt mycket. En gissning är att toan i fråga kommer att användas vid färre än 20 tillfällen per säsong.
 
AXS
Rekommenderar fläkt med solcell, det kommer inte lukta gott annars. Eller batteridrift med separat solcellsladdning.

Gå med ventilationen via väggen om det redan finns hål.

Och mycket mull i efter varje besök.
 
AXS AXS skrev:
Rekommenderar fläkt med solcell, det kommer inte lukta gott annars. Eller batteridrift med separat solcellsladdning.

Gå med ventilationen via väggen om det redan finns hål.

Och mycket mull i efter varje besök.
Japp, jag kör på det befintliga hålet i väggen så länge, så får jag fundera igen om det blir problem. Jag har tänkt att få ordning på någon slags off-grid-el på sikt och när det är gjort så tänker jag att det går att komplettera med en kanalfläkt om det visar sig behövas. Men det hinner jag nog inte fundera på förrän tidigast nästa vår/sommar. Hur som helst så påstår tillverkaren att lösningen där urin och vätska separeras och rinner ut gör att det inte blir så mycket lukt. Men har ändå köpt både en del extra mull och någonting man häller i som skall få det att både komposteras bättre och dofta bättre.

El är som sagt var någonstans i framtiden, toaletten däremot tänkte jag försöka få klart installationen av under veckan. Så frågan är fortfarande vilka komponenter jag bör leta efter i bygghandeln för att få till genomföringen för vätska?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.