pacman42 pacman42 skrev:
Om du blandar 2,4 och 5 så kan du få problem med att enheterna lägger sig på 2,4 GHz hela tiden. Jag fick mycket bättre prestanda i huset med enbart 5 GHz på ett SSID där. Sedan har jag ett annat SSID för 2,4 GHz för de prylar som kräver det och de som kräver längre räckvidd.

Ett av de stora problemen är att mikrovågsugn stör ut 2,4 GHz, vilket skapar intressanta effekter när enheterna har en tendens att välja 2,4 GHz först.

Så, jag hade testat att bara köra 5 GHz inomhus med alla krävande enheter och sedan köra ett separat SSID utomhus (och för de device som inte klarar 5 GHz inomhus)
Jo men Unifimjukvaran "betygsätter" alla enheter. Man ser direkt om något felar.
Sen måste man då köra senaste stabila firmware i alla enheter och det håller också Unifi reda på.

Här ser jag då att jag har en uppdatering till switchen som jag nu installerar.
 
  • En lista över nätverksenheter med deras namn, status, IP-adress och uplink. En enhet har status "Click to Update" medan de övriga är "Up to date".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Betygsättningen är ju bara vilken signal en ansluten enhet har för upplevelse av nätet. Kolla under wifi inställningar så ser du vilka kanaler de använder och om det finns andra i närheten som använder krockande kanaler. Har man många AP som sitter tätt kan man stänga av 2.4 på någon eller några för att på det viset tvinga över användare till 5 bandet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Betygsättningen är ju bara vilken signal en ansluten enhet har för upplevelse av nätet. Kolla under wifi inställningar så ser du vilka kanaler de använder och om det finns andra i närheten som använder krockande kanaler. Har man många AP som sitter tätt kan man stänga av 2.4 på någon eller några för att på det viset tvinga över användare till 5 bandet.
Jo men det ger ju en utmärkt sammanfattning av WiFi läget och sedan kan man gå vidare om så önskas.
Själv tror jag aldrig jag haft ett stabilare WiFi och länge sedan någon klagade.
Hursomhelst är något helt fel i TS fall och det visar Unifigränssnittet inkl läget med anslutna APn.
 
Det jag menar är att en enhet kan vara helt nöjd med signalen fast att den skulle ha bättre om den ansluter sig till en annan AP, Jag vet att historiskt va Apple produkter kända för att hänga kvar länge på en AP vilket då gör att andra som är uppkopplade på samma AP får sämre hastighet.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det jag menar är att en enhet kan vara helt nöjd med signalen fast att den skulle ha bättre om den ansluter sig till en annan AP, Jag vet att historiskt va Apple produkter kända för att hänga kvar länge på en AP vilket då gör att andra som är uppkopplade på samma AP får sämre hastighet.
OT/ett stickspår: Samma problem som i mobilnätet, de med dålig signalstyrka kostar mycket mer. I mobilnätet har man dock löst det genom att ge de med dålig signalstyrka färre resurser. Detta gör att man väldigt snabbt tappar kapacitet när man närmar sig cellkanten. Detta gäller dock inte för mobilsamtal som fungerar även när mottagningen är extremt dålig.

OnT: Även när det gäller detta är 5 GHz mycket bättre. Den hänger inte alls lika lätt kvar.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det jag menar är att en enhet kan vara helt nöjd med signalen fast att den skulle ha bättre om den ansluter sig till en annan AP, Jag vet att historiskt va Apple produkter kända för att hänga kvar länge på en AP vilket då gör att andra som är uppkopplade på samma AP får sämre hastighet.
Jo men Unifi kollar ju varje ansluten klient till en AP och ger sin syn på saken.
Blir det mycket omsändningar och dålig signal så ser man det.
Sen blir det då ett samlat betyg på sammanfattningssidan.

Klickar man på "Analyzer" så få man då även kurvor på hur det ser ut.
 
  • Unifi-skärmbild som visar anslutna klienter, signalkvalitet och återförsändningar. Klienter: worx och rockrobo. Kanaler: 11 och 48. Återförsändningar: 3,8 %.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P paralun skrev:
Jo men börja från grunden, vilken version av UniFi Network Application kör du?
Den här gavs just ut.
[länk]
Sen utifrån den kan du då uppgradera alla AP'n till senaste version.
Plus att man tydligt ser eventuella fel.
Jag har automatisk uppdatering påslagen så jag antar att de uppdaterar sig själva?
 
D Derbyboy skrev:
Funderar på den här AP:n, kostar bara 424 kr på amazon:

[länk]

kommer den kunna drivas av min ubiqiti switch 150 w

[länk]
Nej, den drivs av passiv PoE (ej standard) "24V Passive PoE"

Du behöver en som drivs med 802.3af (PoE) eller 802.3at (PoE+) för din switch behöver känna av att det är en enhet som kan ta ström, för att faktiskt strömsätta porten.

Och du lär inte behöva en switch halvvägs om det är 60-80m, det borde gå fint upp till 100m även me PoE.

Kör du Unifi, så köp en unifi-accesspunkt för enkelhetens skull. Kolla Tradera kanske, se om du kan få tag på en billigare än Kjell (Kjell är inte så billiga).

Att du ser dålig kvalité på iot-enheter är kanske inte heller förvånande, då radio-delen på dessa också är ganska begränsade. Frågan är snarare om det är ett problem eller inte med låg signalstyrka.
 
J jishi skrev:
Nej, den drivs av passiv PoE (ej standard) "24V Passive PoE"

Du behöver en som drivs med 802.3af (PoE) eller 802.3at (PoE+) för din switch behöver känna av att det är en enhet som kan ta ström, för att faktiskt strömsätta porten.

Och du lär inte behöva en switch halvvägs om det är 60-80m, det borde gå fint upp till 100m även me PoE.

Kör du Unifi, så köp en unifi-accesspunkt för enkelhetens skull. Kolla Tradera kanske, se om du kan få tag på en billigare än Kjell (Kjell är inte så billiga).

Att du ser dålig kvalité på iot-enheter är kanske inte heller förvånande, då radio-delen på dessa också är ganska begränsade. Frågan är snarare om det är ett problem eller inte med låg signalstyrka.
Men i min switch kan jag ställa in 24v passive
 
  • Inställningsmeny för PoE på en nätverksswitch med alternativen PoE Off, 24V Passive, och PoE/PoE+.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Men i min switch kan jag ställa in 24v passive
Aha, ja då funkar det, men med passive så finns risken att stoppa in något som inte tål spänning på porten och således bränner upp enheten, så gäller att märka upp och ha tungan rätt i mun om man håller på med det :). Passive är heller ingen standard, så unifi passive fungerar garanterat med andra unifi-enheter, men finns ingen garanti att det funkar med Omada (fast, gissningsvis gör det nog det).

Jag hade dock inte brytt mig om det för att spara några hundralappar. 24V kommer heller inte ha samma räckvidd för pga spänningsfall som riktig PoE (48-57V)
 
Jo såklart hade jag vetat ha en Ubiquiti AP men de kostar 1200 kr och 424 känns mer rimligt för att få in lite sensorer och annat IoT.
 
J jishi skrev:
Nej, den drivs av passiv PoE (ej standard) "24V Passive PoE"
Lustigt att jag har kunnat driva min första AP med 24V passive PoE med en US-8-150W-switch.

Min första Unifi-AP-Lite hade bara 24V passive PoE, min första PoE-switch var US-8-150W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.